Hej,

jag har blivit beordrad att måla innertaket vitt på vinden, där vi har två sovrum. Råkar någon veta vilket material innertaket är gjort av och om det är något särskilt man ska tänka på när man målar det? Krävs det t.ex. någon viss förbehandling eller olika typer av färglager?
Ljust träinnertak i en vinkel på vinden med synliga skarvar och brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med synliga skarvar och en taklampa, behov av målningstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H.
Anders

Fasningen på skarvarna liknar ett vinylgolv som jag la för en tid sen men glansen på själva brädan liknar mer ett laminat?

J JonasJN skrev:
Fasningen på skarvarna liknar ett vinylgolv som jag la för en tid sen men glansen på själva brädan liknar mer ett laminat?
Ja, jag blir inte klok på materialet. Vindsvåningen är byggd på 80-talet men det är ju möjligt att innertaket är nyare. Frågan är om man kan måla direkt på materialet.

Bör gå att måla med häftgrund efter tvätt är nog någon sorts plastfolie måla sen med vanlig takfärg

inte kollat/funderat på att ta ner det där och kolla om det kanske är vitt eller gips under?

Jo nu, efter en längre paus över sommaren, har jag fått ner en bit och kunnat konstatera att det är frågan om en en centimeters spånskiva med en tunn faneryta. Tror ni man kan målamåla direkt på den eller måste den slipas först?

Måla som jag skrev är nog inte så slipbar

Jag tackar för den rekommendationen Bo Arnold. Det vore verkligen skönt om man kunde slippa slipningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.