Handtaget till altandörren gick sönder och jag har svårt att hitta på exakt det som sitter här i stan.

Kan jag byta komplett handtag till vilket som helst eller finns det risk att hålen inte stämmer då?

Altandörr med trasigt handtag och en synlig skruvplatta, del av en diskussion om att byta till nytt handtag och passa hålen i dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har verit med om att det inte har passat om man tar ett annat märke, men det behöver ju inte gälla varje gång.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Handtag av samma sort följer standard och val av fabrikat är valfritt.
Om du tycker att ett handtag från ASSA, Habo, Roca, Hoppe osv är snyggare så kan du använde de handtagen.
Om du har en fallkolvsspanjolett så använd ett rakt grepp och känn att det även är bra i handen.

Det här handtaget/låset behöver man lyfta handtaget och släppa tillbaka till ”viloläget” för att kunna låsa. Är det fallkolvsspanjolett eller heter det något annat?

Grillen Grillen skrev:
Det här handtaget/låset behöver man lyfta handtaget och släppa tillbaka till ”viloläget” för att kunna låsa. Är det fallkolvsspanjolett eller heter det något annat?
Det låter som det.
Om handtagets normala position är vågrätt är det en fallkolvsspanjolett, du kan även öppna dörren så ser du fallkolven som sitter i spanjoletten.
Det är samma sorts handtag som används till spanjoletter med fallkolv men då med ett rakt grepp, vissa grepp ligger bättre i handen än andra samt finns de handtag med ett bättre anpassat grepp.
Exempelvis är Hoppe Atlanta greppvänligare än Vinga 7314 osv. gå inom en låssmed eller byggvaruhus och fråga om hjälp så kan du troligtvis inte bara se produkterna utan även känna hur de är att greppa dom.
Men om du är en sådan person som inte bryr dig om utseende eller greppvänlighet så kan du köpa valfritt handtag av denna sorten.
Personligen rekommenderar jag handtag efter vad det har för stil i huset och greppvänlighet men ibland finns det andra faktorer som begränsningar i rörlighet pga reumatism, dåliga leder eller fysiskt handikapp som även de spelar roll i val av handtag.

Det går även att ersätta med exakt samma handtag som du haft tidigare, det handtag som Svenska fönster (SP, Traryd) tog fram spricker i greppet efter ett tag så som du har idag men även de handtagen kan du köpa av en låssmed, järnaffär, välsorterat byggvaruhus.
Har du kontaktat Svenska Fönster då de har 10års garanti på beslag och inom garantitiden skickar ersättningshandtag gratis men bli inte förvånad om de skickar ett Hoppe handtag istället för lika det du har idag.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.