R rakt09 skrev:
makita 40v har jag aldrig sett någon använda eller sälja. tror kanske det somnar in, så som deras '36' gjorde.

2x18 däremot en stor succe.

nu väntar vi på att tabless celler börjar produceras i 21650 eller 20650, så denna överlägsna batterityp kan komma makita 18 och 2x18 tillgodo:)

aka trängsel i batterifacken.

inte tagit ut luften: bosch har ett tag haft 20650 i några av sina packar, vad jag vet dock inte tabless.
Hikoki har också tabless, 2160 W i 4 Ah 18/36 V batteriet.
Jag tror inte makita 40 V somnar in men det var nog ett misstag att inte göra batterierna bakåtkompatibla med 18 V-verktygen.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Jordgubbkiwi
F fribygg skrev:
Om man ska skruva är ju slagskruvdragare skonsammare mot handlederna.
Det handlar inte så mycket om själva skruvmomenten. Utan att hålla i ett tungt föremål under en längre tid med raka handleder.

Jordgubbkiwi
S SalK skrev:
De 18v Makita jag tittat på upplevde jag som klumpiga också men har bara känt på ett fåtal modeller. Dewalt kändes bättre men är tyvärr ett märke jag inte fastnat för. Kul att det funkar bra för dig!

Vi har en blå Bosch kap/ger med sladd som min fru använder flitigt och tycker fungerar bra.
Smaken är som baken! :-) Intressant, vet du vilket modellnamn?

Jordgubbkiwi Jordgubbkiwi skrev:
Det handlar inte så mycket om själva skruvmomenten. Utan att hålla i ett tungt föremål under en längre tid med raka handleder.
håller med, vikten är av stor betydelse för just skruvdragare, vilka tenderar komma till användning under längre pass. jag tycker vikten bör ligga under 1,5 kg. makita som du nämnde har detta i sitt sortiment, och de har ett flertal andra tillverkare också.

det man bör akta sig för är alltför momentstarka läs tunga så kallade testvinnare, de kan väga 2,5 kg eller mer.

man kan för skruvdragare med fördel välja de mer kompakta och lättviktiga enradiga batterierna, de räcker för denna användning tillräckligt långt i kapacitet. ett gott skäl inte köpa 36/40 voltsskruvdragare...

• Gilla
SalK och 1 till
  • Laddar…
Min slagskruvdragare är betydligt lättare än min skruvdragare.

• Gilla
Jordgubbkiwi och 2 till
  • Laddar…
Jag tror du skulle gilla ds18ddq den till höger i bild. Nätt och smidig med små batterier. Den finns med och utan olika specialchuckar för när det är svårt att komma åt.
Till vänster i lådan en slagskruvdragare som, trots större batterier, också är väldigt smidig.
Och som referens längst till vänster en mycket större borrmaskin.
Verktygslåda på ett bord innehållande tre Hikoki-borrmaskiner, batterier och tillbehör, med en större borrmaskin och två mindre skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är den i jämförelse med Bosch 12 V:
https://www.byggahus.se/forum/threa...etabohtp-bendorf-niko-mfl.420420/post-6289831

• Gilla
Jordgubbkiwi och 2 till
  • Laddar…
Smaken är som baken! :) Intressant, vet du vilket modellnamn?
Framförallt DTM51 och/eller DTM52. Även någon sticksåg men den vet jag inte beteckningen på.

• Gilla
Jordgubbkiwi
  • Laddar…
S SalK skrev:
Framförallt DTM51 och/eller DTM52. Även någon sticksåg men den vet jag inte beteckningen på.
dtm52 har ett så stort huvud att enligt mig åtkomlighet blir lidande. greppet har jag ingen koll på. en kraftig maskin.

dtm51 är klart smidigare, är tillräckligt smal i huvudet, men för att vara makita ett ganska fett grepp. mina 7,5-8 händer tycker dock om den. vibrationer är välkontrollerade, en mycket viktig faktor.

ändock en godbit.

• Gilla
SalK
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.