Ett märke får monopol och tar över hela marknaden, vilket?

• Antal röster
    2 663
  • Omröstningen stängd .
useless useless skrev:
Undrar hur många det är som röstat på festool som använder dom till vardags och inte bara röstar för att dyrast borde vara bäst?
Tänkte faktiskt på samma sak. Hade vi röstat om bilar hade nog många röstat för Lamborghini utan att ens ha kört en, festool är nog mer omtalat än beprövat. Dom som röstat på festool får gärna berätta om sina erfarenheter.

Bosch gick just om Makita!!! Var ska detta sluta.

P
Nja,varför ifrågasätta ett resultat(inte klart ännu dock!) att en del andra märkestrogna kanske blir besvikna ingår väl..låt Trumps anda vila i frid:)

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Jag använder ju Bosch själv och är nöjd men som andra konstaterar så är Festool vassare och är längre fram i utvecklingen.
Visserligen är jag igång med en närmast retrograd uppgradering till ELU med orangea brytare, ja det är inte riktigt sant, vissa av de med blå brytare är bättre t ex. mh151 där den orangea jag har saknar fäste för främre grepp. Ska man vara riktigt noga så är AEG mf 1400ke än en mer behändig maskin än MOF 177. Ja... Även Hikoki C6MEY bättre än mh151, fast inte på att klyva. ELU kanske inte är så bra, men de är helt klart bäst.

• Gilla
hsandstrom och 1 till
  • Laddar…
[x] Panasonic

Varje dag i veckan

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Blev DeWalt. Bra utbud och bra maskiner. Har blandning av blå Bosch och DeWalt idag och vid nyköp blir det oftast DeWalt. Tycker bättre om Bosch tigersåg så den blir nog kvar men nästa kap och ger blir en gulsvart

Om man slipper betala är väl ändå Mafell överlägset resten?

• Gilla
FTIS och 3 till
  • Laddar…
Festool leder fortfarande, makita tvåa med Bosch hack i häl. Varför är festool så omtyckt? Kan inte lite festool-röstare dela med sig.

Privat använder jag Makita, på jobbet deWalt. Rösten föll på Makita då jag haft mer positiva erfarenheter av dom. DeWalt har en förmåga att hålla sämre, speciellt skruvdragarna brukar växellådorna rasa på.

Hade gärna haft en Hilti-arsenal i jobbet, men det är stopp från kontoret, tyvärr.

• Gilla
GabrielH
  • Laddar…
Våga vägra Maskita

Metabo borrskruvdragare och spikpistol ligger på ett bord som exempel på byggverktyg i tråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kysan och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Min förra bosch skruvdragare höll i 30 år (min bror glömde kvar den hos mig när han hjälpte mig med första flytten) därför blev det bosch igen. Jag gillar sånt som håller. Nu har jag ju inte använt den dagligen men relativt ofta.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Parkside ;)

Varit ute hela helgen och plågat tigersågen med grenkapning och ett par mindre träd föll när jag ändå höll på...... gäller bara att passa sig när batteriet börjar tröttna...... ha koll på värmen i motorn, men det gäller alla batterimaskiner

• Gilla
Ankie
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Parkside ;)

Varit ute hela helgen och plågat tigersågen med grenkapning och ett par mindre träd föll när jag ändå höll på...... gäller bara att passa sig när batteriet börjar tröttna...... ha koll på värmen i motorn, men det gäller alla batterimaskiner
När jag skaffade hus så fanns där en 10m lång och hög syrenhäck och ca 10 spridda buskar i dåligt skick. Min blå bosch sticksåg fick jobba ett par timmar och sex välfyllda kärrlass senare så var allt på tippen.
Kanske inte det ultimata verktyget för ändamålet men den fixade det.

Annars kör jag mest Makita så röstade på det då jag gillar maskinerna. Har lite gröna bosch också och min Fein mutimaster som löser det mesta. Festtool har jag aldrig provat och för oss hobbysnickare är de tyvärr lite dyra.

