I dag kom första riktiga testet. Ett galet skyfall i eftermiddags. På några små ställen blev det mindre skred, men nästan allt är ordentligt förankrat i blandat grönt och höll sig på sin plats. Snart dags att börja blomma tycker jag.
Gröna plantor och buskar i en trädgård bredvid ett hus, efter ett skyfall. Vissa buskar med rosa blommor, omgivna av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu tror jag att jag fått förklaringen till att de hade för många plantor och hade dålig koll när de planterade. De har köpt in ett antal tusen buskar och träd. Vi skulle ha kanske 80-100 plantor vanlig bonnsyren. Vi fick 20-30 plantor för många. Nu ser jag att det inte alls är den bonnsyren som var sagt, så "våra" syrener står nog på något annat ställe. Hoppas de här får bra rötter. De ser ju trevliga ut.
Närbild av rosa syrenblomma hängande från en gren, omgiven av gröna blad och bakgrund av lummig växtlighet.
Skapa konto

• Gilla
JohnBergq och 4 till
  • Laddar…
Det där ser bra ut. Nu är det bara att smyga in lite mer blommor.

Väldigt mycket av det jag sått har utgett sig för att vara blommor, så jag har inte gett upp hoppet.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Väldigt mycket av det jag sått har utgett sig för att vara blommor
Det är väl inte plantorna själva som presenterat sig. Prislapp och visitkort är gissningsvis formulerad av blommornas handelsträdgård 😎

Jag pratar alltid med plantor och frön. Är det dumt?

Är det någon som vågar gissa på rätt namn på busken? Jag har fått säkert tio olika förslag av typen ädel/låtsas/turkisk/mini-syren, fast inget känns helt hundra.

K
H
Hep Hep skrev:
Jag pratar alltid med plantor och frön. Är det dumt?

Är det någon som vågar gissa på rätt namn på busken? Jag har fått säkert tio olika förslag av typen ädel/låtsas/turkisk/mini-syren, fast inget känns helt hundra.
Hängsyren?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Första blomman! Massor av dem. Ingen aning om vad det är, men humlorna är glada.
Lila blomma med många blommor och gröna, tandade blad i en trädgård. Humlor dras till den trots okänd art.
Skapa konto

En humla på en lila blomma omgiven av gröna blad i trädgården.
Skapa konto

• Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
Honungsfacelia, och jo lever upp till sitt namn :) Tyckte jag såg plantor av Rosenskära med

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fortsatt glada humlor och jorden ligger kvar även efter några skyfall.

• Blomsteräng med röda och lila blommor, omgiven av gröna växter.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tips: Om du nu vill behålla och utöka mångfalden ska du meja ytan och forsla bort det klippta

Tips 2
Låter man allt vissna ner och ligga kvar så skyddar det jorden mot regn. hejdar/binder större mängder vatten och ger en bättre jord som dränerar bättre.
Buskarna som väl får sägas är huvudväxterna mår också bättre av det.
Sen slipper man dessutom klippa och räfsa.

Mångfalden från blommor kan man om det, mot förmodan, skulle bli för näringsrik jord enkelt fixa genom att fortsätta så och plantera fler sorter.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.