Ska lägga nytt tak på ett uthus. Har rivit bort gamla taket (söndervittrade enkupiga tegelpannor), spikat på ny råspont, och lagt takpapp. Har kommit över ett par pallar fina tvåkupiga pannor som legat på ett ladugårdstak i ca 100 år. Nu är jag lite osäker på hur man räknar ut vilket avstånd det ska vara mellan tegelläkten. Ladugården är riven och borta nu, så jag kan inte kolla där. Bifogar några bilder med tumstock - om någon har nån bra formel att dela med sig av...

• Tegelpanna med tvåkupigt mönster liggande på marken, mätts med tumstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tvåkupig tegelpanna med måttstock ovanpå visar bredd, liggande på smutsig yta.
    Skapa konto
  • Tegelpanna med tumstock som visar avstånd för tegelläkt.
    Skapa konto
T
Den lilla klacken på pannan ska ju ligga ovanför en läkt och sen ska pannorna överlappa några centimeter. Det finns även en fasad kant som ska passa i varandra
Om du lägger ut ett par pannor upp och ner så ser du snabbt hur de passar ihop och kan mäta på det. Jag gissar att det blir ca 30-32 cm c/c-mått för att fasningen ska passa in.

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
Kan inte svara helt säkert hur det ligger till med 100-årigt gammalt tvåkupigt men misstänker att det är samma som dagens tvåkupiga lertegel från Vittinge (de säger att de använder exakt samma form som de gjort sedan start). Där är det fast läktavstånd på 375mm som gäller. Börjar du avvika för mycket från det så får du problem, något jag fick erfara när jag lade om taket på vår jordkällare. Hade gjort dålig research och trodde att det var justerbart läktavstånd likt andra takpannor men icke. Fick riva och läkta om. Ganska litet tak dock så det gick bra.

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
Det finns inget färdigt mått.
Avstånd räknas ut på takets mått och pannans min o max värde, annars stämmer inte sista pannan.
Bättre o ha för mycket överlapp än för lite.
Har pannan spikhål ska det täckas av tidigare panna/nockpanna.

Nej, en tegelpanna kan du inte ha för litet läktavstånd på då tar hörnen i varandra och det blir oläggbart. Lite förstort avstånd fungerar, men det blir större glipor i hörnen.
Det som avgör är fasningen i hörnen.

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
A anderslofwall skrev:
Kan inte svara helt säkert hur det ligger till med 100-årigt gammalt tvåkupigt men misstänker att det är samma som dagens tvåkupiga lertegel från Vittinge (de säger att de använder exakt samma form som de gjort sedan start). Där är det fast läktavstånd på 375mm som gäller. Börjar du avvika för mycket från det så får du problem, något jag fick erfara när jag lade om taket på vår jordkällare. Hade gjort dålig research och trodde att det var justerbart läktavstånd likt andra takpannor men icke. Fick riva och läkta om. Ganska litet tak dock så det gick bra.

Nej, lertegel har inget justerbart värde, det är ett fast avstånd som man måste mäta sig fram till om information från tillverkaren saknas. Finns ingen justermån, mer än någon mm. Får man det inte att stämma med takets mått så får man kapa ex. nedersta pannraden, eller fylla i med plåt.

• Gilla
ekobonden och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, en tegelpanna kan du inte ha för litet läktavstånd på då tar hörnen i varandra och det blir oläggbart. Lite förstort avstånd fungerar, men det blir större glipor i hörnen.
Det som avgör är fasningen i hörnen.
Miss av mig, såg nu att den har fasad kant.

Det är ovanligt att tegel inte har det.

Isakare Isakare skrev:
Pannan på bild har bara övre klack och kan justeras en hel del.
Det är inte klacken som är problem, utan det avfasade hörnet som skall passa mot samma avfasning på raden under.

• Gilla
ekobonden
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det finns inget färdigt mått.
Avstånd räknas ut på takets mått och pannans min o max värde, annars stämmer inte sista pannan.
Bättre o ha för mycket överlapp än för lite.
Har pannan spikhål ska det täckas av tidigare panna/nockpanna.
EDIT: Jag såg fel på pannan, glöm det jag skrev.

Hej igen,

Har du någon ny panna hemma med tvåkupigt lertegel från Vittinge du kan jämföra med? Har den samma mått som de gamla pannorna du ämnar använda så är som sagt läktavståndet 375 mm.

• Gilla
ekobonden och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.