485 läst ·
7 svar
485 läst
7 svar
Vilket lim för rörisolering (antar polyuretan) mot trä?
Som rubrik. Har googlat men inte fått träff. Antagligen pga att det är ovanligt. (Sökt på polyuretan mot trä.)
Så vilket lim kan fungera? (Utomhus.)
Så vilket lim kan fungera? (Utomhus.)
Såvitt jag förstår är det polyuretan. Det köptes för drygt 1 år sedan som just rörisolering men jag kan inte kolla det nu. Men det är mörkgrått och känns som det.Matti_75 skrev:
Mer kan jag inte ge. Alltså rörisoleringen och att det ska limmas mot trä (ev även metall).
(Avsikten är att täta mot en gammal dörr i ett pumphus. Dvs not karmen. )
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det där har jag svurit över tidigare. Polyetenfoam är i princip omöjligt att limma precis som vanlig polyeten. Limmet behöver vara flexibelt när det har torkat. Det enda som jag fick att fungera var klassiskt lösningsmedelsbaserat kontaktlim. Limma båda sidor, låt torka helt och sammanfoga sedan. Tänk på att kontaktlim hugger direkt, så du har en (1) chans att placera det rätt. Det är en fördel om man ruggar upp plasten innan limning.
Ev. skulle 3M nr.74 spraylim fungera. Det är dock svindyrt.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Jag har faktiskt beställt det limmet. Och det är dyrt...Johan Gunverth skrev:
Det där har jag svurit över tidigare. Polyetenfoam är i princip omöjligt att limma precis som vanlig polyeten. Limmet behöver vara flexibelt när det har torkat. Det enda som jag fick att fungera var klassiskt lösningsmedelsbaserat kontaktlim. Limma båda sidor, låt torka helt och sammanfoga sedan. Tänk på att kontaktlim hugger direkt, så du har en (1) chans att placera det rätt. Det är en fördel om man ruggar upp plasten innan limning.
Men det verkar inte finnas något alternativ. Förutom någon slags värmebehandling ("svetsning"?).
Hade jag tänkt på det här så hade jag kanske valt en annan lösning. Fast det hade tagit längre tid, typ bygga ny tröskel/ram plus annat isoleringmaterial. Det här var den snabbaste åtgärden.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
3M 74 används ofta när man skarvar polyeterstoppning i möbler. Samma mjukhet som materialet, men väldigt starkt.TRJBerg skrev:
Jag har faktiskt beställt det limmet. Och det är dyrt...
Men det verkar inte finnas något alternativ. Förutom någon slags värmebehandling ("svetsning"?).
Hade jag tänkt på det här så hade jag kanske valt en annan lösning. Fast det hade tagit längre tid, typ bygga ny tröskel/ram plus annat isoleringmaterial. Det här var den snabbaste åtgärden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilket lim för plywood till ribbstol?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket lim för sprucken hård toalettsits
Badrum -
Vilket lim är starkast för uppsättning gardinstång av metall mot kakel
Badrum -
Vilket sätt blir bäst att förlänga/skarva limträbalken?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket lim/silikon för u-profil mot klinker?
Badrum