Hej!

Vad tror ni att detta är för fasad? Vi har fått information om att det är eternit, men jag har bara sett eternit som mindre plattor tidigare...

Om det är eternit, hur vet vi när det är dags att byta? Tror ni att det räcker att köra grön-fri och kanske måla fasaden?

Tack på förhand!

• Fasad med stora, ljusa paneler och svarta lister, har spår av smuts och växtbeläggning på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vit fasad med vertikala svarta ramar, misstänkt eternitmaterial, SMS-fläckar synliga, frågas om rengöring och målning.
    Skapa konto
Om det är eternit så håller den nog minst hundra år till som den är monterad hos dig.

Grönfri eller YES diskmedel och vatten så blir fasaden renare och snyggare.

• Gilla
MalinC1
  • Laddar…
Vilket positivt svar! Tack! Jag är ny husägare och lite fundersamt över många saker... :P
Hur påverkar monteringen hållbarheten?

Behöver man skyddsmask när man tvättar?

M MalinC1 skrev:
Behöver man skyddsmask när man tvättar?
Nej, YES och en beg diskborste när risken för nattfrost är över räcker gott.

• Gilla
MalinC1
  • Laddar…
Purre
När är byggnaden ifrån? Känns spontant inte som eternit utan som någon cementbaserad skiva eller liknande. Är typ samma som eternit men utan asbest.

F fribygg skrev:
Nej, YES och en beg diskborste när risken för nattfrost är över räcker gott.
Toppen, tack!

Purre Purre skrev:
När är byggnaden ifrån? Känns spontant inte som eternit utan som någon cementbaserad skiva eller liknande. Är typ samma som eternit men utan asbest.
Huset är från 1959, men har även byggts till. Finns det något sätt att avgöra vilket?

Purre
Skicka på prov om det inte går att få tag på någon information när jobbet är gjort. Är det företag som gjort jobbet efter 1982 så är det inte asbest eftersom det förbjöds då.

• Gilla
MalinC1 och 1 till
  • Laddar…
M MalinC1 skrev:
Finns det något sätt att avgöra vilket?
Säkert, men det behövs inte så länge fasaden är hel och sitter på plats

• Gilla
MalinC1
  • Laddar…
Jag har svårt att se om skivorna är spikade, skruvade eller nitade.

Om de är skruvade med torx kan man nästa utgå från att de är nya och helt asbest fria.

Purre Purre skrev:
Skicka på prov om det inte går att få tag på någon information när jobbet är gjort. Är det företag som gjort jobbet efter 1982 så är det inte asbest eftersom det förbjöds då.
Tack, då vet jag!

F fribygg skrev:
Säkert, men det behövs inte så länge fasaden är hel och sitter på plats
Toppen!

F fribygg skrev:
Jag har svårt att se om skivorna är spikade, skruvade eller nitade.

Om de är skruvade med torx kan man nästa utgå från att de är nya och helt asbest fria.
Smart tänkt!

Den delen som jag vet är tillbyggd är denna
Vägg med synlig skruvdetalj, del av originalkonstruktion enligt inlägg.
Skapa konto

Dessa tilllhör den delen som är original, ser skruvad ut:
Svart trälist monterad på vit vägg med några skruvhål, visar skillnad mellan tillbyggd och originaldel.
Skapa konto
En närbild av en del av en vägg med en mörk, väderbiten trälist som fästs vid originalstrukturen.
Skapa konto
En vit vägg med en del av mörkt slitet träplank som ser skruvad ut, visar gränsen mellan originaldel och tillbyggnad.
Skapa konto

Orginal finns väl all anledning att tro att det är eternit, byggåret, fastsättningen med spårskruv

• Gilla
MalinC1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Orginal finns väl all anledning att tro att det är eternit, byggåret, fastsättningen med spårskruv
Låter helt rimligt! Stort tack för all hjälp!

Har ni någon erfarenhet av att måla eternit? Jag skulle vilja förbättra den vita färgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.