1 199 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Vilken köksleverantör och vilka vitvaror
Detta är några frågor riktade til er som köpt ett nytt kök hos en av köksleverantörerna såsom HTK, Marbodal, etc de senaste 4-5 åren.
1) Vilken köksleverantör valde ni?
2) Köpte ni även nya vitvaror genom köksleverantören?
3a) Om JA på 2, vilka varumärken valde ni på respektive produkt?
3b) Om NEJ, var köpte ni vitvarorna istället?
Är intresserad av dessa frågor eftersom jag funderar lite på att det finns en uppsjö av olika varumärken, men endast ett fåtal verkar vara representerade hos köksleverantörerna.
Tacksam för lite input på mina fundareringar.
1) Vilken köksleverantör valde ni?
2) Köpte ni även nya vitvaror genom köksleverantören?
3a) Om JA på 2, vilka varumärken valde ni på respektive produkt?
3b) Om NEJ, var köpte ni vitvarorna istället?
Är intresserad av dessa frågor eftersom jag funderar lite på att det finns en uppsjö av olika varumärken, men endast ett fåtal verkar vara representerade hos köksleverantörerna.
Tacksam för lite input på mina fundareringar.
Du ställer en massa frågor. Men berättar egentligen inte mycket om dina funderingar.
Men som jag ser saken
Det finns därför en poäng med att välja märken som har reservdelslager i Sverige eller inom EU. Uppenbara alternativ är då märken med bas inom EU. Oavsett om den faktiska tillverkningen ligger på annan plats. Man kan bara testa att söka på nätet efter reservdelar till de produkter man funderar på.
Vad skall man välja för märke av de som finns då? Tja, om man räknar med en livslängd på 10år och vet hur snart man skall "byta kök" igen kan man kanske räkna med att behöva köpa nya om 10år. Så kanske man helt enkelt skall välja det billigaste alternativet? Av de som uppfyller de krav man har. Kanske spelar inte reservdelar så stor roll då heller.
Det beror på tidshorisont vad man väljer. Men jag skulle välja ut de produkter man vill ha först. Och sedan letareda på var man kan köpa dem billigast. Man kan enkelt handla i hela EU. Tyskland och en del övriga grannländer på andra sidan östersjön har ofta betydligt lägre priser än Sverige.
Men som jag ser saken
- det är bekvämt att köpa allt från en leverantör
- och väljer man det leverantören föreslår kommer det rimligen passa ihop
- samt installerar leverantören går det kanske en aning smidigare.
- MEN - det är osannolikt att ni då får bästa pris på vitvarorna
- och att det blir de bästa vitvarorna
- eller at det blir de ni egentligen vill ha
Det finns därför en poäng med att välja märken som har reservdelslager i Sverige eller inom EU. Uppenbara alternativ är då märken med bas inom EU. Oavsett om den faktiska tillverkningen ligger på annan plats. Man kan bara testa att söka på nätet efter reservdelar till de produkter man funderar på.
Vad skall man välja för märke av de som finns då? Tja, om man räknar med en livslängd på 10år och vet hur snart man skall "byta kök" igen kan man kanske räkna med att behöva köpa nya om 10år. Så kanske man helt enkelt skall välja det billigaste alternativet? Av de som uppfyller de krav man har. Kanske spelar inte reservdelar så stor roll då heller.
Det beror på tidshorisont vad man väljer. Men jag skulle välja ut de produkter man vill ha först. Och sedan letareda på var man kan köpa dem billigast. Man kan enkelt handla i hela EU. Tyskland och en del övriga grannländer på andra sidan östersjön har ofta betydligt lägre priser än Sverige.
Klicka här för att svara