Hej

Finns det någon annan som fått sina bondbönor uppgrävda och uppätna av ett okänt kräk?

Igår så såg jag några små gropar där det borde ha varit en 5 cm hög bondböna. Idag så var alla 4 rader med ungefär 150 bondbönor antingen dödade eller på väg att dö.
Kräket ifråga verkar strunta i att äta stammen och bladen utan äter enbart upp själva bönan.

De förodlade bondbönorna som sattes för 4 veckor sedan är fortfarande orörda. Ja förutom 1 som såg ut att ha drabbats av samma öde. Återstår att se om de står kvar på tisdag när jag återvänder till odlingen nästa gång.

Jag anar att kräket ifråga har 2 fötter och näbb samt är nattaktiv. Vilket borde utesluta skator. Fasan finns samt häger finns också.
Vildsvin är det knappast för de skulle böka upp hela landet istället för att gräva fram en nästan perfekt kon runt stammen.
Ekorre, möss, kaniner och katter är de däggdjur som rör sig på fastigheten,

Så några förslag på vilket kräket är?

Får väl bli ett inköp av en åtelkamera för risken är stor att andra bönor kommer drabbas av samma öde när dessa planteras ut nästa vecka.

Uppgrävda bondbönaplantor i torr jord, där stjälkar och blad är kvar men bönorna verkar ha blivit uppätna av ett djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror på skator eller trastar. Så här års är det knappast natt överhuvudtaget för fåglarna så du behöver inte leta efter en uggla.

Bönor och ärtor brukar jag direktså och hålla täckta med fiberduk till de är så stora att de behöver börja klätterstöd. Annars tar trasten dem för mig.

Ja några enstaka skator finns det samt koltrast och någon annan sort som flyger runt i en större flock.

Gott om spillvirke och några rullar hönsnät finns. Så kanske dags att bygga några ramar som går att ställa ovanpå. Har ju jordgubbar som jag nu tvivlar på att de kommer hinna mogna före något äter upp dem.

Blir dyrt med alla skydd:
Elstängsel mot vildsvin
Elstängsel mot sniglar
Viltstängsel mot harar

Jadu, ibland undrar man varför man ens försöker.😀

Men bär är nog väldigt naivt att tro att man får behålla utan nät. Särskilt om man bor granne med ett gäng råkor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.