Tidigare i tråden :)

Majgårdarna
Extuna är en storsäljare i dom här trakterna
http://www.extuna.se/faktablad/V202K%20UB.pdf
35 kW 43,500:- och 55 kW 47,500:- 70 kW 51,500:-
När jag valde panna så var priset långt ner på listan. Blir nog svårt att göra en lista..

Redigerat:
rog_ohl skrev:
Självklart förstår jag att det ryker in när en lucka är öppen då pannan brinner och går, man ska ju inte heller försöka stiga ur bilen på motorvägen i 120km/h ,det blir inte så bra, och jag tror inte heller biltillverkaren ser ett sådant beteende som något man ska ta i beräkning vid konstruktion :rolleyes:

Hur är det egentligen med detta, jag vet inte men brukar pannor med självdrag och framförallt med tryckande fläkt ryka in om man stängt alla luckor och ställt alla reglage och spjäll enligt anvisningar vid upptändning och full drift? :rolleyes:
Finns både för och nackdelar.

Nackdelar med sugfläkt: Fläkten jobbar i skitig och varm miljö (låg verkningsgrad och mer rengöring/underhåll)

Fördelar med sugfläkt: Mindre risk för inryk. Mindre krav på att pannluckor mm är täta.

Fördelar med tryckfläkt: Fläkten får jobba i ren och kall luft vilket underlättar för fläkten att göra ett bra jobb. Rengöring och underhåll borde vara minimerat.

Nackdelar med tryckfläkt: Större risk för inryk. Ställer större krav på täthet vid pannluckor mm.

Kompletterad lista:

Gaselle Quick-up 70kW med kylsinga 49170:-
Effecta lamda 60 (42900kr)
Effekta lamda 35 (39500kr)
Effecta Woddy utan lambda, 32.000 inkl frakt
Calmar V65 (43900kr)
Calmar V33 (32300kr)
Baxi 50 (48500kr)
Baxi 30 (41990kr)
Orlan (22000kr)
Värmebaronen vedolux
Mollepannan
Ctc
Maga turbo (nya modellen med sugfläkt) (29500kr)
Nibe
ETA SH 60 (70000kr+moms)
Ladan 40kW 24900:-
Atmos DC 59S (42000kr)
Atmos DC 50 GSX 52500:- (nyhet)
Viadrus P1 75kW (från finland)
Vidarus Hef P1 (43750kr)
Viadrus Hef P1 75 kW 60000:- (lindquistheatings)
Arca 90 90kw,med kylslinga.105625;-
Attack 75kw kostar 52812:-
Attack 45kw kostar 36250:-
Extuna 35 kW 43,500:-
Extuna 55 kW 47,500:-
Extuna 70 kW 51,500:-

Nån som vet övriga priser?

roke skrev:
Finns både för och nackdelar.

Nackdelar med sugfläkt: Fläkten jobbar i skitig och varm miljö (låg verkningsgrad och mer rengöring/underhåll)

Fördelar med sugfläkt: Mindre risk för inryk. Mindre krav på att pannluckor mm är täta.

Fördelar med tryckfläkt: Fläkten får jobba i ren och kall luft vilket underlättar för fläkten att göra ett bra jobb. Rengöring och underhåll borde vara minimerat.

Nackdelar med tryckfläkt: Större risk för inryk. Ställer större krav på täthet vid pannluckor mm.
Du glömmer den riktigt stora nackdelen med tryckande fläkt. Dess stora beroende av drag i skorstenen, sot i tuberna, hur veden ligger mm. Det gör en sugfläktspanna mycket mer stabil.

Matss skrev:
Du glömmer den riktigt stora nackdelen med tryckande fläkt. Dess stora beroende av drag i skorstenen, sot i tuberna, hur veden ligger mm. Det gör en sugfläktspanna mycket mer stabil.
Aha. Okej.

Ctc v35 29,200:-

knekten skrev:
Mja! Som Gert Fylking skulle sagt.. Eran lista kan vi nog dissa direkt? En Viadrus P1 75kw, från Finland placerar sig nog utan tvekan på 1 platsen på listan...:)
Läste på lite om den pannan. Onekligen en intressant kandidat som man inte bör rata direkt. Helt klart.

