Vad kan detta material vara för något och vad borde jag göra med det? Är det ett ok material, kan det transportera fukt osv? Verkar vara mot ytterväggar, mur bakom. Låter ihåligt när man knackar på det. Källare från 50-talet.
Träulit.
Träullit är ett material helt fritt från giftiga ämnen.
Det är värmetrögt, fuktreglerande, ljudabsorberande, brandskyddande och tåligt mot mögel och röta. Ett beständigt och förnybart material — och alltid modernt.
Träull, vatten och cement. Sedan 1946.
Träullit är ett material helt fritt från giftiga ämnen.
Det är värmetrögt, fuktreglerande, ljudabsorberande, brandskyddande och tåligt mot mögel och röta. Ett beständigt och förnybart material — och alltid modernt.
Träull, vatten och cement. Sedan 1946.
Ser ut att vara i bra skick också, så om du inte skall göra något speciellt skulle jag bara putsa i lite där putsen trillat bort.
De negativa egenskaperna är att det inte går att fästa något i det, putsen spricker gärna i skivskarvarna och det är inte 100%-igt fuktbeständigt utan förvandlas med åren till skrafs vid kontinuerligt fuktpåslag.
Plus att skivorna bytt tjocklek med åren, så det finns inga ersättningsskivor som passar om man behöver byta enstaka skivor.
De negativa egenskaperna är att det inte går att fästa något i det, putsen spricker gärna i skivskarvarna och det är inte 100%-igt fuktbeständigt utan förvandlas med åren till skrafs vid kontinuerligt fuktpåslag.
Plus att skivorna bytt tjocklek med åren, så det finns inga ersättningsskivor som passar om man behöver byta enstaka skivor.
Tack för svar. Finns lite släpp och synliga skarvar. Fukt tror jag är okej förutom i ett hörn, är där rakvattnet går ner så det är nog stopp där. Ska leda ut det på gräsmattan istället. Då behåller jag skivorna och putsar på lite där det saknas.C cpalm skrev:Ser ut att vara i bra skick också, så om du inte skall göra något speciellt skulle jag bara putsa i lite där putsen trillat bort.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fräst spår för el i betongplattan - hur djupt och vilket material?
Golv -
Vilket material är fasaden och hur ska jag rengöra den?
Fasad -
Varifrån är dessa utemöbler? Vilket material
Trädgård allmänt -
Vet någon vilket material handfatet är gjort av. Från 1980 talet.
Badrum -
Vilket material är detta och hur fixar jag detta?
Byggmaterial & Byggteknik