Hej, har grävt bort 20kvm rabatt för att få större uppfart, ska lägga plattor har jag tänkt. Grävt cirka 5cm djupt närmast vägen, där det redan ligger väl packat lager av typ makadam så tänker att det är onödigt att gräva bort det. I övrigt cirka 15-30cm djupt och slutat gräva när jag kom till sand, eller till makadam från husets bärläger(?) när jag grävde närmast huset. Skulle behöva råd om nästa steg. Kommit fram till att jag ska ha N3 duk i botten. Men vad ska jag sedan fylla upp med? Jag kan inget om sten, jobbar inte med anläggningsarbete så termerna är främmande. "Grus" är ett ord jag använder för allting som är bitar av sten (även om jag slängde mig med termen "makadam" ovan). Läser på olika sidor både att storlekar 11-16 är bra, eller 12-32, eller 0-30. Jag vill göra det så enkelt som möjligt för mig. Vad ska jag välja? Har jag förstått rätt ska jag sedan överst ha typ 3-5cm "sättsand" att lägga plattorna på?

Jag tycker du ska välja en sort som innehåller nollfraktion för då kan du trampa till,padda eller köra åt materialet så det sätter sig.
Jag skulle välja bärlager 0/32, men du kan ta väggrus 0/18 eller ett grövre bärlager om du väljer att göra arbetet maskinellt.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
1, Jag tycker du ska välja en sort som innehåller nollfraktion för då kan du trampa till,padda eller köra åt materialet så det sätter sig.
2, Jag skulle välja bärlager 0/32, men du kan ta väggrus 0/18 eller ett grövre bärlager om du väljer att göra arbetet maskinellt.
1, Kan man inte padda material utan nollfraktion?

2, Är 0-18 grövre än 0-32? Din formulering är lite svårtolkad. Antar att du menar att jag kan ta grövre ifall jag har tung maskin att platta till det med? Vet du vad skillnaden i det färdiga resultatet blir av att välja något grövre eller finare?

K Karl Heinz skrev:
1, Kan man inte padda material utan nollfraktion?

2, Är 0-18 grövre än 0-32? Din formulering är lite svårtolkad. Antar att du menar att jag kan ta grövre ifall jag har tung maskin att platta till det med? Vet du vad skillnaden i det färdiga resultatet blir av att välja något grövre eller finare?
0/32 anger storlek, materialet har passerat genom en harpa med 32mm mellanrum

Du kan padda makadam, men det blir inte stadigt eftersom det saknas nollfraktion.

Du kan ta grövre, men större än 0/32 är svårt att hantera med skyffel och skottkärra så 0/64 eller 0/150 passar bättre att lägga längre ner i en djupare fyll med en grävmaskin, högre upp i den fyllen/vägbanken passar 0/32 och på ytan väggrus 0/18

Så jag kanske kan köra på endast 0-16 då?

G
Skulle kört med 0/32 det går att skyffla för hand och blir hårt och bra..

Sedan på med stenflis 2/6 isället för sättsänd..

Blir det väldigt ojämnt efter 0/32 kör ett lager 0/16 först..

Jag upplever att 0/16 blir "svampigt" när det är blött och tjockt lager.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Håller med. 0-32 är ett rimligt bärlager. Mixen av större och mindre fraktioner gör det stabilare. Ska det köras bilar på det lär det dröja längre innan det blir sättningar i plattsättningen än med en mindre fraktion som 0-16. Samtidigt som det inte är så grovt att det är svårhanterat.

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
Tack! Kör på 0-32 (eller 0-30, för det är vad lokala leverentören saluför). Har också tagit N2 textil i botten efter råd från någon lokalt som säger att det räcker, och att N3 bara behövs i typ kommersiella applikationer.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.