FredrikR FredrikR skrev:
C3606DUM som inlägget jag svarade på handlade om går på skenor från alla större märken, då dess bottenplatta möjliggör detta.

Baseplate that is compatible with guide rails from HiKOKI, Festool, Makita, Bosch, Mafell, Milwaukee and Hilti.

Vilken Hikoki sänksåg har du, C3606DPA verkar funka på Festools skenor iaf. 👍

[bild]
Tackar, har verkligen letat överallt för denna informationen på nätet.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mitt multiverktyg CV18DBL var helt död idag när jag skulle använda det. Eller inte helt död, led-lampan lyser och batteriindikatorn verkar fungera men inte ett ljud från motorn. Väldigt skumt, jag har en hel del Hikoki maskiner men ingen har lagt av så här. Använde den senast i lördags och då funkade den helt som vanligt. Har testat med tre olika batterier (som funkar med andra maskiner). Nån som känner igen felsymptomen och som har nåt tips?
Den har fortfarande gällande garanti så jag gissar att jag får skicka in den. Tillråga på allt är det den senaste Hikokin jag köpt (oktober).

• Ledsen
nanowire
  • Laddar…
Batterier. Någon som vet skillnaden på bsl1850m och bsl1850c? Båda har samma spec 18v, 5 ah, det ena är mindre, compact. Jag har båda typerna och upplever compact modellen som mycket sämre. Alltså kortare körtid per laddning. Ska det vara så med samma ah angivet?

Ens upplevelse kan ju vara fel om testet inte utförs rigoröst med flera olika batterier. Men det borde inte skilja i energiinnehåll enligt Hikokis hemsida. En skillnad ser ut att vara indikator som c saknar.

efter några år med Bosch installationsmaskin blir det nu Hikoki DS18DDQ.
Inte provat den så mycket men initialt känns den smäckrare. Tillbehören är nog precis samma som Metabo men grön istället för röd plast (Vilket borde göra att Centrotec-chuck också passar kanske?).
13 mm borrchuck är en noterbar uppgradering, bra för karmborr/hylsor. Lite extra vridmoment är heller inte fel. Utan chuck sitter en bit hårdare fast i maskinen än den gjorde på Boschen.
Kom i en sys1 med inlägg men ska göra iordning en överbliven systainer åt den med det nödvändigaste borr, bits etc.
Två borrmaskiner, en Bosch och en Hikoki DS18DDQ, med olika tillbehör, placerade på en arbetsbänk bredvid en förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två borrmaskiner sida vid sida med olika chuckar och tillbehör på ett arbetsbord, en Bosch och en grön Hikoki.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Skrivs inte så mycket i den här tråden, men jag ser mer o mer Hikoki på byggena, jag är inte helt ensam längre.
Senaste som hänt för mig var att jag fick köpa en ny mutterdragare, inte för att den gett upp efter 11 år, utan för att jag slarvat bort den.
Kan väl för att skriva nått dra en lista på vad jag har.
Slagskruvdragare 18V
2 st borrmaskiner större/mindre 18V
Mutterdragare 18V
Sticksåg 36V
Tigersåg 36V
Slagborr 36V eller borrhammare som det heter. Och en äldre 36 volt för stora batterierna med laddare och 2 batterier.
Cirkelsåg 18V.
4st 18V laddare.
1st 36V laddare.
8st 18V batterier.
2st 36V batterier.
Det jag har konstaterat med åren är att batterierna inte lägger av pang bom som Makita som plötsligt inte går att ladda utan förvarning. Har Makita privat, och samtliga batterier har från dag till annan inte gått att ladda.
Hitachi/Hikoki batterierna blir märkbart tröttare innan de ger upp, men å andra sidan har jag väldigt litet underlag för det, bara 3 batterier har lagt ner, och de har varit mellan 8 och 10 år gamla. Ett av batterierna jag har än är över 11 år !!
Kanske har det att göra med att de typ aldrig ligger oladdade, om jag inte laddar direkt på arbetsplatsen, så blir det i bilen påväg hem, eller vid laddstationen hemma i garaget på kvällen.

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skrivs inte så mycket i den här tråden, men jag ser mer o mer Hikoki på byggena, jag är inte helt ensam längre.
Senaste som hänt för mig var att jag fick köpa en ny mutterdragare, inte för att den gett upp efter 11 år, utan för att jag slarvat bort den.
Slagskruvdragare 18V
Mutterdragare 18V
Sticksåg 36V
Tigersåg 36V
Slagborr 36V eller borrhammare som det heter. Och en äldre 36 volt för stora batterierna med laddare och 2 batterier.
Cirkelsåg 18V.
4st 18V laddare.
1st 36V laddare.
8st 18V batterier.
2st 36V batterier.
Det jag har konstaterat med åren är att batterierna inte lägger av pang bom som Makita som plötsligt inte går att ladda utan förvarning. Har Makita privat, och samtliga batterier har från dag till annan inte gått att ladda.
Hitachi/Hikoki batterierna blir märkbart tröttare innan de ger upp, men å andra sidan har jag väldigt litet underlag för det, bara 3 batterier har lagt ner, och de har varit mellan 8 och 10 år gamla. Ett av batterierna jag har än är över 11 år !!
Kanske har det att göra med att de typ aldrig ligger oladdade, om jag inte laddar direkt på arbetsplatsen, så blir det i bilen påväg hem, eller vid laddstationen hemma i garaget på kvällen.
Här låter jag medvetet bli att skriva vad jag har då det blir så pinsamt i jämförelse med dig som faktiskt är professionell hantverkare 😅

Kan verkligen hålla med om batterierna; av alla jag har är det endast ett, av två, 14,4 V Hitachi i gamla formfaktorn som givit upp.
Däremot har jag köpt några trasiga mutivoltbatterier för att laborera med så de kan, föga förvånande, gå sönder. Jag skulle bra gärna ha programvaran att läsa av BMS med men den verkar tyvärr svår att komma över.

Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Slagskruvdragare 18V
Mutterdragare 18V
Sticksåg 36V
Tigersåg 36V
Cirkelsåg 18V.
4st 18V laddare.
1st 36V laddare.
8st 18V batterier.
2st 36V batterier.
makitabatterierna lär registrera hur många gånger de nått kritisk temperatur och blockeras när det skett x antal gånger. likaså om det blir föt ojämn spänning mellan battericellparen. rykten säger också att de skulle blockeras efter x antal hundra cykler, men inte sett det belagt.

efter säg femhundra cykler skall det mycket till om kapaciteten är väsentligt högre än femtio procent, så det kanske gör mindre att kassera ett sådant batteri. makita säljer på vissa marknader en manick som läser av allt detta.

man bör dels ha klart för sig att li-ionkemin i sällsynta fall ger upphov till osläckbara toxiska bränder värda att söka undvika inte minst ur producenternas ansvarssynpunkt. och dels att det finns en massa fulkopior där ute..'

själv har jag ett någre 3,0 ah från nolltalet som alla är i cirkulation, men tydligt mindre kapacitet har de fått. fjorton tror jag styck 5,0 är till synes opåverkade, de är 3 till 7 år gamla.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.