I många kategorier ska man vara medvetna om att det är ett väldigt dagsfärsk omdöme
Volvo är till exempel rätt ökända nu för att ha dålig kvalitet på V90, Xc90 och XC60 av nyare modell. Medans deeras modeller för ett par år sen var ledande i att ha bra kvalitet.
Jag föredrar Siemens för diskmaskin. Men faktum är att väldigt många diskmaskiner tillverkas av underleveantörer som MIDEA för de flesta märken. Endast flaggskeppsmodellerna tillverkas i egna fabriker.
Sen ska man veta att bara för att en fabrik ligger i Europa betyder det inte att det är bättre kvalitet på grejjerna än Kineserna. Snarare tvärtom.
Svårt att jämföra med våra maskiner här hemma i Europa då dom skiljer sig markant. Agitatortvättar är nog fortfarande det vanligaste på den marknaden.
BirgitS skrev:
Tack, nu gick det lite bättre att läsa texten också. Det är alltså prognoser för hur troligt det är att en maskin man köper idag håller i fem år baserat på insamlade data gällande upp till 10 år gamla maskiner.
Slutledningen verkar vara att om man vill hålla sig till en tillverkare med jämn kvalitet ska man välja Miele, LG, Thermodor eller Bosch för bra hållbarhet samt undvika Samsung, Jenn--Air, Dacor, Electrolux och VIking. Men om man köper olika produkter från olika tillverkare kan man välja på annat sätt, t.ex. har Electrolux betyg 4 av 5 när det gäller tvättmaskiner, medan Bosch där får 3.
I många kategorier ska man vara medvetna om att det är ett väldigt dagsfärsk omdöme
Volvo är till exempel rätt ökända nu för att ha dålig kvalitet på V90, Xc90 och XC60 av nyare modell. Medans deeras modeller för ett par år sen var ledande i att ha bra kvalitet.
Jag föredrar Siemens för diskmaskin. Men faktum är att väldigt många diskmaskiner tillverkas av underleveantörer som MIDEA för de flesta märken. Endast flaggskeppsmodellerna tillverkas i egna fabriker.
Sen ska man veta att bara för att en fabrik ligger i Europa betyder det inte att det är bättre kvalitet på grejjerna än Kineserna. Snarare tvärtom.
Volvo slutade att vara svenskt med my 2008 till 2011 då det i stort sätt bara var Ford komponenter i dessa bilar.
From 2012 är det i huvudsak kinesiska delar.
Midea tillsammans med arcelik å vestel tillverkar de sämre maskinerna som säljs som cylinda, mediamarks och elgigantens egna märken.
Kina tillverkar mycket elektriska delar åt Electrolux och gorenje såsom pumpar, motorer och kretskort vilka har väldigt kort bruknings tid.
Svårt att jämföra med våra maskiner här hemma i Europa då dom skiljer sig markant. Agitatortvättar är nog fortfarande det vanligaste på den marknaden.
Nä. Europeiska fabriker har som regel större andel kvalitetsproblem än kinesiska maskiner i samma prisklass. Speciellt på tillverkning där det är återkommande moment och låg krav på tänkande hos personalen
Electrolux har ju genom åren köpt upp andra fabriker och varumärken runt hela världen och på så sätt blivit väldigt stora globalt. Jag är inte helt säker på att all deras tillverkning till nordamerikanska marknaden är tillverkade i kina. Ska inte säga att agitatormaskiner endast finns i Nordamerika men De koreanska fabrikaten plockar stora andelar där. Med det sagt tror jag inte att de Electrolux maskiner alla skyr här hemma görs i samma fabriker som de Electrolux som säljs där så det är inte en rättvis jämförelse. Men om frågan nu ändå är vilken diskmaskin som är bäst så kika gärna på V-zug eller Cove. Om vi nu ändå tittar utanför vår marknad.
Appendix skrev:
Nä. Europeiska fabriker har som regel större andel kvalitetsproblem än kinesiska maskiner i samma prisklass. Speciellt på tillverkning där det är återkommande moment och låg krav på tänkande hos personalen
Electrolux har ju genom åren köpt upp andra fabriker och varumärken runt hela världen och på så sätt blivit väldigt stora globalt. Jag är inte helt säker på att all deras tillverkning till nordamerikanska marknaden är tillverkade i kina. Ska inte säga att agitatormaskiner endast finns i Nordamerika men De koreanska fabrikaten plockar stora andelar där. Med det sagt tror jag inte att de Electrolux maskiner alla skyr här hemma görs i samma fabriker som de Electrolux som säljs där så det är inte en rättvis jämförelse. Men om frågan nu ändå är vilken diskmaskin som är bäst så kika gärna på V-zug eller Cove. Om vi nu ändå tittar utanför vår marknad.
