Har en AEG COMPETENCE B4401-4 varmluftsugn som jag tänkte försöka sälja. Problemet är att jag hittar två ugnstermometrar i skåpet under ugnen... Den ena hör till AEGn, den andra hör troligtvis till den Siemensugn jag hade innan. Kruxet är bara att de ser likadana ut men när jag mäter upp dem så är den ena på 50 Ohm och den andra på 62 Ohm.

Hur vet jag vilken termometer som hör till vilken ugn?! Vill ju inte skicka med felaktig termometer.
Bilden visar hur termometrarna ser ut Termometer med kabel och kontakt, liknande modell som till AEG och Siemens ugnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visar inte ugnen temperaturen om du pluggar in den?

Isf borde du se om temperaturen stämmer med omgivningen...

Är det samma metertal på dem?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Visar inte ugnen temperaturen om du pluggar in den?

Isf borde du se om temperaturen stämmer med omgivningen...
Ugnen visar bara måltemperatur, inte är-värdet tyvärr.

D Daniel 109 skrev:
Är det samma metertal på dem?
Sorry, hur menar du? Förstår inte tyvärr.

Sätt en kastrull med vatten i ugnen, ställ in termometern på 100⁰ och vänta tills det kokar👍

• Gilla
seurunu
  • Laddar…
S seurunu skrev:
Sorry, hur menar du? Förstår inte tyvärr.
Nej, det kan bli svårt när man använder enheter som storheter. Men jag uppfattade det som att det var det språkbruk du hade.

Jag mätte på vår termometer till Siemensugn, mäter 57 kohm vid 22⁰, resistansen minskar när givaren värms.

• Gilla
seurunu
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Sätt en kastrull med vatten i ugnen, ställ in termometern på 100⁰ och vänta tills det kokar👍
Ännu enklare, koka upp en kastrull vatten och mät direkt.

• Gilla
seurunu
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ännu enklare, koka upp en kastrull vatten och mät direkt.
Ja iof behöver inte vara i ugnen😂

Båda är rätt!
10ohm spelar igen roll

Hur kom du fram till det? Det känns som en signifikant skillnad i det här fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.