vic viper skrev:
Varför skulle man upptäcka ett läckage snabbare med en våtrumsskiva?
Och det är ju inte bara prisfrågan det rör sig om, som sagt ovan är det en arbetsmiljöfråga också.
Det är troligtvis 10ggr enklare och smidigare att sätta gips än tunga och klådframkallande våtrumsskivor.
Och så finns det ju andra alternativ än glasfibergipsen.

Skillnaden mellan att sätta de gamla kartonggipsskivorna kontra den Masterboard jag sätter idag, är inte så stor. Visst, sågen skall till men samtidigt är skivorna stabilare att arbeta med.

P
Det skrivs väldigt lite om våtrumsskivor (för kakelsättning) från Jackon eller KGC, dvs skivor av armerat hårdskum, här på forumet.
De borde väl vara en dröm att hantera, viktmässigt o att skära i?

Eller är de extremt dyra? Har inte haft tillfälle att kolla priserna men en av kakelsättarna som jag har inne på våtrumsoffert hemma hos oss talade sig varm om dessa skivor.

Jag har använt Lux Elements skivor (tror det är de som saluförs via KGC) och de är en dröm att hantera.
En vanlig billig fogsvans för tjockare skivor och en fiberkniv för tunnare skivor räcker gott och väl, uttrycket "det är som att skära i smör" är inte helt opassande. Behöver man justera till lite är det bara att ta en kniv och fixa till. Det är ungefär som att hantera cellplast fast lite enklare i och med att det armerade skiktet gör det lite enklare att såga och få bra kanter IMO.

Skivorna är väldigt lätta, mer eller mindre bara att ta en under armen och bära med sig.

Enklare att få upp på väggen antingen med dymlingar eller fästmassa. Man behöver inte ha Lux Elements egna fästmassa (kommer inte ihåg vad det heter med det är dyrt), det går bra med vanligt kakelfix.

De har dock en nackdel och det är priset, de är ganska dyra. I det rum jag använde dem till bedömde jag att det var värt merkostnaden. Det är inte omöjligt att jag kommer välja denna typ av skiva även nästa gång, om det blir en nästa gång, jag ger mig in i ett liknande projekt även om det kostar ganska mycket mer.

Jag kan förstå att kakelsättarna talar sig varma om dessa skivor men de kostar också en hel del jämfört med "standard" skivor.

// stOra_M

HAr satt ihop lite info med priser, cc avstånd mm om ett par olika skivor till förhoppningsvis nytta för fler än mig.
Fyll gärna på med mer prisinfo och cc regelavstånd.
Då jag har reglar 60 cc (med råspont på) så verkar det som att det inte duger ens med dubbla 13 mm våtrumsgips (WAB, Humidboard, Glasroc), eller 1 lager Glasroc våtrumsgips 15 mm!! Eftersom dessa kräver regelavstånd max cc 450.

De skivor som funkar med regelavstånd 60 cc är 1 lager LIP 20 mm, eller 1 lager 12 mm Hydropanel, eller 1 lager 9 mm Hydropanel 1200 bred (ej 600 bred).

Stämmer det att LIP 20 mm verkligen funkar på regelavstånd cc 600? Sett att flera tycker den är mjuk......
Råsponten jag har på mina 50 mm reglar; visst bör den kompensera lite för regelavståndet cc 600 jag har? Dvs att de förstärker konstruktionen av väggen så att det egentligen borde funka att sätta dubbla 13 mm gips/glasfiber skivor (som ju kräver max regelavstånd cc 450)?

12 mm Hydropanel samt Glasroc 15 mm verkar inte vara lätt att hitta. Ngn som vet?

Hydropanel (cementbaserad?)
9X600X2600MM; K-Rauta: 259 kr/st; 166 kr/kvm
Jag hittar ej Hydropanel 12mm tjock
9 mm
600 mm bredd: regelavstånd max cc 300
1200 mm bredd: regelavstånd max cc 600
12 mm
600 mm bredd: regelavstånd max cc 600
1200 mm bredd: regelavstånd max cc 600
Rostfri skruv
----------------------------------------------------------------------------------

WAB våtrumsskiva (gips/glasfiber)
12,5x2400x900mm Byggmax 349 kr; 161 kr/kvm
Regelavstånd:
SAMMA C/C-KRAV SOM DÅ MAN ANVÄNDE ”VANLIG” GIPS.
Vägg:
Ett lager gips, Maximalt centrumavstånd: 300mm.
Två lager gips, Maximalt centrumavstånd: 450mm. OBS! Vertikalskarvarna skall förskjutas!.
----------------------------------------------------------------------------------

Våtrumsskiva LIP (ngn slags cellplast med cementbeläggning?)
20x2600x600mm; Byggmax 329 kr/styck; 211 kr/kvm
regelavstånd max cc 600
Finns även i 2600 x 1200 x 20 mm, men ej på Byggmax
Kan tydligen vikas så att man tex får en skarvfri hörna i duschen.
Speciella skruvar behövs.
Böjlig.

HUMIDBOARD VÅTRUM 2,25M2 NPS (gips/glasfiber)
13X900X2500MM; K-Rauta ord. pris: 329 kr/st; 146 kr/kvm

K-Rauta har rätt ofta rabatt på dessa skivor.

GLASROC Våtrumsskiva (gips/glasfiber)
12,5x900x2400 mm; BeijerBygg 322 kr/st; 149 kr/kvm
Jag hittar ej affär som säljer 15 mm tjockleken.

Väggtyper Max regelavstånd
1 x 15,5 mm c 450 mm
1 x 12,5 mm c 300 mm
2 x 12,5 mm c 450 mm

Här en länk med intressant diskussion om skivor.:
http://www.syrransgranne.se/?p=1117

Redigerat:
Hörde en bekant kalla masterboard för "monsterboard"? Är den så otrevlig att jobba med?