S0MMER S0MMER skrev:
Festool leder fortfarande, makita tvåa med Bosch hack i häl. Varför är festool så omtyckt? Kan inte lite festool-röstare dela med sig.
Jag har en del festool och ofta om jag behöver något nytt är det där jag tittar först. Det är flera olika orsaker till varför jag hamnat där. Till stor del handlar det om känsla. Jag tycker ofta festools maskiner känns smäckrare än maskiner från andra märken. Känns mindre klumpiga men ändå väldigt exakta. Inte en massa extra gummiytor och grejer för att de ska se häftiga ut. Passar bättre till mina kontorsarbetarhänder. Jag behöver inget som ser manligt ut när jag står själv i mitt snickeri. Ett leende på läpparna är däremot trevligt. När jag började köpa Festool så hade de en del unika maskiner, sänksågen, fräsen med pistolgreppet, dominon för att nämna några. Idag är det väl bara dominon som fortfarande är helt unik. Sen är det väl lite så att när man har några maskiner så börjar man känna fördelarna av att hålla sig till samma märke. Fräsen var min första festool. Då tyckte jag att deras plugit var smidigt när jag ville koppla loss sladden för att tex byta frässtål. Idag med fler maskiner känns det oerhört smidigt att aldrig behöva bocka sig ner och leta efter änden på sladden när man ska byta maskin. Finns alltid en plugit och en passande dammsugarslang nära till hands.
Även mindre saker som att dammsugaranslutningen i princip alltid är densamma så man slipper leta adaptrar för det eller att alla maskiner använder samma sorts knoppar och skruvar är också smidigt. Gillar också deras systainrar. Men mycket av detta handlar just om fördelarna av att hålla sig till samma system. Dammhanteringen känns dock som ett område där de verkligen står ut, iaf jämfört med de maskiner jag har från andra märken.
Min uppfattning är även att det är lättare att köpa tillbehör och förslitningsdelar. Behöver jag tex en ny slipplatta till min slipmaskin kan jag gå in till en återförsäljare och räkna med att de har det på lager. När jag ville ha en ny platta till min Boschslip behövde jag specialbeställa det hos återförsäljaren och vänta ett par dagar. Bytet av plattan är även en detalj där smidigheten hos Festool visar sig. På mina festoolslipar byter man platta antingen verktygslöst eller med en skruv. Min Boschslip har sex skruvar (tror jag). Visst, det är inget man gör flera gånger om dagen kanske men det visar lite på hur genomtänkta produkterna är.
Har även haft ett par service ärenden hos Bosch där jag inte varit helt nöjd med servicen så jag drar mig lite för Bosch nuförtiden. Servicen hos Festool har jag aldrig haft tillfälle att testa under mina tio år med ett antal olika maskiner.
Detta är lite om mina erfarenheter av att använda Festool, främst i en snickeriverkstad. Hade jag ägnat mig mer åt grövre byggande utomhus på ställningar odyl hade kanske preferenserna varit något annat.

• Gilla
BiFuel och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har några Festool-maskiner och gillar verkligen dessa. Vissa maskiner saknas i deras utbud och jag har även ”dubbletter” från andra märken, men hjärtat klappar ändå lite extra för Festool. För att uttala sig om de är bäst så måste man ju jämfört mot alla andra tillverkare vilket jag inte gjort, tyvärr ;)
Sen är väl vissa märken utmärkande på vissa maskintyper, tex Fein och deras multiverktyg. Nu är ju dock min Vecruro en Fein i grunden. ;)

Edit: @pyro skrev ett bra inlägg som sammanfattar min historia också, började med en fräs och sänksåg. :)
Jag fick min Kapex servad nu i vår fast den är typ 10 år nu, allt sköttes oerhört smidigt, så cred till deras serviceavdelning.
Har en bra handlare här i stan där jag fick låna skruven till klingan från ett visningsex när min gått av, trots att jag beställt reservdelarna hos en butik längre ner på gatan, men leveransen drog ut på tiden.

Redigerat:
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.