5 766 läst ·
52 svar
6k läst
52 svar
Vilket märke passar bäst för små händer?
Du har redan Bosch 12V som fungerar bra, fortsätt med dem. Vilka maskiner vill du komplettera med som din fru ska kunna använda?S SalK skrev:
Har haft Bosch 12V, eller 10,8 V som de benämndes först, i 20-25 år och nu senare kompletterat med deras 18V. Men det är för sågar/vinkelslip. Har väl lite mindre händer och inga problem med att greppa dem.
Sladdmaskinerna som jag inte ersatt är olika slip/putsmaskiner och handöverfräs.
Bra att du lyfter denna viktiga fråga.S SalK skrev:
Vi har Royobis 12 V system och det är i princip omöjligt för mig att ta bort ett batteri med en hand. Allra värst är det att ta bort ett färdigladdat batteri ur laddaren. Då får jag trycka ett pekfinger från vardera handen på knapparna på varje sida (och det gör ont) och vänta på att det ska hoppa upp ur laddaren så jag kan ta det. Samna sak när man tar ur batteriet ur gräsklipparen!
Det finns även vissa av Ryobi grejer där jag måste be om hjälp för att få bort batteriet.
Jag inser ju att man inte kommer att ändra en befintlig standard för min skull, men det är verkligen skit att man inte kan tillverka saker som även kvinnor kan använda.
Jag har små händer och är inte så stark i dem heller. Så jag har löst det med att köpa ett sådant här verktyg, nu får jag loss de stora Ryobi batterierna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själv små händer och är tyvärr även vänsterhänt så jag förstår problem med att hitta rätt maskin.
För mig går makita helt bort som skruvdragare, det värker i handlederna efter en kort stund. Ryobi är helt okej men lite klumpig.
Jag fastnade för deWalt.
Större gersågar och kapsågar har jag inte hittat rätt ännu. Det är ett gissel att nå till spärr och gas/brytare samtidigt. Jag följer tråden!
För mig går makita helt bort som skruvdragare, det värker i handlederna efter en kort stund. Ryobi är helt okej men lite klumpig.
Jag fastnade för deWalt.
Större gersågar och kapsågar har jag inte hittat rätt ännu. Det är ett gissel att nå till spärr och gas/brytare samtidigt. Jag följer tråden!
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Milwaukee 12V (M12) kan jag väl säga att det inte passar dig bra med små händer. För mig passar det perfekt. Men i detta system har man batteripack som typiskt kör tre 18650-celler upp i näven, i greppet. Små händer greppar inte bra över det.
Tack för tips på Hikoki! Lite okänt märke för mig och jag har lite dålig tillgång till det runtomkring där jag bor men finns nog om jag tar mig iväg en bit. Tror jag stötte på en Hikoki multimaskin eller en cirkelsåg i en affär och gillade greppet. Hur skulle du säga att Hikoki är i förhållande till blå Bosch 18V när det gäller utbud och prisläge.nanowire skrev:
Hikoki har väldigt sköna grepp på batterimaskinerna (både 18/36 och 12 V då även de senare är av slide-modell). När det gäller vinkelslip är Hikokis nyare 125 mm batterimodeller med smalt grepp de bästa jag använt, likaså multimaskin. Jag har strl 11 och inget problem med tex Bosch 12 V men föredrar ändå starkt greppet på Hikoki.
Hikoki och Makita brukar vad jag sett ofta få bäst betyg gällande grepp och avtryck vid test av dragare och borrmaskiner.
Makita vet jag att många gillar och jag har en bra bild av märket. Dock när jag känt på deras multimaskiner känns de väldigt klumpiga, framförallt greppet.
