Ska lägga nytt tak på ett uthus. Har rivit bort gamla taket (söndervittrade enkupiga tegelpannor), spikat på ny råspont, och lagt takpapp. Har kommit över ett par pallar fina tvåkupiga pannor som legat på ett ladugårdstak i ca 100 år. Nu är jag lite osäker på hur man räknar ut vilket avstånd det ska vara mellan tegelläkten. Ladugården är riven och borta nu, så jag kan inte kolla där. Bifogar några bilder med tumstock - om någon har nån bra formel att dela med sig av...

• Tvåkupig takpanna med en tumstock placerad ovanpå för att mäta längd; pannans yta är dammig och något sliten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tvåkupig tegelpanna med måttband som visar avstånd i centimeter på ovansidan.
    Skapa konto
  • Gammal tvåkupig tegelpanna med måttband placerat över, visar cirka 21 cm i längd.
    Skapa konto
Efter lite googlande hittar jag följande:

En standard panna är 420mm
Bygglängd: 310 - 375 mm.
Alltså har vi 45 - 110 mm Överlapp

Dina pannor är 350
med samma överlapp ska avstånden mellan läkten vara:
350 - 45 = 305

Bygglängd: 305

(Det mindre talet kan vi nog skita i det borde komma sig av att är det mindre än det så får man in en panna till och det blir 305 igen.)

Sedan sätter du första och sista läkten så pannorna hamnar rätt i nock och nederkant.
På en standardpanna ska det vara 25mm från nock och 350mm från takslut
Här gissar jag på att det blir 45mm från nock och 250 mm från takslut.

Avståndet mellan läkten räknar du sedan ut genom att ta:
C/C Avståndet mellan första och sita läkten: X
Dela med max bygglängd: 305

Avrunda svaret uppåt

Och dela nu X med svaret och du har ditt cc avstånd på läkten.

Exempel.
c/c avständet mellan första och sista läkten är 4500mm

4500mm / 305mm = 14,75. (Antalet läkt)

14,75 avrundat uppåt = 15

4500 / 15 = 300 mm => 300 mm blir ditt cc måttet på läkten

Men vad vet jag. Jag gissar bara :)

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
Har du frågan någon AI helt utan koll? Eller hittat dataför en betongpanna med helt andra parametrar för läggning? Man måste mäta fasningen för att få rätt överlapp.

Jag tyckte jag vara ganska tydlig med vad jag gjorde.

Utgick från att det ska vara minst 45mm överlapp efter som det är det på dagens standardpannor. Men det kanske är helt fel?

Med vittinge T11 som är vanligast i dag ska läktavståndet vara 375mm. Inte max 375mm. Det ska vara just det måttet.
Det häller generellt för tegel, det ska vara rätt läktavstånd. Lite kan man avvika, men det är inte mycket. Ditt ”minst” är fel.

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
Daniel har helt rätt. Teglet har ju inte alls samma konstruktion som moderna betongpannor.

Överlappet och fasningen borde vara rätt lika. Lägg ut 4 pannor på backen så borde du ganska lätt kunna se hur de ska ligga. Lite glipa i fasningen men som täcks av nästa panna.

cc på läkten blir fortfarande pannan bygglängd. Vilket är pannan - överlappet.

Sen vet jag inte hur man ska få sista raden att stämma..

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
3*3 pannor är lämpligt att prova med.

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.