Hej. Har ett badrum med tvättmaskin och pump mm i en tillbyggnad av vårt gamla torp. Det finns en ventil ut på hörnet till höger (se bild) samt en ventil i mitten av gaveln som är igenbommad. Till ventilen ut på hörnet till höger satte vi en paxfläkt när vi flyttade in för två år sedan. Innan fanns ingen fläkt, nu är det en fukt och sensorsstyrd fläkt på plats för att få lite rotation på luften vilken verkar göra nytta. Tyvärr är utloppet strax under där yttertaket går ut vilket skapar lite extra belastning för fukt osv när den transporteras ut där.
i samband med att jag ser över vinden på tillbyggnaden slogs jag av tanken att det skulle vara klokare att ha fläkten på den igenbommade ventilationen som går ut rakt upp i badrummet och ut på mitten av gaveln. Se bild. Vad tror ni det finns för anledning till att denna kanal stängts helt? Att leda ut varm fuktig luft känns ju bättre att göra på en stor öppen gavel jämfört med en utgång precis under takutsprånget som nästan per automatik leder in fuktig luft i undertaket. Vad tycker ni jag ska göra? Inget? Försöka flytta fläkten till andra kanalen och bomma igen den gamla?
i samband med att jag ser över vinden på tillbyggnaden slogs jag av tanken att det skulle vara klokare att ha fläkten på den igenbommade ventilationen som går ut rakt upp i badrummet och ut på mitten av gaveln. Se bild. Vad tror ni det finns för anledning till att denna kanal stängts helt? Att leda ut varm fuktig luft känns ju bättre att göra på en stor öppen gavel jämfört med en utgång precis under takutsprånget som nästan per automatik leder in fuktig luft i undertaket. Vad tycker ni jag ska göra? Inget? Försöka flytta fläkten till andra kanalen och bomma igen den gamla?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Problemet att gå ut i vägg är att när den fuktiga varma luften kommer ut och kyls ner fälls vattent ut och det riinner längs fasaden och all skit i luften hänger med så det brukar bli svart på fasaden efter ettt tag. Dock går ju detta rengöra regelbundet för att få bort.
här är de olika ventilationsutgångarna. För inte är det tillluft i ett badrum?P PochM skrev:Hej. Har ett badrum med tvättmaskin och pump mm i en tillbyggnad av vårt gamla torp. Det finns en ventil ut på hörnet till höger (se bild) samt en ventil i mitten av gaveln som är igenbommad. Till ventilen ut på hörnet till höger satte vi en paxfläkt när vi flyttade in för två år sedan. Innan fanns ingen fläkt, nu är det en fukt och sensorsstyrd fläkt på plats för att få lite rotation på luften vilken verkar göra nytta. Tyvärr är utloppet strax under där yttertaket går ut vilket skapar lite extra belastning för fukt osv när den transporteras ut där.
Kan det vara värt att byta plats på fläkten?
Klicka här för att svara