Men varför detta surr om gjutjärn så fort det blir tal om pannor?

Atmos talas det rätt lite om. Kanske bra men priset verkar högt. Någon som vet mer?

Mina slantar skulle nog gå till Calmar om/när jag började med ved.
Skapligt pris, bra värden, inte så dyr keramik, inte så mycket vatten, lätteldad och bra support.

Pris Mollepannan: 26 000:- inkl moms
Tekniska data, Mollepannan

* Medeleffekt: 32kW
* Maxeffekt: 45kW
* Vedvolym: 120l
* Pannverkningsgrad: 75%
* Max rökgastemperatur: 251°C
* Kolmonoxid, medel: 3,1 promille
* Vattenvolym: 105l
* Rökgastemperatur, medel: 200°C
* Bredd: 720mm
* Djup: 1040mm
* Höjd: 1070mm

hittade det på deras hemsida http://www.mollepannan.nu/vedeldning.php

_ap_
ETA SH 20kW, 150L ved, 110L vatten, lambda, lätt att sota.
75,000: -inkl moms.

Ingen som kollat vad en Innova 50 kostar med lambda?

saabdea skrev:
Min tanke var att lägga in något på ctc eftersom den var med i listan utan något efter. Har själv en sådan panna men man vill ju alltid ha bättre anläggning.

Inga rundatuber i bakkanten, man får vifta runt med viskan där. Ingen keramik i baffeln, den är ju missformad, sliten efter 4 år man drar med viskan under baffeln vid sotning, Tycker det är bra förbränning i pannan, blir fin aska.

Elektroniken funkar bra ännu d^_^b överlag så tycker jag kvaliten är godkänd.

Mina föräldrar monterade en innova 50 och jag hade gärna haft en sådan istället i pannrummet.
Aha tack för info.
Det verkar ju vara en ren panna "utan krusiduller", pecis som det står i reklamen.
Och varför inte, Det konceptet tilltalar mig. Och om nu elektroniken fungerar bra så finns det ju egentligen inget att klaga på?
Bra förbränning, fin aska. (plåten blir kanske bulig, men fungerar ändå).
Den värmer samma vatten som vilken panna som helst skulle ha värmt.
Varför skulle detta inte vara en prisvärd panna?

Kompletterad lista:

Gaselle Quick-up 70kW med kylsinga 49170:-
Effecta lamda 60 (42900kr)
Effekta lamda 35 (39500kr)
Effecta Woddy utan lambda, 32.000 inkl frakt
Calmar V65 (43900kr)
Calmar V33 (32300kr)
Baxi 50 (48500kr)
Baxi 30 (41990kr)
Orlan (22000kr)
Värmebaronen vedolux
Mollepannan 26 000:- inkl moms
Ctc v35 29,200:-
Maga turbo (nya modellen med sugfläkt) (29500kr)
Nibe
ETA SH 60 (70000kr+moms)
ETA SH 20kW, 75,000: -inkl moms.
Ladan 40kW 24900:-
Atmos DC 59S (42000kr)
Atmos DC 50 GSX 52500:- (nyhet)
Viadrus P1 75kW (från finland)
Vidarus Hef P1 (43750kr)
Viadrus Hef P1 75 kW 60000:- (lindquistheatings)
Arca 90 90kw,med kylslinga.105625;-
Attack 75kw kostar 52812:-
Attack 45kw kostar 36250:-
Extuna 35 kW 43,500:-
Extuna 55 kW 47,500:-
Extuna 70 kW 51,500:-

Nån som vet övriga priser?

roke skrev:
Kompletterad lista:

Gaselle Quick-up 70kW med kylsinga 49170:-

Nån som vet övriga priser?
Justera priset på Gaselle 70kW, det där är exlusive moms jag slarvkollade då jag angav priset enl Vedsol AB´s egna prislista

Varför inte Gaselle 45kW ?

Lägg gärna till Attack 95kW'aren också :rolleyes:

/R

Nibe Vedex 3300, Pris 27000:- inkl. moms. Har haft en sådan i över ett år snart och är super nöjd.

rog_ohl skrev:
Stämmer det att priset skiljer så pass lite på Effekta lambda 35 och 60?
Ingen aning, men håller med om att 60 verkar billig. Strax under 40 för 35an med moms är rätt i varje fall.

johanpelle skrev:
Mina slantar skulle nog gå till Calmar om/när jag började med ved.
Skapligt pris, bra värden, inte så dyr keramik, inte så mycket vatten, lätteldad och bra support.
Kanske V65 är intressant, men V33 gick fetbort när jag valde i jämförelse med Effekta.
V33 har mer keramik, mer vatten, betydligt mindre vedmagasin och nästan 100kg(!!) lättare (tunnplåtspanna?) för samma pris som man får en woddy. Så för mig var valet enkelt. Effecta vs Baxi var lite knepigare, men prisskillnaden mellan lambdapannorna fällde avgörandet där.

