P paralun skrev:
Jo och "Miele-skrönan" verkar hålla i sig.... ;)
om dom hade trott på det själva skulle dom kunna ge 20-års garanti på grejorna... Alla problem som vi har sett har ju varit ålder/slitage relaterade och har svårt att se någon koppling till "ovarsamt handhavande"...

H
P paralun skrev:
Jo och "Miele-skrönan" verkar hålla i sig.... ;)
Man får hänvisa till deras reklam, stämmer den inte så kan de bli dömda för vilseledande reklam.

H HEM2121 skrev:
Man får hänvisa till deras reklam, stämmer den inte så kan de bli dömda för vilseledande reklam.
Lycka till med det...

Hade de sagt "Byggd för daglig användning i 20 år" så kanske, men läser man "det finstilta" så säger de nog att "hålla i 20 år" betyder att den inte kommer att upphöra existera innan, eller möjligen med en specificerad användning som är långt under rimlig användning....

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lycka till med det...

Hade de sagt "Byggd för daglig användning i 20 år" så kanske, men läser man "det finstilta" så säger de nog att "hålla i 20 år" betyder att den inte kommer att upphöra existera innan, eller möjligen med en specificerad användning som är långt under rimlig användning....
Tror man baserar det på 280 cykler per år, samma som energideklarationen. Sen om det är orimligt eller inte är ju upp till var och en att bedöma.

S sfar skrev:
om dom hade trott på det själva skulle dom kunna ge 20-års garanti på grejorna... Alla problem som vi har sett har ju varit ålder/slitage relaterade och har svårt att se någon koppling till "ovarsamt handhavande"...
det har funnits möjlighet att köpa till ett tio-årigt serviceavtal som mer eller mindre motsvarar garanti men kunderna vill ej betala för det.

För ett bra tag sedan så ställde jag en fråga angående om det fortarande finns svensktillverkade vitvaror,just angående kvaliteten. Nån tyckte då det var "trams". Börjar bli mer och mer övertygad om att kvaliteten har blivit betydligt sämre p.g.a av att tillverkningen har lagts ut i andra (lågpris)länder,fast priserna fortfarande är relativt höga (om det inte är rea)!

M mickekarl skrev:
För ett bra tag sedan så ställde jag en fråga angående om det fortarande finns svensktillverkade vitvaror,just angående kvaliteten. Nån tyckte då det var "trams". Börjar bli mer och mer övertygad om att kvaliteten har blivit betydligt sämre p.g.a av att tillverkningen har lagts ut i andra (lågpris)länder,fast priserna fortfarande är relativt höga (om det inte är rea)!
Tydligen tyckte merparten att det var trams då man inte ville betala för att det var tillverkat här hemma i sverige.

H
Lycka till med det...

De måste ju utgå från normalanvändning. Men vill man köpa ett visst märke som utlovar de hållbarhet på 20 år skulle jag vilja ha det skrifligråen vad det innebär. Skulle också ta reda på vem som har besvisbördan och hur de bevisen skall redovisas. I "vanliga" fall vet man ju men med en utlovad/byggd för, hållbarhet på 20 år vill man ju veta mer.

H HEM2121 skrev:
De måste ju utgå från normalanvändning. Men vill man köpa ett visst märke som utlovar de hållbarhet på 20 år skulle jag vilja ha det skrifligråen vad det innebär. Skulle också ta reda på vem som har besvisbördan och hur de bevisen skall redovisas. I "vanliga" fall vet man ju men med en utlovad/byggd för, hållbarhet på 20 år vill man ju veta mer.
Jag hade gärna sett den konversationen med Miele, men tyvärr så vet jag ju redan innan hur det kommer att låta.. Massa "marketing wank" och när det väl kommer till kritan så kommer de inte lova ett smack..

https://www.miele.se/konsument/allmaenna-villkor-48.htm#p5351
Det räcker ju att läsa de allmänna villkoren .. :)
"Testad för att hålla i 20 år

Under utvecklingsfasen av produktserierna som nämns nedan har Miele genomfört intensiva uthållighetstester som ska simulera en genomsnittlig användning under 20 år i ett genomsnittligt hushåll. Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra produkter ska hålla i 20 år."

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
det har funnits möjlighet att köpa till ett tio-årigt serviceavtal som mer eller mindre motsvarar garanti men kunderna vill ej betala för det.
Det verkar gå fortfarande ..

Fortfarande intressant att man ska betala 3900 kr för att få 10 års garanti på en maskin som ska hålla 20 år .... :crysmile:

• Skärmdump av Mieles webbsida som visar en torktumlare med val för 10 års förlängd garanti för 3900 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Screew och 2 till
  • Laddar…
H
Jag hade gärna sett den konversationen med Miele, men tyvärr så vet jag ju redan innan hur det kommer att låta.. Massa "marketing wank" och när det väl kommer till kritan så kommer de inte lova ett smack..

[länk]

Under utvecklingsfasen av produktserierna som nämns nedan har Miele genomfört intensiva uthållighetstester som ska simulera en genomsnittlig användning under 20 år i ett genomsnittligt hushåll. Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra produkter ska hålla i 20 år."
Ja, tydligen har Miele fått någon anmälan på sig och Konsumentverket förtydligar vad Miele har svarat. Dock tycker jag att det faller under vilseledande markbadsföring om de inte samtidigt infogar/hänvisar till Konsumentverkets skrivelse. Eller rättare sagt infogar/hänvisar till vad Miele har svarat Konsumentverket.

Det verkar gå fortfarande ..

Fortfarande intressant att man ska betala 3900 kr för att få 10 års garanti på en maskin som ska hålla 20 år .... :crysmile:
Inte ska hålla, byggd för att hålla.

[länk]

Det är dock ganska stor skillnad att köra "intensiva uthållighetstester" under en kortare period mot regelbunden användning under en längre tid. Tex kommer man ju att undvika alla avkylningscykler eller perioder (tex under en semester) när diskmaskinen inte används alls på några veckor. Påverkar tex hållbarhet på lager/packningar. Det är ju ett känt faktum att bilar som körs som taxi körs betydligt fler mil än snittbilen; en konstant driftstemperatur är väldigt gynnsam för motorer och rörliga delar.

Sen kan man ju undra hur man testar driftscykler på ett kylskåp?

Som en relaterad observation så är det ju en otroligt stor del av en vitvara som är helt ok när den kasseras. Med tanke på miljömål mm så borde man ju bygga dom betydligt mer modulära så att en "vanlig person" skulle kunna byta en modul och därmed själv hålla liv i en pryl i 20 år.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Inte ska hålla, byggd för att hålla.
Jo, jag raljerade lite.

Hårddrar man det ju så är deras maskiner byggda på ett sätt som de tror maximerar deras vinst. Min uppfattning är att de har samma kvalitet som andra nuförtiden, men sämre garantier och svindyra reservdelar...

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jo, jag raljerade lite.

Hårddrar man det ju så är deras maskiner byggda på ett sätt som de tror maximerar deras vinst. Min uppfattning är att de har samma kvalitet som andra nuförtiden, men sämre garantier och svindyra reservdelar...
Så är det säkert, ville bara förtydliga att byggd för 20 år baserat på ett antal tvättar per om som ”någon annan” bestämt innebär att en miele i teorin håller fem år hos mig som kör tre maskiner om dagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.