P
Inte jämfört med Aquapanel..

O
En liten fråga, håller på att lägga upp en budget för badrums renovering vad kostar "våtrums gips " ca priser

//Olov

Paul-Staffanstorp
olko skrev:
En liten fråga, håller på att lägga upp en budget för badrums renovering vad kostar "våtrums gips " ca priser

//Olov
Tycker du borde läsa genom tråden... ;)

Ett hett tips är inlägg 35... :rolleyes:

Känner mig MYCKET förvirrad! I ett tidigare inlägg skrives det att "hur ser men att det är en vattenläcka på de nya skivorna.......)
Det har inget med kartonggips/humid/minerit/lip board eller vad du väljer att använda.....
Största orsaken att det inte ska användas kartong/pappgips är fortfarande och kommer alltid att vara det farliga svartmögel som bildas på pappersbeklädnaden, det är riktigt hälsovådligt OM fukten kommer in i skivbeklädnaden...
Annars vill jag hävda att pappgips är ett utmärkt skivmaterial...
Det är fullt tillåtet att ha gipset kvar i angränsande vägg, alltså den i vägg i vägg med våtrummet, utan isolering också,med endast 50-70 mm luft till pappgipsen, märkligt att vi inte får en lag/rekommendation att pappgipsen förbjuds helt....i hela fastigheten
Använder fortfarande pappgips bakom vissa väggmaterial, dock ej vid keramisk beklädnad....
"byggare/badrumsbyggare/bastubyggare"

Om någon undrar så använder vi inte heller bastufolie men det får skapas en annan tråd gällande det påståendet.....

Glömde svara på frågan!
Jag gillar LIP-boarden bäst
lätt smidig men alldeles för dyr!

Paul-Staffanstorp
Pagno skrev:
Största orsaken att det inte ska användas kartong/pappgips är fortfarande och kommer alltid att vara det farliga svartmögel som bildas på pappersbeklädnaden, det är riktigt hälsovådligt OM fukten kommer in i skivbeklädnaden...
Annars vill jag hävda att pappgips är ett utmärkt skivmaterial...
Det är fullt tillåtet att ha gipset kvar i angränsande vägg, alltså den i vägg i vägg med våtrummet, utan isolering också,med endast 50-70 mm luft till pappgipsen, märkligt att vi inte får en lag/rekommendation att pappgipsen förbjuds helt....i hela fastigheten
Visst kan det vara det, men samtidigt kan man undra en sak ju...

Man ändrade reglerna och kraven på tätskiktssystemen för att det ska bli tätare skikt.
Rent logiskt borde man ju då numera kunnat använda gipsen med papp utan problem om man jämför med att man kunnat använda den under lång lång tid innan med ett tunnare och sämre tätskikt... ;)
Det är ju ändå som så att ser du inte till att vara riktigt nogrann med tätskiktet så spelar det ju ingen roll om du har pappersbeklädd gips eller något annat bakom ifall tätskiktet läcker, för då får du ju en skada på ett eller annat sätt ändå...
I den pappersbeklädda gipsen eller i regelverket eller som så att fukten rinner ner och kryper in under golvets tätskikt och reser detta och fördärvar bjälklag m.m...
VAD har det då för betydelse att du har lagt pengar på svindyra specialskivor utan papper... ;)

Pagno skrev:
Glömde svara på frågan!
Jag gillar LIP-boarden bäst
lätt smidig men alldeles för dyr!
Visst är den bra och lättarbetad, men däremot tycker jag det känns klent som de påstår att man kan sätta deras 20mm på regelavstånd cc600...
Provade detta men i fortsättningen blir det cc300 och 20mm skivan.

Redigerat:
Då jag har reglar 60 cc (iofs med råspont på) så verkar det som att det inte duger ens med dubbla 13 mm våtrumsgips (WAB, Humidboard, Glasroc), eller 1 lager Glasroc våtrumsgips 15 mm!! Eftersom dessa kräver regelavstånd max cc 450.

De skivor som funkar med regelavstånd 60 cc är 1 lager LIP 20 mm, eller 1 lager 12 mm Hydropanel, eller 1 lager 9 mm Hydropanel 1200 bred (ej 600 bred).

Flera anser dock att LIP 20 mm på regelavstånd cc 600 är för mjuk.

Som jag ser det bör LIP 20 mm funka bra på råspont på regelavstånd cc 600. Kommentarer?

Men gips då? Kan jag tex sätta våt-enkelgips 13 mm på min vägg med regelavstånd cc 600 och råspont (fast kravet på enkelgips är regelavstånd cc 300)?

P
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst kan det vara det, men samtidigt kan man undra en sak ju...

Man ändrade reglerna och kraven på tätskiktssystemen för att det ska bli tätare skikt.
Rent logiskt borde man ju då numera kunnat använda gipsen med papp utan problem om man jämför med att man kunnat använda den under lång lång tid innan med ett tunnare och sämre tätskikt... ;)
Problemet är ju inte tätskiktets täthet, utan infästningarna som folk har svårt att få till. Det räcker med ytterst lite fukt genom en dåligt utförd infästning för att pappen ska börja mögla. Med en mögelresistent skiva så klarar sig konstruktionen om det endast är små mänger som tränger igenom.

P
ohlgren skrev:
Men gips då? Kan jag tex sätta våt-enkelgips 13 mm på min vägg med regelavstånd cc 600 och råspont (fast kravet på enkelgips är regelavstånd cc 300)?
Din råspont (22 mm?) lär styva upp tillräckligt mellan reglarna för att använda ett lager våtrumsgips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.