275 läst ·
9 svar
275 läst
9 svar
Vilket rör i mark för att förbereda för elanslutning av fastighet.
En obebyggd fastighet, luftledning med el finns till området, men utanför fastighetsgränsen.
Nu kommer det att eventuellt bli markarbeten mellan luftledningens dragning, fastighetsgränsen.
Delvis kommer det troligen att som yta bli asfaltering eller motsvarande.
Idag är marken bevuxen terräng, grusad stig/vägliknande yta, berg och sten ligger ytligt men det finns nog några decimeters djup som minst.
Just nu inga aktuella planer att dra el till denna obebyggda mark, men det verkar vara ett lämpligt tillfälle att förbereda för en möjlighet att dra el under nya ytan/asfalten, framför allt. Så att man slipper att gräva upp i asfalt mm och lägga rör för kabel i efterhand. Så förstör man inte i onödan, och kan utnyttja att det ii
Vad ska man ha för rör för att kunna dra en lämplig anslutning till ett hus, motsvarande en ordinär villa t ex. ? Tips på det röret + dragsnöre att fästa i kabel, som klarar dagens krav.
De kablar som ligger till andra fastigheter i området är nog minst 50 år sedan de lades, och ser mest ut som svart PEM av något slag där de synds vid hus och ledningsstolpe. Duger det med PEM i rimlig dimension idag? finns det färgkoder att följa. Det kan just nu röra sig om max 10 meter rör, kanske 5 m räcker. Som sedan lämnas med pluggade ändar tills det ev. kommer till nytta i framtiden när det finns ett behov av el till fastigheten. Totalt kan det sedan bli minst 50 meter med markrör för kabel till hus, kan kabelrör med lätthet skarvas?
Håller den att ligga fritt i solen där den kommer upp ur jord, eller krävs flera skydd?
Nu kommer det att eventuellt bli markarbeten mellan luftledningens dragning, fastighetsgränsen.
Delvis kommer det troligen att som yta bli asfaltering eller motsvarande.
Idag är marken bevuxen terräng, grusad stig/vägliknande yta, berg och sten ligger ytligt men det finns nog några decimeters djup som minst.
Just nu inga aktuella planer att dra el till denna obebyggda mark, men det verkar vara ett lämpligt tillfälle att förbereda för en möjlighet att dra el under nya ytan/asfalten, framför allt. Så att man slipper att gräva upp i asfalt mm och lägga rör för kabel i efterhand. Så förstör man inte i onödan, och kan utnyttja att det ii
Vad ska man ha för rör för att kunna dra en lämplig anslutning till ett hus, motsvarande en ordinär villa t ex. ? Tips på det röret + dragsnöre att fästa i kabel, som klarar dagens krav.
De kablar som ligger till andra fastigheter i området är nog minst 50 år sedan de lades, och ser mest ut som svart PEM av något slag där de synds vid hus och ledningsstolpe. Duger det med PEM i rimlig dimension idag? finns det färgkoder att följa. Det kan just nu röra sig om max 10 meter rör, kanske 5 m räcker. Som sedan lämnas med pluggade ändar tills det ev. kommer till nytta i framtiden när det finns ett behov av el till fastigheten. Totalt kan det sedan bli minst 50 meter med markrör för kabel till hus, kan kabelrör med lätthet skarvas?
Håller den att ligga fritt i solen där den kommer upp ur jord, eller krävs flera skydd?
Kabelskyddsrör tex https://www.biltema.se/bygg/elinsta...yddsror-med-slat-insida-50-mm-10-m-2000064216
Brukar finnas på löpmeter hos närmsta bygghandlare annars också.
Brukar finnas på löpmeter hos närmsta bygghandlare annars också.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 968 inlägg
En hus i området använde 110mm gult kabelskyddsrör.
Gissningsvis på lokala elbolagets uppmaning då de drog samma fram till tomtgräns.
Gissningsvis på lokala elbolagets uppmaning då de drog samma fram till tomtgräns.
Tack, det låter bra.
Jag har hört att den typen av rör kanske inte tål sol-ljus så bra. men jag antar att man lägger det nedgrävt en extra halvmeter eller så som skydd mot ljuset. Då kan man komma åt att få tillräckligt för att kapa bort en bit och skarva mot, om det är dåligt om 5 eller 15 år, och man då vill dra fram el och förlänga skyddsröret vidare till rätt läge.
Jag har hört att den typen av rör kanske inte tål sol-ljus så bra. men jag antar att man lägger det nedgrävt en extra halvmeter eller så som skydd mot ljuset. Då kan man komma åt att få tillräckligt för att kapa bort en bit och skarva mot, om det är dåligt om 5 eller 15 år, och man då vill dra fram el och förlänga skyddsröret vidare till rätt läge.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Det är kanske inte självklart att elbolaget väljer att ansluta just där, även om det ser ut att vara närmaste punkt till ledningen.
Såklart, men det är ganska tydligt var jag kan lägga ett rör i förberedande syfte. jag vet ju inte ens om jag någonsin kommer att vilja dra el, men det är en lätt sak nu. Vill nätbolaget sedan spränga sig ned några meter vid sidan, och ta sig igenom asfalt och annat så är det säkert en bra anledning till det, om det blir aktuellt. Det finns även en möjlighet att runda diverse tänkbara hinder, men det blir mycket längre och kanske över andra fastigheter.H hempularen skrev:
Elen kommer ju idag via en luftledning, med den enda stolpen invid fastigheten några få meter bort, så det ligger idag inget rör med någon specifik dimension som man behöver anpassa sig till. Men tar man andra stolpar ligger andra fastigheter troligen så att man måste pasera dem, eller gå en bra bit i deras gräns, med längre väg.
Så jag vågar nog chansa på var jag kan förbereda med ett markrör för att underlätta om det skulle bli aktuellt.
Bästa svaret
https://www.vattenfalleldistributio...eldistributions-installationsregler112024.pdfSpikbjörn skrev:
Specifikt vad beträffar skyddsrör:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vanligt rillat 50-rör duger alltså inte.
Tack, det var den informationen jag hade letat efter.
Perfekt, det var vad jag hoppades på, 75 mm skyddsrör med slät insida kommer att duga då det knappast kan bli aktuellt ens med en lite större normalvilla. Det ska ju bara läggas som en förberedelse för den eventualiteten att det kan bli aktuellt i framtiden, nu när dt blir så enkelt att fixa den passagen med röret..
Blir det helt andra behov så får man lösa det då.
Perfekt, det var vad jag hoppades på, 75 mm skyddsrör med slät insida kommer att duga då det knappast kan bli aktuellt ens med en lite större normalvilla. Det ska ju bara läggas som en förberedelse för den eventualiteten att det kan bli aktuellt i framtiden, nu när dt blir så enkelt att fixa den passagen med röret..
Blir det helt andra behov så får man lösa det då.
Klicka här för att svara