10 487 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Vilket fett till drivaxel...Kalcium eller litium?
Ska byta hjullager på min V70 2006. Drivaxeln glider där med splines.
Kommer använda en centrumskruv sen som tystar bilen men som volvo haft problem med att läcka in vatten så dom har tagit bort den ur sitt sortiment.
Så, jag vill jag ha ett extra bra fett som håller borta vatten.
Swedols fettpatroner var dåligt märkta.
Granngården hade Agrol hemma och lade märke till att det fanns olika EP2. En för tyngre bruk var Kalcium medans övriga var Litium.
* Agrol Entrepenad Super EP2 = Kalciumtvålat smörjfett med mineralolja
* Agrol Hjullagerfett EP2 = litiumkompletfett mineralolja
* Agrol Classic EP2 = litium förtvålat
Det får ju inte bli klistande effekt så det går trögt, men vilket är bäst av litium och kalcium?
Kommer använda en centrumskruv sen som tystar bilen men som volvo haft problem med att läcka in vatten så dom har tagit bort den ur sitt sortiment.
Så, jag vill jag ha ett extra bra fett som håller borta vatten.
Swedols fettpatroner var dåligt märkta.
Granngården hade Agrol hemma och lade märke till att det fanns olika EP2. En för tyngre bruk var Kalcium medans övriga var Litium.
* Agrol Entrepenad Super EP2 = Kalciumtvålat smörjfett med mineralolja
* Agrol Hjullagerfett EP2 = litiumkompletfett mineralolja
* Agrol Classic EP2 = litium förtvålat
Det får ju inte bli klistande effekt så det går trögt, men vilket är bäst av litium och kalcium?
Är det fett till centrumbulten du vill ha ?
Hjullager hubben har kapslade lager så den behöver inget extraskydd..
Vill du fetta in dina splines så kan du nog ta lite hjullagerfett (samma som är i drivaxelknutarna) och bara smörja dom lite grann , det mesta försvinner då mellanrummet är väldigt litet.
Tror att det är något slags grafitfett som används.
Dom limmades förr har jag för mig..
Lycka till..
Hjullager hubben har kapslade lager så den behöver inget extraskydd..
Vill du fetta in dina splines så kan du nog ta lite hjullagerfett (samma som är i drivaxelknutarna) och bara smörja dom lite grann , det mesta försvinner då mellanrummet är väldigt litet.
Tror att det är något slags grafitfett som används.
Dom limmades förr har jag för mig..
Lycka till..
Redigerat:
Ja till splines på drivaxeln..
Volvo verkstäderna limmar inte längre då det medför stora kostnader vid nästa byte. (vad jag läst)
Och dom använder ett grafitfett som är tänkt till det mesta på en bil, fast jag vill tro det finns något bättre.
SKF skriver
Volvo verkstäderna limmar inte längre då det medför stora kostnader vid nästa byte. (vad jag läst)
Och dom använder ett grafitfett som är tänkt till det mesta på en bil, fast jag vill tro det finns något bättre.
SKF skriver
SKF rekommenderar att du alltid använder ett fett som
innehåller molybdendisulfi d (MoS2). Det fettet smörjer
enheten och skyddar mot korrosion.
Använd LGAF3-medel mot
passningsrost på alla splines. Detta
förebygger korrosion på ytan mellan
drivknuten och lagret/drivfl änsen och
underlättar demonteringen av knuten
från lagerhuset, om den någon gång
skulle behöva bytas igen.
Det här fettet är utmärkt till det.
https://m.motul.com/system/product_...15/original/Tech Grease 300_GB.pdf?1290086773
https://m.motul.com/system/product_...15/original/Tech Grease 300_GB.pdf?1290086773
Klicka här för att svara