Marknadsföring A.
Att stoppa in alla segment under alla märken kan göra att varumärkets smutsas ner av de segment som har lägre pris/kvalitet.
Som Electrolux. Som idag väl främst ses som ett "hyresrätts"märke som kostar mycket för lite.
Som alla andra större märken har de säkert bra produkter och sämre. Men man vill inte riskera få ett av de sämre segmenten bara för man inte orkar googla om det är från skräpdelen eller kvalitetsdelen.
Jag tror inte riktigt jag förstår vad du menar.
Det räcker med att jämföra nord- och Sydeuropa för att se extremt stora skillnader på vitvaror. Vi i Nordeuropa har extremt höga krav på våra vitvaror i jämförelse.
Appendix skrev:
Marknadsföring A.
Att stoppa in alla segment under alla märken kan göra att varumärkets smutsas ner av de segment som har lägre pris/kvalitet.
Som Electrolux. Som idag väl främst ses som ett "hyresrätts"märke som kostar mycket för lite.
Som alla andra större märken har de säkert bra produkter och sämre. Men man vill inte riskera få ett av de sämre segmenten bara för man inte orkar googla om det är från skräpdelen eller kvalitetsdelen.
Har haft några olika diskmaskiner genom åren. Bosch, Whirpool, Electrolux och Siemens. Enda som INTE strulat är Electroluxen men den hade vi inte så länge innan vi flyttade så den går säkert sönder snart med.
Nu har våran 5 år gamla Siemens börjat bråka också och vad det verkar som är det en packning som är kass. Ca 200kr för att fixa... Händer det igen och ingen är i köket och ser det finns risken att det blir vattenskador. Förra gången hann det rinna en bra bit. I detta läget börjat jag lacka ur, vad f*n ska man köpa för att få något som funkar i längden? Är Miele bättre eller lever dom på gamla meriter?
Nej maskinen är inte så gammal och ja det är ekonomiskt korkat att kasta ut den. Men jag orkar inte med strulande maskiner. Så vi lämnar hjärnan därhän och fokuserar på hög kvalitativa maskiner!
Köpte en Bosch i tron att det var en kvalitetsprodukt och skulle hålla i minst branschstandard 8-10 år. Efter knappt 5 år gav värmeväxlarpaketet upp och inte ens Bosch reparatörer tyckte det var smart att lägga 7000 kr på en reparation. Flera i bekantskapskretsen har också dåliga erfarenheter av Bosch s k höga kvalitet. Jag kommer undvika Bosch/Siemens produkter som pesten hädanefter och har skaffat en ny Miele. Kan inte bli sämre, resonerar jag.
Ni som säger Miele, är det 5.000kronor eller 25.000kr ni pratar om då?
[länk]
5000 mer, men då håller de säkert längre än Bosch som skulle ha 7000:- för att byta värmepaketet efter knappt 5 år mycket måttlig användning. Aldrig mer Bosch.
Bosch såväl som många andra tillverkare har olika serier med olika kvalitetsstandards. Personligen tycker jag det är en obetänksam affärsstrategi att låta undermåliga serier skita ner varumärket men jag bara konstaterar att det är så de valt att göra.
Mina erfarenheter av de litet mer premium-orienterade serierna som är tillverkade i Tyskland är mycket goda, detta oavsett om de heter Siemens eller Bosch. Mycket bra maskiner funktionellt och med lång livslängd.
Bosch såväl som många andra tillverkare har olika serier med olika kvalitetsstandards. Personligen tycker jag det är en obetänksam affärsstrategi att låta undermåliga serier skita ner varumärket men jag bara konstaterar att det är så de valt att göra.
Mina erfarenheter av de litet mer premium-orienterade serierna som är tillverkade i Tyskland är mycket goda, detta oavsett om de heter Siemens eller Bosch. Mycket bra maskiner funktionellt och med lång livslängd.
Så 5 år är bra för en mellanprismaskin menar du? Tror de får stoppa säljsnacket om hållbar framtid i vrångstrupen. Eller jobbar du för Bosch?