Makita vet jag att många gillar och jag har en bra bild av märket. Dock när jag känt på deras multimaskiner känns de väldigt klumpiga, framförallt greppet.R rakt09 skrev:jag har 7,5 till 8 i handskstorlek och trivs förträffligt med makita. gjorda för små japanska händer känns det som.
och ja, nämnda multverktyget dtm51z är faktiskt lite fett i känslan. men fantastiskt välbalanserat utan surr och vibrationer. en njutning att använda. din fru kommer att älska det, ffa i jämförelse med en del av de surrande helvetesmaskiner som finns därute.
satsar du på ett visst märke är det mest praktiskt hålla sig till detta både när det gäller maskiner och ffa batterier. men när det gäller maskiner kan man vara otrogen och köpa annat märke så länge det är likvärdiga 18-20 volt, sedan skaffa en adapter. gott utbud av dessa finns på tyska amazon eller aliexpress.
undantag är vissa särskilt strömhungriga maskiner från t ex metabo och bosch, vilka kräver en ny generation batterier som kallas tabless. och ryobis batterier passar på grund av deras utformning inte något vidare för adapters, där sitter man i princip fast i deras visserligen stora system. men jag skulle undvika dem bara av den orsaken.
skönt att kunna optimera maskinparken efter kommande behov. t ex som makitaägare jag är, har jag köpt en salt- och gödselspridare från lidl och kör den på makitabatterier. den hade varit högst ohanterlig med en decimeterlång adapter på ett ryobibatteri.
Bra tips om adaptrar! Jag har inte sett några sådana själv men hört att det finns och det verkar spännande. Är det några märken som har speciellt bra utbud och kompatibilitet?
Hikoki är eg. Hitachi under nytt namnS SalK skrev:Tack för tips på Hikoki! Lite okänt märke för mig och jag har lite dålig tillgång till det runtomkring där jag bor men finns nog om jag tar mig iväg en bit. Tror jag stötte på en Hikoki multimaskin eller en cirkelsåg i en affär och gillade greppet. Hur skulle du säga att Hikoki är i förhållande till blå Bosch 18V när det gäller utbud och prisläge.
Makita vet jag att många gillar och jag har en bra bild av märket. Dock när jag känt på deras multimaskiner känns de väldigt klumpiga, framförallt greppet.
Det tänker jag göra men problemet är att jag just nu tittar på multimaskin och cirkelsåg där utbudet inom 12v inte räcker till.A AndersS skrev:Du har redan Bosch 12V som fungerar bra, fortsätt med dem. Vilka maskiner vill du komplettera med som din fru ska kunna använda?
Har haft Bosch 12V, eller 10,8 V som de benämndes först, i 20-25 år och nu senare kompletterat med deras 18V. Men det är för sågar/vinkelslip. Har väl lite mindre händer och inga problem med att greppa dem.
Sladdmaskinerna som jag inte ersatt är olika slip/putsmaskiner och handöverfräs.
Skönt att höra! Jag har hört det från flera håll tycker jag.
Jag håller med, det är dåligt. Det är ju inte fråga om att det måste vara grepp för stora händer utan man behöver tänka på att det ska passa små händer/vänsterhänta osv. vid design. Kvinnor är jätteduktiga och jag tycker det är så tråkigt med de maskiner som min fru tycker är svåra att hantera.Pellegnillot71 skrev:
Bra att du lyfter denna viktiga fråga.
Vi har Royobis 12 V system och det är i princip omöjligt för mig att ta bort ett batteri med en hand. Allra värst är det att ta bort ett färdigladdat batteri ur laddaren. Då får jag trycka ett pekfinger från vardera handen på knapparna på varje sida (och det gör ont) och vänta på att det ska hoppa upp ur laddaren så jag kan ta det. Samna sak när man tar ur batteriet ur gräsklipparen!
Det finns även vissa av Ryobi grejer där jag måste be om hjälp för att få bort batteriet.
Jag inser ju att man inte kommer att ändra en befintlig standard för min skull, men det är verkligen skit att man inte kan tillverka saker som även kvinnor kan använda.
De 18v Makita jag tittat på upplevde jag som klumpiga också men har bara känt på ett fåtal modeller. Dewalt kändes bättre men är tyvärr ett märke jag inte fastnat för. Kul att det funkar bra för dig!Jordgubbkiwi skrev:
Har själv små händer och är tyvärr även vänsterhänt så jag förstår problem med att hitta rätt maskin.
Jag fastnade för deWalt.
Vi har en blå Bosch kap/ger med sladd som min fru använder flitigt och tycker fungerar bra.