7 026 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
Vilket ogräs ska jag plantera?
I dag kom första riktiga testet. Ett galet skyfall i eftermiddags. På några små ställen blev det mindre skred, men nästan allt är ordentligt förankrat i blandat grönt och höll sig på sin plats. Snart dags att börja blomma tycker jag.
Nu tror jag att jag fått förklaringen till att de hade för många plantor och hade dålig koll när de planterade. De har köpt in ett antal tusen buskar och träd. Vi skulle ha kanske 80-100 plantor vanlig bonnsyren. Vi fick 20-30 plantor för många. Nu ser jag att det inte alls är den bonnsyren som var sagt, så "våra" syrener står nog på något annat ställe. Hoppas de här får bra rötter. De ser ju trevliga ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tror jag att jag fått förklaringen till att de hade för många plantor och hade dålig koll när de planterade. De har köpt in ett antal tusen buskar och träd. Vi skulle ha kanske 80-100 plantor vanlig bonnsyren. Vi fick 20-30 plantor för många. Nu ser jag att det inte alls är den bonnsyren som var sagt, så "våra" syrener står nog på något annat ställe. Hoppas de här får bra rötter. De ser ju trevliga ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag pratar alltid med plantor och frön. Är det dumt?
Är det någon som vågar gissa på rätt namn på busken? Jag har fått säkert tio olika förslag av typen ädel/låtsas/turkisk/mini-syren, fast inget känns helt hundra.
Är det någon som vågar gissa på rätt namn på busken? Jag har fått säkert tio olika förslag av typen ädel/låtsas/turkisk/mini-syren, fast inget känns helt hundra.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 469 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 469 inlägg
Tips: Om du nu vill behålla och utöka mångfalden ska du meja ytan och forsla bort det klippta
Tips 2
Låter man allt vissna ner och ligga kvar så skyddar det jorden mot regn. hejdar/binder större mängder vatten och ger en bättre jord som dränerar bättre.
Buskarna som väl får sägas är huvudväxterna mår också bättre av det.
Sen slipper man dessutom klippa och räfsa.
Mångfalden från blommor kan man om det, mot förmodan, skulle bli för näringsrik jord enkelt fixa genom att fortsätta så och plantera fler sorter.
Låter man allt vissna ner och ligga kvar så skyddar det jorden mot regn. hejdar/binder större mängder vatten och ger en bättre jord som dränerar bättre.
Buskarna som väl får sägas är huvudväxterna mår också bättre av det.
Sen slipper man dessutom klippa och räfsa.
Mångfalden från blommor kan man om det, mot förmodan, skulle bli för näringsrik jord enkelt fixa genom att fortsätta så och plantera fler sorter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden