Det fanns ingen avdelning för ogräsplantering, men här kanske det funkar.

Bakgrunden finns i den här tråden för den som är nyfiken, men det är egentligen inte intressant för vägen framåt. https://www.byggahus.se/forum/threa...-har-grus-i-koeket.454025/page-3#post-6135705

Nu har vi en jordslänt med nyplanterade syrener. Sluttningen är såpass brant att ett rejält regn kommer få jorden att flytta sig ner mot husen. Tidigare bestod slänten av en rotmatta av diverse olika ogräs, buskar och träd, men nu finns inget som binder jorden. Med tiden hoppas jag att det löser sig med syrenrötter och diverse annat som väljer att bosätta sig i slänten.

Jag vill/behöver skynda på processen, så att det så snart som möjligt finns ett lager rötter som hindrar den ytliga jorden från att rinna neråt. Att plantera några marktäckare är inte ett alternativ, då det är 60 meter slänt som jag dessutom inte äger.

Klöver, gräs eller vad? Kirskål, åkervinda och lupiner är kanske att gå lite för långt.

Brant jordslänt med nyplanterade syrener vid sidan av ett hus nära en grusväg och upphöjt staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt idé som dessutom bidrar till insektslivet och kan bli mycket vackert.

Vitklöver är ingen dum idé. Det borde du kunna gräva upp ur vilken normal gräsmatta som helst.
Svartkämpar tål torka och tål dessutom näring vilket är positivt om du vill gödsla häcken ibland. De finns också lite här och var och går bra att gräva upp.

Nejlikrot, den vilda arten är vacker och behåller bladen över vintern.

Jag tillhör ju de som inte tycker att kirskål är en katastrof (de har vackra blad och fina blommor) men kanske ska du ändå undvika just den. Det finns dock en vitvarigerad som inte är lika spridningdbenägen men den får man beställa så det går ju bort här.

Våtarv och lomme kommer inte att påverka häcken negativt. Finns överallt så det borde var urlätt att hitta.

Revsmultron. Sätt dem på trädgårdssidan så kan ni plocka smultron också.

Tussilago, trevligt på våren. De får rätt stora blad som kan vara störande på sommaren men det går bra att ta bort dem utan att rötterna påverkas.

Revsmörblomma, trevliga små solar som lyser vackert. Finns också precis överallt om man letar.

Luktviol, fantastisk marktäckare som sprider sig snabbt. Finns en vit variant som inte är lika livskraftig.

Groblad, vackra rosetter med bra rötter för ditt syfte.

Femfingerört, binder jorden bra och bildar som ett spetsmönster där den växer.

Svalört är kanske inte ett ogräs men brukar finnas att gräva upp hos dem som har.

Om ni vill ha lite trädgårdsväxter också är penningblad mycket växt för pengarna, finns en gulbladig som växer lite långsammare.

Gul och vit fetknopp brukar gå och hitta lite här och var.

Sätt gärna större partier med en och samma växt så syns det att det är medvetet. Låt gärna någon växt återkomma som en idébärare längs hela sträckan, exempelvis revsmörblomman.

Edit stavning

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 16 till
  • Laddar…
Tja, kankse rulla ut ngn geotextil rep kokosmatta? Eller täcka med annat material som halm.

Svårt att få ngn att etablera sig snabbt nu på förvåren innan det blivit varmare, så risken är ju att det spolas bort vid regn innan dess. Annars finns diverse blomsterfrömixer som man kan strö ut.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Gran, det är enkelt billigt tåligt och växer som ogräs i princip överallt.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Klöver ör nog det enda som sätter igång nu när det ör kallt (i alla fall bland det som är tidigare än gräs och som inte är så dyrt) så börja med det.
När det blir varmare så någon påse med ettåriga gröngödningsväxter blandat med gräs och lite klöver du sparat. Gräs vill ha ca 12 grader i jordtemperatur för att sätta igång.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det går utmärkt att börja plantera nu och det kommer att täckas i år.

Slänten i sig skapar förutsättningar för att växterna kommer igång snabbare än på plana backen. Väldigt många av våra sk ogräs behöver inte så mycket värme för att komma igång och växa. De får på det sättet ett rejält försprång gentemot annan växtlighet.

Om ni har lite täckväv kan ni dessutom skapa ännu bättre förutsättningar men det är inte nödvändigt.

Växterna är ju gratis så plantera tätt och vattna när det är torrt. Är ju bra för häckning också. Vattna ut lite gödning till häcken då och då.

Många bra förslag. En utmaning är att JM och kommunen kommer vara här till efter sommaren och jag tror inte jag får några pluspoäng om jag gräver ner en massa skumma plantor på deras sida gränsen. Längst ned där jag äger kan jag plantera vad jag vill. De där revsmultronen lät intressanta - går de att köpa?

Halm lät lockande. Kanske ska kolla med kommunen om de har något emot att jag sprider ut det.

