Majgårdarna
marmander skrev:
. Att keramiken på Baxin kanske håller dubbelt så länge lönar sig ändå inte eftersom den är ca 4ggr så dyr som Effectans.

MVH/
Simon
Nåja att keramiken skulle vara 4ggr så dyr på baxin har du nog hört från effecta :)

Den undre förbränings skålen på innovan kostar 570kr +moms
Sekundärkeramiken som numera är lätt utbytbar kostar 800kr + moms

Brännkamaren till woody kostar 1100kr inkl moms
Komplett keramik inkl bruk 3870.

Fast det är ju brännarskålen som man ska kolla på.Det är ju den som behöver bytas ibland.
Förövrigt håller jag med att en Effecta med lamdastyrning är mer spännande än en innova 30 ;)

Både Effecta Lamda och Inova 30 kostar väl ungefär 40 000:-?

Inovan väger ca 100 kg mer pga tjockare plåt vilket betyder en gedignare panna.

Förutom dyrare keramik (och tätare byten??) tillkommer byte av lambdasond på effektan, vet inte hur ofta men livslängden är begränsad i den miljön. Även styrmoterna har en viss livslängd.

Enligt SP har Inovan bättre verkningsgrad trots Effectans lambdastyrning! Så visst är det kul med lambdastyrning men det enda som talar för Effectan är väl just att det är kul?

Matss skrev:
Enligt SP har Inovan bättre verkningsgrad trots Effectans lambdastyrning! Så visst är det kul med lambdastyrning men det enda som talar för Effectan är väl just att det är kul?
Visst kanske baxin har bättre verkningsgrad än effectan när SP testar med optimalt justerad primär/sekundär men den får nog spö alla dagar i veckan hemma i folks pannrum av effectan.. :)

Att baxin håller bättre vet jag inte om det stämmer, Ser man till problemen vissa haft med otäta pannor hos baxi verkar det inte så iaf..
Att baxin skulle hålla just mer än 20 år ska man nog inte hoppas på o då man får t.ex 2 st Orlan till samma pris som en baxi så behöver den bara hålla i 10 år vilket den garanterat gör, Baxin håller kanske 2-3 år längre vilket inte väger upp det hutlösa priset dom tar för den.. Tycker man Baxin är prisvär kan man lika gott ta en http://www.afabinfo.com/bioguiden/f.../vedpannor/kunzel_biturbo/bitturbo_bt2050.htm då har man en riktig panna..

Vet inte vad du baserar 20 år på? Det är ingen livslängd för en panna. Inovans föregångare, Solo Plus, har jag granskat ett antal av och dom är som nya i plåten efter 20 år. En gammal Eryl plåtpanna håller 40-50 år om det inte är syre i vattnet. Anledningen att en panna byts ut är sällan att den rostat sönder utan att den är omodern.

Att jämföra Inovan med Effectan är väl ok, men Orlan är ju en förra generationens panna med tryckande fläkt. Och inte ens styrsystemet är anpassat för eldning mot acktank utan måste byggas om!

Även Künzel Biturbo har tryckande fläkt men har kanske ett roligt styrsystem, men vad kostar den?

Jag tror inte att SP står och skruvar på inställningarna utan dom kör efter de inställningar som pannan levererats med. Och verkligheten är den att man kan komma till ett pannrum ett år efter installation och pannan brinner lika perfekt som efter installationen trots att ingen rört inställningarna.

Matss skrev:
Vet inte vad du baserar 20 år på? Det är ingen livslängd för en panna. Inovans föregångare, Solo Plus, har jag granskat ett antal av och dom är som nya i plåten efter 20 år. En gammal Eryl plåtpanna håller 40-50 år om det inte är syre i vattnet. Anledningen att en panna byts ut är sällan att den rostat sönder utan att den är omodern.

Att jämföra Inovan med Effectan är väl ok, men Orlan är ju en förra generationens panna med tryckande fläkt. Och inte ens styrsystemet är anpassat för eldning mot acktank utan måste byggas om!

Även Künzel Biturbo har tryckande fläkt men har kanske ett roligt styrsystem, men vad kostar den?

Jag tror inte att SP står och skruvar på inställningarna utan dom kör efter de inställningar som pannan levererats med. Och verkligheten är den att man kan komma till ett pannrum ett år efter installation och pannan brinner lika perfekt som efter installationen trots att ingen rört inställningarna.
Kunzel går väl på 70-80 tusen:)
Har nämnt det tidigare men orlans nya regulator behöver man bara knappa lite på för att justera panntemp;)
Sen verkar ju vissa "tyska kvalitetspannor" (tror det var fröling)ha "variabel effekt" som Orlan eller vice versa.

Fanns det inte lambdastyrning som upgrade till innova? Eller var det Matss som hade meckat ihop ett eget?

Mvh/ Anders

Ok, keramikpriserna kanske jag fick om bakfoten, det var försäljaren som sa dessa priser (han säljer både effekta, baxi, calmar, nibe mfl.) Jag gav 34900kr inkl. moms på Bynor (fick lite rabatt för att jag hämtade pannan på Effecta), baxin gick väl på närmare 39000kr tror jag...

Verkningsgraden väl hemma i pannrummet bör gynnas av lambastyrningen, förhållandena förändras ju ganska mycket av tidigare nämnda faktorer. SP har väl förmodligen en och samma sorts ved, men exakt specad storlek, fuktighet etc. annars skulle det ju inte vara möjligt att göra en rättvis utvärdering. Har för mig att Baxin har lambdastyrning som tillval.

Vad gäller effekten så är ju Effectan strået vassare också.
Hållbarheten på pannorna får nog tiden utvisa..

MVH/
Simon

Jag är inte riktigt med på varför så många är emot tryckande fläkt? Den enda fördelen jag kan se med sugande fläkt är om man har för dåligt skorstensdrag.
Mot bättre vetande kan inte nån förklara för mig?

wodda skrev:
Jag är inte riktigt med på varför så många är emot tryckande fläkt? Den enda fördelen jag kan se med sugande fläkt är om man har för dåligt skorstensdrag.
Mot bättre vetande kan inte nån förklara för mig?
Finns både för och nackdelar med båda alternativen.
Jag anser att det är mer fördelar att ha sugande fläkt.
En sugande fläkt drar luften igenom pannan och det ryker inte in om det skulle finnas någon otäthet i någon luckskarv eller så.
Nackdelen är att fläkten sitter i rökgaserna, med allt vad det innebär (rengöring och sämre verkningsgrad än om den fläktat kalluft.)

En tryckande fläkt trycksätter pannan före elden, med allt vad det innebär.
Då blir det viktigt att pannluckor håller tätt, och det vill nog gärna ryka in lättare när luckor ska öppnas för att fylla på ved mm.
Fördelen är att fläkten fläktar friskluft (renare miljö och bättre verkningsgrad)

Jag pratar nu om fläktar som är placerade på pannan.
Man kan ju även sätta fläkt uppe på skorstenstoppen, då suger fläkten genom hela rökgassystemet.

Majgårdarna
Zac skrev:
Fanns det inte lambdastyrning som upgrade till innova? Eller var det Matss som hade meckat ihop ett eget?

Mvh/ Anders
Jo det finns dock så verkar den vara väldigt invecklad.Som jag fattat det styr den pumpar och hela faderullan. Dock verkar det som baxi vill ta fram en enklare typ. Den som finns nu är vist riktigt dyr oxå.
Bruksanvisning Innova LC på Dansk :)
http://www.baxi.dk/commFiles/Info/attachments/302/Brugervejledning_Solo_Innova_LC.pdf

Jo det fanns (finns?) en dyr lambdastyrning till Inovan som inte blev nån succe. Pratade med Baxi för säkert två år sen och då hade (danska?) Baxi köpt nån tillverkare av Lambdastyrningar och en ny styrning till Inovan skulle komma snart. Den skulle ha fläktstyrning och hela paketet. Skulle va kul att veta vad det blev av.

