På bilden ser det ut som du har en av de enklare intelkylarna.. vet inte vad de skickade med till 7700k, men i värsta fall har du en cpu-fläkt som låter som en jetmotor och ändå inte lyckas kyla processorn...

Det finns billiga kylare som är helt ok nuförtiden, https://amzn.eu/d/06MWzDCW tex en sån...

Ja precis, beställde även ny fläkt så Co-Pilot sa de och vilken jag skulle köpa. Galet vad AI utvecklats…

J
Minne är ju just nu det "dyra". Är MB 10 år gammalt skulle jag nog försöka byta CPU och moderkort...

Är det ett gammalt budget MB så tror jag att nyare GPU kan ha problem. Jag kastade tillslut in handduken på en gammal dator som var tänkt ha som extradator (med DDR3 minnen) och köpte MB, 16GB och en AMD AM4 processor, det blir inte så dyrt. Den gamla datorn trasslade grafiken på, det verkade väldigt kinkigt hur ställa in bios för att få det att lira och slutar det funka blir allt bara svart.

Är det DDR4 på det gamla? Då finns mycket väldigt prisvärda MB och CPU så du återanvänder minnet. AM4 på Amazon en femhundring för MB och 1500 för CPU. Annars så får du punga ut för minne åxå, jag tror det kostade 1000 spänn för 16 gig DDR4 på Amazon om man letar runt lite... Men DDR5 går nog inte hitta för de priserna...

J JohanLun skrev:
Minne är ju just nu det "dyra". Är MB 10 år gammalt skulle jag nog försöka byta CPU och moderkort...

Är det ett gammalt budget MB så tror jag att nyare GPU kan ha problem. Jag kastade tillslut in handduken på en gammal dator som var tänkt ha som extradator (med DDR3 minnen) och köpte MB, 16GB och en AMD AM4 processor, det blir inte så dyrt. Den gamla datorn trasslade grafiken på, det verkade väldigt kinkigt hur ställa in bios för att få det att lira och slutar det funka blir allt bara svart.

Är det DDR4 på det gamla? Då finns mycket väldigt prisvärda MB och CPU så du återanvänder minnet. AM4 på Amazon en femhundring för MB och 1500 för CPU. Annars så får du punga ut för minne åxå, jag tror det kostade 1000 spänn för 16 gig DDR4 på Amazon om man letar runt lite... Men DDR5 går nog inte hitta för de priserna...
Du har sett att det köptes en i7-7700K va?

J
K Kane skrev:
Du har sett att det köptes en i7-7700K va?
aha, då var inte moderkortet SÅ gammalt då.

Unikt namn
Nvidia grafikkorten som 3060 är instegskort och förhållandevis strömsnåla. Absolut inget problem för ett 500w aggregat.

Deras namnschema har följt detta mönster ett tag.
Första (två)siffrorna är generation,de släpper ungefär varannat år en ny generation. (10xx, 20xx, 30xx, 40xx och 50xx)

Sista två siffrorna är prestandaklass.
De börjar på xx50 och de absoluta toppkorten heter xx90.
Däremellan finns xx60, xx70 och xx80.

Vissa år har de släppt uppgraderingar av innevarande generation med ett suffix i form av "super" eller "ti", vilket är ett mellansteg till siffran över.
Dvs 3060 < 3060ti < 3070.

Du kan få ett nytt 5060 för typ 3200-3500kr. Så ett riktmärke för ett beggat 3060 är hälften av det.
Kansle några hundring över hälften om der är ett "3060 ti".

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hela 50-serien är extremt dålig valuta för pengarna, och 5060 är bland de sämre.. 8 gb räcker inte för AAA-spel idag..

(Och då nämner vi inte ens nVidias taktik kring lanseringen, riktigt illa.. hade aldrig köpt ny GPU av dem idag)

Unikt namn
Jo men vad i 2-3kronors klassen räcker till trippel-a spel då?
Gta är ändå 13år gammalt. Det borde ändå funka ok.

Enda anledningen att köpa 50-serien är om man måste ha DLSS 4.5 ..

Nvidia slutade publicera game ready drivers till 10-serien i höstas, så min rekommendation är något begagnat från 20-serien.. 2060 eller 2070 ..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.