Annars kanske plantera lite blandade plantor längst ner och sprida lite blandade frön upptill. Det finns ju färdiga ängsblommeblandningar som kanske skulle kunna liva upp om jag annars kör med klöver och gräs. Mycket i listan från @Jiji lät spännande men inte mycket som verkar finnas i fröpåse.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Kirskål är härdig och bra. Trodde aldrig att jag skulle få tillfälle att sprida denna insikt

• Haha
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Annars finns en lösning väldigt nära. Längst bort på gatan, knappt synlig i bilden, finns ett livskraftigt bestånd av parkslide.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Therese Winblad och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Många bra förslag. En utmaning är att JM och kommunen kommer vara här till efter sommaren och jag tror inte jag får några pluspoäng om jag gräver ner en massa skumma plantor på deras sida gränsen. Längst ned där jag äger kan jag plantera vad jag vill. De där revsmultronen lät intressanta - går de att köpa?

Halm lät lockande. Kanske ska kolla med kommunen om de har något emot att jag sprider ut det.

Annars kanske plantera lite blandade plantor längst ner och sprida lite blandade frön upptill. Det finns ju färdiga ängsblommeblandningar som kanske skulle kunna liva upp om jag annars kör med klöver och gräs. Mycket i listan från @Jiji lät spännande men inte mycket som verkar finnas i fröpåse.
Undrar hur vägbyggaren/väghållaren kan bygga så nära ditt hus. Är det inte deras uppgift att hantera följdverkan av deras bygge?

Avståndet mellan väg och hus har faktiskt aldrig varit så stort som i dag. I slutet av 1700-talet gick den in och över gårdsplanen, då gården var skjutsstation. Tror det var samma när flygeln på bilden var konsumbutik för 100 år sedan också, men någon gång efter det drogs den rakt förbi som den är i dag.

Höjden är iofs rätt irriterande och kunde varit betydligt lägre. Den har byggts på i steg sedan länge. Största höjningen var nog när de asfalterade någon gång för 60-70 år sedan.

Jag skulle nog också säga att höjdskillnaden är ett större problem än avståndet. Varför passade man inte på att sänka vägen några dm när man gjorde om den?

Hep Hep skrev:

Allt det jag skrev om kan du garanterat hitta om du letar i din trädgård, i vägkanter på promenaden eller i någon grannes trädgård. Om du inte har någon flora kan du leta på nätet så ser du hur de ser ut så går det lättare att spana.
Börja plantera i din del, så förökar du snabbt upp ett bestånd att dela och flytta till den övre delen.

Även vinca, vintergröna kan vara ett trevligt alternativ. Det räknas som en trädgårdsväxt som förökas med avläggare, dvs antingen kan du säkert få plantor av någon som har eller så kan du köpa och föröka upp själv. Den finns i två storlekar vinca minor och v. major och i flera färger. Den ljusblå är mest livskraftig och växer snabbast. Den lila tycker jag är vackrast, som ametister under buskarna. Finns vit också och med variegerade blad. Som vanligt är det dem rena arten som växer snabbast.

Det här var så roligt att jag skulle kunna sitta hela dagen och komma på växter.

Det finns ju gott om sk trädgårdsväxter som går snabbt att föröka upp också, speciellt om du har sommaren på dig. På det sättet behöver man inte köpa så många plantor. Säg till om du vill ha förslag på det.

Tyvärr ligger det hus på andra sidan vägen, så det gick inte att sänka. De hade en rimlig lutning ner mot vägen med den gamla vägen, men nu breddas vägen med en trottoar på den sidan, så nu får de en rätt rejäl lutning ner.

För min del hade de gärna fått sänka vägen en meter och låtit grannarna ta hissen ner till gatan, men vi är ensamma på vår sida och de på andra sidan ganska många.

Jiji Jiji skrev:
Allt det jag skrev om kan du garanterat hitta om du letar i din trädgård, i vägkanter på promenaden eller i någon grannes trädgård. Om du inte har någon flora kan du leta på nätet så ser du hur de ser ut så går det lättare att spana.
Börja plantera i din del, så förökar du snabbt upp ett bestånd att dela och flytta till den övre delen.

Även vinca, vintergröna kan vara ett trevligt alternativ. Det räknas som en trädgårdsväxt som förökas med avläggare, dvs antingen kan du säkert få plantor av någon som har eller så kan du köpa och föröka upp själv. Den finns i två storlekar vinca minor och v. major och i flera färger. Den ljusblå är mest livskraftig och växer snabbast. Den lila tycker jag är vackrast, som ametister under buskarna. Finns vit också och med variegerade blad. Som vanligt är det dem rena arten som växer snabbast.

Det här var så roligt att jag skulle kunna sitta hela dagen och komma på växter.

Det finns ju gott om sk trädgårdsväxter som går snabbt att föröka upp också, speciellt om du har sommaren på dig. På det sättet behöver man inte köpa så många plantor. Säg till om du vill ha förslag på det.
Men TS behöver ngt som binder jorden snabbt, och har 60m att täcka.

Dina förslag är ganska verklighesfrånvända.

Ex, ska man plantera marktäckare med en täthet om 0.5 per dm2 och ytan som ska täckas är 60m2 så går det åt 3000 plantor. Du ger rådet att TS ska leta, gräva upp och plantera dessa för hand. Även om TS skulle lyckas göra det i helgen är det ett par månader innan de på allvar kommer igån och börjar binda jorden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.