66 läst ·
2 svar
66 läst
2 svar
Vilket kitt till fönster?
Jag ska ge mig på att renovera fönstren som är från tidigt 80-tal. Jag vet att de tidigare ägarna har kittat och målat om dem vid åtminstone ett tillfälle. Min fråga är, vilket kitt ska jag välja? Har läst mig till att det hederliga linoljekittet är att föredra men med tanke på att det kan ta veckor innan det härdat så blir jag tveksam med tanke på denna regniga sommar. Någon som använt något modernare kitt som torkar snabbare och som ändå håller bra?
Jag använde själv ett modernt kitt till några fönster och det ledde till rötskador eftersom det blir för tätt.C Catharina Karlsson1 skrev:Jag ska ge mig på att renovera fönstren som är från tidigt 80-tal. Jag vet att de tidigare ägarna har kittat och målat om dem vid åtminstone ett tillfälle. Min fråga är, vilket kitt ska jag välja. Har läst mig till att det hederliga linoljekittet är att föredra men med tanke på att det kan ta veckor innan det härdat så blir jag tveksam med tanke på denna regniga sommar. Någon som använt något modernare kitt som torkar snabbare och som ändå håller bra?
Hade sedan problem att få bort det eftersom det har utmärkt vidhäftning så det ledde till två spräckta rutor och många svordomar.
Linoljekitt är beprövat sedan länge och är det bästa för fönstren på sikt.
En liten avigsida förutom torktiden är att det färska kittet kan uppskattas av småfåglarna.
Produkter som diskuteras: "Linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
LASeal är väldigt lätt att jobba med tycker jag.
https://www.leifarvidsson.se/fogmassor-kitt/fonsterkitt/laseal-vit-fonsterkitt-290-ml__trashed
Finns massvis av trådar om fönsterrenovering med olika förslag på produkter och dess för- och nackdelar. Sök på ”renovera fönster” på forumet så hittar du mängder av information.
https://www.leifarvidsson.se/fogmassor-kitt/fonsterkitt/laseal-vit-fonsterkitt-290-ml__trashed
Finns massvis av trådar om fönsterrenovering med olika förslag på produkter och dess för- och nackdelar. Sök på ”renovera fönster” på forumet så hittar du mängder av information.
Klicka här för att svara