Redigerat:
_ap_
stedevil skrev:
Ingen aning, men håller med om att 60 verkar billig. Strax under 40 för 35an med moms är rätt i varje fall.
Tror dom kör ett introduktions pris på den, vill minnas att det gäller året ut.

Var har ni hittat det låga priset för Effecta 60?
Det lägsta priset jag lyckats hitta är 49200kr (Bynor). Undrar om inte nån råkat vänt på några siffror av misstag och skrivit 42900kr istället. Skulle priset stämma måste det vara ett kap.

Redigerat:
rog_ohl skrev:
Justera priset på Gaselle 70kW, det där är exlusive moms jag slarvkollade då jag angav priset enl Vedsol AB´s egna prislista

Varför inte Gaselle 45kW ?

Lägg gärna till Attack 95kW'aren också :rolleyes:

/R
Orkar inte hålla på med priserna.(Du kanske kan komplettera själv?)

Det kanske är bättre att först enas om vilken panna som är bäst?
Sen kan vi kolla priser.

Gasell 45 skulle jag lätt kunna tänka mig.
Men jag har funderat lite och undrar nu om gaselle verkligen är så beprövade och bra?
Är de det?

95 kW är för stort för mig.

Redigerat:
Effecta 60kW måste nog anses slåss hårt om positioner som bland de "Mest prisvärda" på grund av sin popularitet även för det mer antagligen rätta priset på 49200:-

Gaselle 70kW är nog också fin och har sin anhängare som kommer att ge den sin röst men för 61462:- blir slaget svårt om epitet "Mest prisvärda"

En riktigt svårslagen utmanare som helt utan finesser och rackel förmodligen tar hem en pokal i kampen om "Mest prisvärda" är nog Mollepannan ändå, den puffar och går länge utan problem med bra prestanda trots självdrag, rätt osexig och ingen design men det blir ruggigt mycket vatten värmt för det låga priset 26000:-, det är svårslaget

Den enda som kan möjligen hota är Ladan 40kW för sina endast 24900:-, men det kommer inte att räcka ända fram då den är alldeles för okänd och oprövad och den saknar anhängare

För en pokal i ämnet som "Mest prisvärda" måste just priset ha en stor vikt, är priset underordnat så kliver ETA fram ur kulisserna och dominerar på scenen som den självklara och starkaste vinnaren till utnämningen då det utvecklats mer till ett "All performance"

/R

Redigerat:
Majgårdarna
Jag själv var på väg att köpa en Gasell och jag tycker inte man kan ha den som 1a. JAG tyckte den kändes raplilig.Stängningen av luckorna omständig.

roke skrev:
Läste på lite om den pannan. Onekligen en intressant kandidat som man inte bör rata direkt. Helt klart.

Men prissättningen verkar ju helrubbad?
60000 kr av Svenske generalen?
Och 43000kr hemkörd till dörren från någon grossist i Finland?
Verkar lite jobbigt att handla från Finland, men det ska väl egentligen inte vara nåt hinder?

Är pannan kanske lite obeprövad ännu?
Hur är den egentligen att sota? Kan tänka mig att runda tuber med roterande viska är ganska så svårslaget? Eller?

Finns det någon trovärdig siffra på pannverkningsgraden?
Hur mycket vatten var det i den? (jag hitta ingen uppgift på det)
Vad kostar den där keramikskålen om man skulle råka tappa den i golvet?
Vem ringer man om man vill ha support? (till Finland eller?)
Kan hålla med om att prissättningen är luddig,den svenska generalen har nog helt enkelt "fläskat" på priset rejält?.Sotning utförs enkelt frammifrån,räcker o blåsa av med tryckluft,iofs hade den pannan ja såg bara vart i drift i ca7mån.Vg verkar luddig när man skriver 83-89%.Enklast är nog att besöka en annläggning som är i drift,så har man sett med egna ögon.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.