P
Jag tror att Daniel menar att Festool's produkter täcker in ett annat behov än det jag syftade på. Hade jag inte haft det behovet också så hade jag inte ens funderat på Kapexen eftersom jag inte har behov av den..

Mikael_L
Favoritmärke, hmm svårt att svara på så där.
Att räkna upp vilka maskiner jag har är meningslöst. För i en del fall är det definitivt ingen favorit jag har, men det finns inte pengar till att (helt onödigt) byta till ett annat märke med i princip samma kvalitet och funktioner som den jag redan har.
Ex. Makita LS0714 kap/ger, jag skulle hellre haft en Bosch GCM8S.

Men ska jag välja favvomärke ifrån en för mig realistisk utgångspunkt, dvs jag är inte gjord av pengar och använder inte prylarna yrkesmässigt så väljer jag nog blå Bosch.
Prismässigt i nedre delen på proffssegmentet.
Superbra och t.o.m bäst på några maskintyper och helt OK i övrigt, över hela linjen.

Men visst känns ju t.ex. en Makita skruvdragare lite hetare än en Bosch, men för nästan dubbla priset?, tja ....

Vore pengar ingen issue så var det väl enklast att bara välja Festool, så behövde man ju inte fundera så värst mycket. :D

Mats Bengtsson skrev:
Det tror jag knappast. Vi kan ha kommit fram till att Festool är ruskigt dyra, och har en tendens att skapa lösningar som gör att man hela tiden måste köpa en grej till för att få något att fungera som man vill. Har man plats kan man hitta riktiga saker som är bättre än Festools för samma eller mindre pengar (begagnade stora saker håller). Man får ibland betala ruskigt mycket för det lilla extra man får med Festool, så prisvärdhet kan diskuteras.

Dock, det Festool gör är bra, oftast extremt bra, och har man inte plats till stora otympliga prylar, så kan Festool vara den rätta lösningen.

--- Mats ---
aha! ...et är jag som inte har fattat riktigt än bara ;)

Ska jag säga ett märke så kör jag nog också på Makita...

...men som vanligt måste man sätta kostnaden mot vad man vill ha ut av maskinen och hur ofta den används.
Makita ligger på en jämn kvalite och är relativt kompletta.
Milwaukee ligger mig annars varmt om hjärtat men jag kanske är lite mer "plåtnisse" mot er andra "träskallar"!? ;)

Blå Bosch framförallt för den höga lägsta nivån, bra pris-prestanda.... går inte att bli besviken om man är en hemmapulare.

När det kommer till Makita har jag svårt för greppet på vissa produkter jag testat, vet inte men jag tycker dom känns smala o tunna... lite fruntimmers anpassning?

När väl bassortiementet sitter i blått (GSM8, 135:an, 150Turbo, ett par skruvdragare etc) så får man spetsa med TS55, LeicaD3. Sedan slit o släng i första hand biltema med tigersåg, vinkelslip mm men även någon Grön Bosch typ PMF180 platsar i gänget.

Nimajneb skrev:
Blå Bosch framförallt för den höga lägsta nivån, bra pris-prestanda.... går inte att bli besviken om man är en hemmapulare.
Håller helt med om detta, har nog aldrig blivit besviken på att en blå bosch varit dålig. Inte alltid bäst, men aldrig dålig. Bland tex metabo, dewalt och makita har jag använt modeller som jag inte har tyckt varit något vidare, fast aldrig med blå bosch (trots att jag ofta tycker att tex metabo, dewalt o makita gör bättre verktyg än blå bosch på de områden där de är bra).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.