Angående fläktar så blir en sugande mindre känslig för olika drag under eldningsfasen. Tryckfläktspannor har lättare att "skena" eftersom massor med luft kan sugas genom en tryckande fläkt när draget ökar, då stiger rökgastempen och draget osv... En dragregulator är nästan ett måste. Medan den ofta inte ger nån större skillnad på Inovan i alla fall.

Tyrckandefläkt eller sugande fläkt har alltså mycket med anläggningen i övrigt att göra.
Bästa valet måste ju vara en tryckande fläkt om man bygger en helt ny anläggning.
Mina grunder för det påståendet är.
En ny anläggning kan dimensioneras till att ha ett för bra drag.
Iom detta installeras en dragregulator som då alltid har ett bra drag att jobba med = draget konstant genom pannan.
Bättre verkningsgrad var det nån som sa.
Säkerligen billigare vid eventuellt byte.
Mycket mindre rengöring.
Otäta luckor ska man väl inte ha överhuvudtaget.

Hur kan detta vara förra generationens pannor?

Däremot borde då en panna med sugande fläkt vara ett bättre alternativ om man bygger en ny anläggning mot tex en befintlig skorsten, så att man slipper eventuella inrykningar, dragproblem osv. Om man nu inte har överkapacitet på drag förstås :)
Men då får man ju en del rengöringar att se fram emot. vilket ger värdefull tid i pannrummet för annat mekande. (är nog inte så dumt med en sugande ändå :)

Eller?
Jag tror nog att båda har sin plats.

Anledningen att jag skriver förra generationen är att de tillverkare som kommit med fläktpannor på senare tid valt sugande fläkt och dom som haft tryckande tidigare gått över till sugande fläkt när dom gjort en ny modell.

Själva fläkten får bättre verkningsgrad (eller egentligen kan ha lägre effekt) om den monteras tryckande (eftersom den bara behöver blåsa luft) men sugfläktspannorna har överlag bättre verkningsgrad.

Sen har ju sugfläkten den stora fördelen att man kan köra den när man tänder med luckan öppen. Ett stort plus i all synnerhet en varm sommardag med kall källare...

Hur påverkas verkningsgraden av vilken fläkttyp pannan har??
Jag trodde bara att själva förbräningen kunde påverkas av sugande eller tryckande fläkt.
Läste någonstans att tryckande fläkt skulle ha fördelar ur förbrännings synpungt.Men att fler tillverkare valde sugande av komfort själ.dvs att man slipper inrökning .

Jag tror att det beror på det jämnare flödet genom pannan som åstadskomms med sugande fläkt. Jag ser på min panna (Solo Plus med tryckande fläkt) att spjället vid fläkten öppnar sig olika mycket vid olika tidpunkt, dvs att luftflödet in varierar mycket. Man hör det även på varvtalet. Detta trots dragregulator. En sån liten fläkt som får jobba mot varierat tryck har säkert ett flöde mellan 50-100% och det blir väldigt svårt att göra en bestående justering mellan primär och sekundärluft.

Jämfört med Inovan som brinner mycket jämnare under hela eldningscykeln. Där suger en ganska stor fläkt förbränningsgaserna (inte bara luften in) vilket verkar ge ett jämnare flöde genom pannan. Varvtalet ligger också konstant vad man kan höra.

Samma sak borde kunna uppnås med en varvtalsreglering av den tryckande fläkten.

Jag har faktiskt två st fläktar med "borstlösa DC-motorer" som är utmärkta för varvtalsstyrning liggande. Tänkte i framtiden ersätta dagens ensamma tryckfläkt med dessa och på så vis få mer reglermöjligheter. Om man inte hittar nån roligare panna :)

_ap_
sen är det väl oxå så att pannor med tryckande fläktar har fått extra dåligt rykte pga att dom oftast har lite för dåligt drag i skortstenen med inryckning och gas smällar som följd?!

På min eventuellt nya flispanna är det en tryckande fläkt till förbränningen och en sugfläkt efter konvektionsdele, kanske det optimala??

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.