Men prissättningen verkar ju helrubbad?
60000 kr av Svenske generalen?
Och 43000kr hemkörd till dörren från någon grossist i Finland?
Verkar lite jobbigt att handla från Finland, men det ska väl egentligen inte vara nåt hinder?

Är pannan kanske lite obeprövad ännu?
Hur är den egentligen att sota? Kan tänka mig att runda tuber med roterande viska är ganska så svårslaget? Eller?

Finns det någon trovärdig siffra på pannverkningsgraden?
Hur mycket vatten var det i den? (jag hitta ingen uppgift på det)
Vad kostar den där keramikskålen om man skulle råka tappa den i golvet?
Vem ringer man om man vill ha support? (till Finland eller?)

Missade att priset jag angav på Gaselle 45kW och 70kW är exklusive mamma

/R

Dom priser som ligger i listan, är dom aktuella med mamma och verifierade som riktiga?

Stämmer det att priset skiljer så pass lite på Effekta lambda 35 och 60?

Vill man ha en manlig panna så lägg in Attack 95kW 82500:- (Vedsol AB)

/R

saabdea skrev:
Ctc v35 29,200:-
Tja varför inte egentligen.

"Billig" är den i alla fall. Men är den prisvärd?
Jag har läst bruksanvisningen.
Fattar inte om den har runda tuber i bakkanten som går att sota med borrmaskin och roterande viska? Det framkom inte.

Är Pannan ”för enkel”? Rapplig?

Bara en rostfri tunnplåt som tar emot hetgasena? Ingen keramik där?
Fungerar det bra eller blir plåtbaffeln skev och vind efter att den har blivit rödglödgad några gånger? Det borde ju vara beprövat och fungera. Eller?

Ingen inställning till sekundärluften? Nåja, det är ju kanske bara en fördel, så slipper man pilla på den.

Jag gillar inte elektonikstyrningen. Eftersom Pannan inte har lamda eller andra finesser så tycker jag att styrningen verkar jobbig. Kunde mycket hellre ha varit en enklare variant med ”vanliga termostater” tycker jag.

Är det någon som har den som kan berätta lite?

jag tycker nog att atmos gse serie har fått ett mer rätt pris nu när dom har rea.En 40 kw för 39 känns rätt ok.
F ö å känns effecta 60kw som mycket prylar för pengarna om den sedan brinner bra och håller en skaplig kvalité så är det en het panna.

Jag har ingen koll på vad det är för typ av priser i "listan" :)

Billigaste Effecta Lambda 60 jag kan hitta kostar 49k.

roke skrev:
Tja varför inte egentligen.

"Billig" är den i alla fall. Men är den prisvärd?
Jag har läst bruksanvisningen.
Fattar inte om den har runda tuber i bakkanten som går att sota med borrmaskin och roterande viska? Det framkom inte.

Är Pannan ”för enkel”? Rapplig?

Bara en rostfri tunnplåt som tar emot hetgasena? Ingen keramik där?
Fungerar det bra eller blir plåtbaffeln skev och vind efter att den har blivit rödglödgad några gånger? Det borde ju vara beprövat och fungera. Eller?

Ingen inställning till sekundärluften? Nåja, det är ju kanske bara en fördel, så slipper man pilla på den.

Jag gillar inte elektonikstyrningen. Eftersom Pannan inte har lamda eller andra finesser så tycker jag att styrningen verkar jobbig. Kunde mycket hellre ha varit en enklare variant med ”vanliga termostater” tycker jag.

Är det någon som har den som kan berätta lite?
Min tanke var att lägga in något på ctc eftersom den var med i listan utan något efter. Har själv en sådan panna men man vill ju alltid ha bättre anläggning.

Inga rundatuber i bakkanten, man får vifta runt med viskan där. Ingen keramik i baffeln, den är ju missformad, sliten efter 4 år man drar med viskan under baffeln vid sotning, Tycker det är bra förbränning i pannan, blir fin aska.

Elektroniken funkar bra ännu d^_^b överlag så tycker jag kvaliten är godkänd.

Mina föräldrar monterade en innova 50 och jag hade gärna haft en sådan istället i pannrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.