Ni får ursäkta nybörjar-nivån på frågan men...man har ju limmat ihop en del gamla stolar och fåtöljer genom åren där konstruktionen börjat falla isär, träplugg som ur sina hål släpper osv. Jag brukar bara slänga på vanligt trälim och det brukar hålla väldigt dåligt. Nu har jag en lite finare fåtölj som börjat dela sig och jag gissar att frugan ställer lite högre krav på den lagningen, så, vilket lim använder man så att det faktiskt håller ihop två träbitar för all evighet till att börja med?

Vanligt trälim håller i princip i all evighet om fogen är rätt utförd och den sen inte utsätts för fukt eller för stora rörelser på grund av fukt.

Vad du ska använda för lim för dina lagningar nu beror helt på hur det ser ut. En fog utfärd med trälim behöver vara tunn. Alltså de två trästyckena måste ligga an väldigt väl, limmet kan i princip inte fylla ut några håligheter, då tappar det väldigt mycket styrka.

Förklara och visa gärna bild på det du ska laga så tror jag du kan få betydligt bättre svar.

Ok jag fixar bilder ikväll så blir det förhoppningsvis lättare att komma med förslag!

Sedan är det väl också så att vanligt trälim fäster väldigt dåligt mot gammalt lim. Det är alltså väldigt viktigt att man får bort det gamla limmet helt innan man försöker limma om fogen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.