Om huset är från 1960-talet - hur värmdes den då - oljepanna ??

Det är det vanliga att om tex. nya värmesystem har funnits under drift ett antal år och det inte har upptäcks negativa konsekvenser av det, så behöver man inte förvänta sig att det skall bli problem senare som tex. fukt på fel ställen, men är det nyligen gjort inom enstaka år tillbaka så bör man vara uppmärksam och ha koll på de kända problemområderna i avseende fukt då det tar en tid innan tex. mögel har etablerat sig till sådan nivå att det inte längre går att undvika att märka det.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Och jag tänker på ventilationen först och främst. Där vet du att ni har ett bekymmer om det blir så mkt kondens. Frisk luft mår allt och alla bra av. Även huset.
Men det är ju stor skillnad om kondensen är vid -5 eller -40. Vid -30 får i alla fall jag inte bara kondens utan även lite is längst ner på fönstren.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
E EBMTJ skrev:
Men det är ju stor skillnad om kondensen är vid -5 eller -40. Vid -30 får i alla fall jag inte bara kondens utan även lite is längst ner på fönstren.
Om du får is på insidan av fönsterna så har du nog stora bekymmer. Och jag skulle absolut säga att du bör börja med ventilationen så att du får bort den fuktiga luften.

TRJBerg
Dr Benz Dr Benz skrev:
Om du får is på insidan av fönsterna så har du nog stora bekymmer. Och jag skulle absolut säga att du bör börja med ventilationen så att du får bort den fuktiga luften.
Nä. Du får is då ytan har en temperatur under 0.
Luften är ALLTID fuktig i ett uppvärmt bostadshus. Oavsett ventilation.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Jaha. Så vatten fryser under noll grader. Bra att veta.

Om dina fönster har is på insidan så har du för mycket fukt. För låg temperatur i rummet. För dåligt isolerade fönster. Eller alla tre.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
TRJBerg
Dr Benz Dr Benz skrev:
Jaha. Så vatten fryser under noll grader. Bra att veta.

Om dina fönster har is på insidan så har du för mycket fukt. För låg temperatur i rummet. För dåligt isolerade fönster. Eller alla tre.
Nej. ENDA orsaken till is i bostadshus är temperatur under noll. Extremt elementär fysik.
Dålig isolering kan leda till temperaturen.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Vid -30 blir nog de flesta fönster rätt kalla på glasytan även inomhus. Jag antar att du i Helsingborg har rätt få dagar med temperaturer under minus 20.

Jag skulle kolla taket!
- Alla pannor hela

Sen skulle jag rengöra ventilationskanaler
- Kan gör stor skillnad

Den bras-kasett sett du skaffat, tar den förbränningsluften utifrån?
- Om den tar förbränningsluften inifrån skapar du ett undertryck när du eldar och drar då in luft utifrån
- Ta dra in fukt

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ett problem man kan få när man byter till nya fönster är att de gamla agerade självdrag. Så de nya blir för täta och släpper inte in syre. Så en bra sak att tänka på när man beställer nya är att ta dem med ventil i överkant. På så vis slipper man borra hål i fasaden för att ordna till den saken. FTX är om man tänkt byta värmesystem från ex direktverkande el-element eller dyl. Men i och med att du har VVLP som bara är 10 år gammalt (och antar vattenburen värme) så är det onödigt satsa på FTX. Om det redan är rätt nya fönster så är det bättre sätta in vanliga ventiler som inte är så dyra.

Lite fukt i källaren är inga problem så länge man låter källaren vara just källare. Använda material som andas och inget biologiskt mtrl. Samt som jag tyckte mig läsa har avfuktare. Sätt heller inte in golvvärme i en källare.. det om något drar gärna upp fukt från grunden. Är det förhöjd fukt i något hörn så kolla mer på att avledningen från dagvatten (regn) är ordentligt gjord och leds bort tillräckligt långt.

skulle satsa på förbättringar i ventilation. Allt annat du nämnde = reparera inte det som inte är trasig :). Drabbas inte av dräneringshysteri! Unna er en semesterresa i stället. Hur gammalt är huset?

