Du kan ju klämma på en RJ45 hane på dina telefoner så du kan kan ansluta dem i uttagen utan att du skadar kontakterna. Det går också att använda en RJ11 i ett RJ45 uttag med då riskerar du att skada de yttersta stiften i honan.

Robert_Maria skrev:
Du kan ju klämma på en RJ45 hane på dina telefoner så du kan kan ansluta dem i uttagen utan att du skadar kontakterna. Det går också att använda en RJ11 i ett RJ45 uttag med då riskerar du att skada de yttersta stiften i honan.
Jo, jag förstår att jag kan kontaktera om telefonerna men jag trodde det skulle vara lättare att sätta in rätt modularjack från början. Det måste ju finnas?

Jag svarar på frågan själv:

Eftersom det finns en sådan här att köpa:

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=105045&search_page=

Så då verkar det ju rimligt att det inte finns modularuttag enligt önskemål ovan (eftersom det dessutom inte går att hitta i sortimentet).

Dock verkar det ju lite onödigt att betala över 50spänn för en sådan kabel när man som sagt tidigare lika gärna kan göra en själv.

Jag lägger ner projektet och gör en egen kabel som Robert_Maria föreslog.

Jag skulle sätta rj45 på en gång och sen bara plugga i rj11 kontakterna. Har aldrig så här långt sett en kontakt som har tagit stryk av det

Jag har beställt modularjack som är rj45 och tänker tillverka en egen kabel med rj11 i ena änden och rj45 i andra. Jag har bara en trådlös telefån så jag behöver ju bara en kabel...

rj11 pluggen passar utmärkt i ett RJ45 vägguttag.

el_richard skrev:
Ok, tack för svaren!

el_richard skrev:
Att den passar är väl att ta i. Du kan få in en RJ11:a i ett RJ45 uttag. men du måste passa in den rakt annars kan kontaktorena missa varrandra eller så får du kontakt mellan fel stift.

Robert_Maria skrev:
Att den passar är väl att ta i. Du kan få in en RJ11:a i ett RJ45 uttag. men du måste passa in den rakt annars kan kontaktorena missa varrandra eller så får du kontakt mellan fel stift.
Mina RJ11 kontakter är utformade så att de utan broblem styr sig själva rätt när jag sätter dem i ett RJ45 uttag i.a.f. Har inte upplevt några problem.

Alla telefoner jag köpt (har 6st hemma) har levererats med kabel som var RJ45 i ena och RJ11 i andra änden.

Nu har du bestämt dig för RJ45 redan vilket jag tycker man också skall göra, verkar som de flesta telefontillverkare går ifrån RJ11 i jackdelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.