599 läst ·
4 svar
599 läst
4 svar
Vilket lim för plywood till ribbstol?
Hej! Jag tänkte jag skulle bygga en ribbstol till vår träningslokal, och funderar på att göra ribborna till ribbstolen av plywood. Eller mer specifikt, limma ihop två 15mm-skivor och sedan såga ut stavar på ca 40x30 som sedan kommer rundas av med fräs. Tänker att detta borde bli hållbarare än att utgå från reglar (pga kvistarna) eller rundstavar (pga att jag tycker 33 känns klent, och 43 blir obekvämt grovt, samt vill gärna ha dem "ovala"). Men vilket lim blir bäst att limma ihop skivorna med så det blir både starkt och en smula flexibelt? Tänker att de kommer ju kanske böjas en smula när man tränar. Vanligt trälim? Epoxy? Jag lyckas aldrig lära mig de olika typernas respektive egenskaper... 😵💫
Brukar använda PU lim om trälim ej dugerM Markus P skrev:Hej! Jag tänkte jag skulle bygga en ribbstol till vår träningslokal, och funderar på att göra ribborna till ribbstolen av plywood. Eller mer specifikt, limma ihop två 15mm-skivor och sedan såga ut stavar på ca 40x30 som sedan kommer rundas av med fräs. Tänker att detta borde bli hållbarare än att utgå från reglar (pga kvistarna) eller rundstavar (pga att jag tycker 33 känns klent, och 43 blir obekvämt grovt, samt vill gärna ha dem "ovala"). Men vilket lim blir bäst att limma ihop skivorna med så det blir både starkt och en smula flexibelt? Tänker att de kommer ju kanske böjas en smula när man tränar. Vanligt trälim? Epoxy? Jag lyckas aldrig lära mig de olika typernas respektive egenskaper... 😵💫
Trälim funkar men jag skulle vara mer fundersam över plywood i den användningen. Mycket ändträ med risk för stickor och svårt att forma utan att fylla ut håligheter. Ska du ändå format så skulle jag antingen köra vanligt trä ellet laminera faner och/eller lite tjockare bitar.
Beror ju på vad för ply som används. Det är inte konstruktionsply utan björkply 15mm jag har liggande. Borde inte vara några problem efter puts och ytbehandling.Z z_bumbi skrev:
Klicka här för att svara