• Gilla
DB995
  • Laddar…
L Lelle - Hyfsat händig skrev:
Jag skulle kolla taket!
- Alla pannor hela

Sen skulle jag rengöra ventilationskanaler
- Kan gör stor skillnad

Den bras-kasett sett du skaffat, tar den förbränningsluften utifrån?
- Om den tar förbränningsluften inifrån skapar du ett undertryck när du eldar och drar då in luft utifrån
- Ta dra in fukt
Ventilationskanalerna (dvs inluftsventilerna) har rengjorts... och jag antar kaminen tar förbränningluft utifrån - hur vet man...?

G gaia skrev:
skulle satsa på förbättringar i ventilation. Allt annat du nämnde = reparera inte det som inte är trasig :). Drabbas inte av dräneringshysteri! Unna er en semesterresa i stället. Hur gammalt är huset?
Haha dränerings hysteri 😂 det har byggts ut i omgångar med ett litet rum ovanför torpargrunden från förra sekelskiftet, men det är bara ett par kvadrat. Sedan utbyggt 2 rum med inredd vind på 60-talet, sedan utbyggt ytterligare två rum (och då gjordes även dränering) kring år 2000.
Nej dränering är ju hutlöst dyrt... Men skulle vilja bygga altan så man inte får tusen fästingar så fort man går ut och sätter sig i trädgården, och det känns dumt att bygga altan om man inom ett par år ändå ska dränera!

Suzy-Q Suzy-Q skrev:
Ett problem man kan få när man byter till nya fönster är att de gamla agerade självdrag. Så de nya blir för täta och släpper inte in syre. Så en bra sak att tänka på när man beställer nya är att ta dem med ventil i överkant. På så vis slipper man borra hål i fasaden för att ordna till den saken. FTX är om man tänkt byta värmesystem från ex direktverkande el-element eller dyl. Men i och med att du har VVLP som bara är 10 år gammalt (och antar vattenburen värme) så är det onödigt satsa på FTX. Om det redan är rätt nya fönster så är det bättre sätta in vanliga ventiler som inte är så dyra.

Lite fukt i källaren är inga problem så länge man låter källaren vara just källare. Använda material som andas och inget biologiskt mtrl. Samt som jag tyckte mig läsa har avfuktare. Sätt heller inte in golvvärme i en källare.. det om något drar gärna upp fukt från grunden. Är det förhöjd fukt i något hörn så kolla mer på att avledningen från dagvatten (regn) är ordentligt gjord och leds bort tillräckligt långt.
Tack för utförlit svar! Nej jag har också förstått det som att det är bra som det är i vår källare just nu, med råyta (betong) och metallreglar mellan rummen. Got it, ingen golvvärme haha. På sikt hade det varit nice att inreda källaren lite mer men antar att tex klinkers och/eller betongfärg funkar...?
Det låter rimligt som du säger att FTX inte är nödvändigt

Ftx möjliggör ett stort luftutbyte med begränsat behov av uppvärmning. Installationen kan beroende på planlösning skapa stora behov av renovering av ytskikt beroende på hur du kan dra rör.
Du kan ha lika stort luftutbyte med mekanisk frånluft, men kommer uppleva att det drar kallt där luften kommer in och mer energi får läggas på uppvärmning.
Du kommer troligen långt genom att öka frånluften, tex med en köksfläkt som går på låg fart över tiden.
Kan det finnas en orsak till fukten i källaren som tex stuprör som bara går ut på marken eller är trasigt? Då kan en åtgärd både vara billig och göra stor skillnad. Förstår dock helt tanken på att åtgärda före man bygger över.

L Lelle - Hyfsat händig skrev:
Om den tar förbränningsluften inifrån skapar du ett undertryck när du eldar och drar då in luft utifrån
Dvs precis som du vill att den ska göra. Om du inte har ett helt tätt hus och ftx då kanske..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.