1 124 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Vilket material till odlingslådorna
Jag håller på och bygger ett växthus och skall planera för odlingslådorna.
Vilket material är bäst ?
Skulle gärna måla dem svarta , går det ?
Önskar tips och råd på bästa lösningen
Vilket material är bäst ?
Skulle gärna måla dem svarta , går det ?
Önskar tips och råd på bästa lösningen
Det beror på vad du har för önskemål och hur "renlärig" du är. Obehandlat trä är väl minst kontroversiellt, men då håller de inte lika länge. Går att behandla genom att elda på dem, så håller de lite längre. Men ändå troligen ändå inte alls lika länge som om du skulle lägga en typ platonmatta innanför, eller använda tryckimpregnerat virke. Där finns dock risk för utlakning av ämnen från träet eller plasten, men hur man värderar den risken är upp till var och en.
Måla kan du förstås göra, är det inte i kontakt med jorden är det sannolikt helt oproblematiskt förutsatt att du inte har en hink gammal blyfärg stående...
Finns ju även andra material att bygga av, cortenstål tex. Men det är lite dyrare.
Måla kan du förstås göra, är det inte i kontakt med jorden är det sannolikt helt oproblematiskt förutsatt att du inte har en hink gammal blyfärg stående...
Finns ju även andra material att bygga av, cortenstål tex. Men det är lite dyrare.
Vilken storlek kommer det vara på lådorna? Och hur mycket får det kosta?
Vanlig råspont har jag använt i 2x1 meters ramar. Det som ruttnar först är den nedersta brädan som har jord på 2 sidor. Häftar du fast byggplats på insidan, ned och upp en bit på utsidan så håller det något år längre.
Stålplåtar håller mycket längre men är även mycket dyrare.
Takplåt borde gå bra att använda också. Då har du redan en svart sida du kan vända utåt.
Vanlig råspont har jag använt i 2x1 meters ramar. Det som ruttnar först är den nedersta brädan som har jord på 2 sidor. Häftar du fast byggplats på insidan, ned och upp en bit på utsidan så håller det något år längre.
Takplåt borde gå bra att använda också. Då har du redan en svart sida du kan vända utåt.
Hur stora lådor behöver man ha ? Växthuset är 8 kvm och jag tänkte lådor längs båda sidorna.Pjosk75 skrev:
Vilken storlek kommer det vara på lådorna? Och hur mycket får det kosta?
Så vad är lagom höjd och bredd ?
Så stora som möjligt.
Hur långt och brett är växthuset?
Du kan ha 2 lådor längs med långsidorna och 1 gång i mitten. Lådorna 60-70 cm breda och det som blir över till gången.
Eller 2 smalare lådor längs långsidorna och 1 i mitten med 2 gångar mellan. Då kan lådorna vara 50 cm ungefär.
Om det är jord under borde det räcka att lådorna är 20-25 cm höga.
Hur långt och brett är växthuset?
Du kan ha 2 lådor längs med långsidorna och 1 gång i mitten. Lådorna 60-70 cm breda och det som blir över till gången.
Eller 2 smalare lådor längs långsidorna och 1 i mitten med 2 gångar mellan. Då kan lådorna vara 50 cm ungefär.
Om det är jord under borde det räcka att lådorna är 20-25 cm höga.
Mät fram en testyta där du kan experimentera med avstånd. Det är bra om du kan nå överallt utan allt för stor ansträngning. Vi har bäddar (ej i växthus) som är runt en meter breda, det funkar bra när man kan komma åt från båda sidor. En gång behöver vara minst 40-50 cm bred om man ska få plats någorlunda, åtminstone om det är "väggar" på sidorna av gången. Odlar du direkt på marken kan gången kanske vara lite smalare. Höjden beror på vad du ska odla och om du ska stängd botten eller ej.
Klicka här för att svara