kobban skrev:
Har använt Norgips Humidboard i två badrum. Väldigt lätt att använda, precis som vanlig gips! Brydde mig inte om någon speciell säkerhetsutrustning, och visst det kliade lite i skinnet någon dag eller så men värre var det inte. Ganska billiga skivor om man jämför med vissa andra jag har sett.
Satte också Humidboard häromveckan och har en liten lärdom: Hade på mig arbetshanska när jag sågade etc bara för att det är glasfiber. Dagen därpå var det varmt av h-e så man står och svettas en hel del. Tänker inte att jag har samma hanskar på mig då jag torkar svetten ur ansiktet.... Precis samma kännsla som att få tårgas på sig när jag fick dammet i ansiktet...

Jag hittade en intressant rapport från Statens Provningsanstalt, där de testat flera av märkena för mögelresistens:
http://www3.lansforsakringar.se/NR/...4e7qm4dn6zmtifioh4cnaw4mdyyth/Gipsrapport.pdf

Stora skillnader, så det är också något att ta hänsyn till när man väljer sort! Minerit och Aquapanel verkar ha klarat sig bäst...

Sorterna som ingår är:
Minerit våtrumsskiva Tepro
Golvgipsskiva DG13 Danogips
Spånskiva Golv TG4
Spånskiva TG4 v313
Träregel Ö
Aquapanel Indoor Danogips
Danogips Våtrumsskiva Danogips
Gyproc Våtrumsskiva GRIE Gyproc
Gyproc Normalgips Gyproc

Redigerat:
P
Förvisso, men ingen av de testade spånskivorna eller gipsskivorna är godkända i våtrum med dagens regler.
Med de nya ytskikten på gipsskivorna så skulle resultatet se väldigt annorlunda ut.

Jag har fastnat för Masterboard.
Brukar köra 10 mm varianten på CC30 för ett stabilt underlag.

Enda nackdelen är att den sliter på sågklingan.

Inte om du ska ha kakel & klinker, då är det inte ok. Ska du ha mattor, vilket länken avser, så är det kanske ok, det vet jag inget om...

Jag använde K-rautas humidboard. Lite mer lättarbetat än gips, men det väger lika mycket. Men det är väl glasfiber på ytan ist. för kartong? Antar att det var därför det kliade lite, men inte så att det var besvärande.

Taket regleras inte av BKR då man oftast inte sätter plattor där så där kan man ha masonit om man så önskar (inte för att det rekommenderas).

P
Nej, gips är som sagt inte tillåtet bakom kakel, och snart inte bakom plastmatta heller.

Saxat från GVK;
"I syfte att bygga för säkrare innemiljö har GVK tagit beslut om att påbörja en övergång från kartongklädd gips till mer fukttåliga skivor i våtrum. För närvarande pågår därför utprovning av på marknaden förekommande fukttåliga skivors kompatibilitet med limmer och tätskikt för våtrum. Utprovningen omfattar även en granskning av de arbetsmiljöaspekter som följer med yrkesmässig hantering av de alternativa fukttåliga skivorna. GVK kommer under 2008 att löpande meddela vilka alternativa skivor som kommer att kunna rekommenderas under denna rubrik."

Hehe, fick nedanstående på mailen från GVK i dag, efter att ha frågat om man får ha vanligt gips i våtrum eller inte. Antar att många blir förvånade. Min husleverantör har hela tiden hävdat att det går utmärkt att ha klinker på. Inga krav på något annat. De borde ju också veta vad de talar om. Jag hade dock svårt att tro det efter at ha pratat med div olika människor i bekantskapskretsen, så jag frågade GVK vad som egentligen gäller. Här är svaret:

"Hej Thomas!

Ursäkta att Du fått vänta på svar.

Det finns inget förbud mot att använda kartongklädd gips. Den är ett utmärkt material att limma på. Men man skall inte använda rollade tätskikt på kartongklädd gips efter den utredning som SP i Borås gjort.

Vi rekommenderar plastmatta som tätskikt (eller tät- och ytskikt) på kartongklädd gips. Det är en beprövad konstruktion. Sedan kan man montera kakel på plastmattan. Det finns särskilda plastmattor framtagna för att enbart användas som tätskikt bakom kakel och under klinker.

Man kan förmodligen också använda de nya tätskiktsfolierna på kartongklädd gips men skall naturligtvis följa varje produkts monteringsanvisning.

Sitac har fått i uppgift av arbetsgruppen för nya skivor att ta fram ett förslag på hur nya skivor skall testas tillsammans med lim och tätskikt. Förslaget är ännu inte presenterat.

Dessutom har vi arbetsmiljöfrågan att ta häsnyn till. Fler och fler byggare och entreprenörer som olyckligt blivit hjärntvättade av ett påhittat förbud återgår nu till kartongklädd gips - en billig, bra och beprövad produkt tillsammans med fungerande tätskikt.

Vår ordförande i Tekniska kommittén uttryckte det så här:

OM MIN REGNROCK ÄR SÅ BESKAFFAD ATT KAVAJEN BLIR BLÖT, SKALL JAG DÅ FÖRBJUDA KAVAJEN?

//XXXXXXX"

Lite kul, då så många vet att det "inte är tillåtet"? Vår KA menar för övrigt också på att det är helt ok.

Nu har jag dock redan beställt våtrumsskivor för jag var så osäker, men men... Det kanske hjälper någon annan att spara en rejäl slant.

Redigerat:
Jo, som sagts om och om förut, det är inte så intressant vad GVK tycker, för att badrummet ska vara "hantverksmässigt" gjort ska BKR's regler följas om det ska användas kakel & klinker. Om man och/eller försäkringsbolaget vill...

Vispen74 skrev:
OM MIN REGNROCK ÄR SÅ BESKAFFAD ATT KAVAJEN BLIR BLÖT, SKALL JAG DÅ FÖRBJUDA KAVAJEN?

//XXXXXXX"
Om det råkar bli så att tätskiktet släpper igenom fukt någonstans för att man missat eller på annat sätt inte gjort 100%, så tycker jag det vore skönt att veta att underlaget inte suger åt sig i flera flera år innan man upptäcker det.

Hur många tusenlappar rör det sig om i skillnad på ett normalstort badrum tro.

Var det inte så att Boverkets regler är lag och GVK & BKR bara är rekommendationer?

Det är minst sagt olyckligt att GVK och BKR har så svårt för att föra fram samma budskap. Inte konstigt att man blir förvirrad..

gluecifer skrev:
Om det råkar bli så att tätskiktet släpper igenom fukt någonstans för att man missat eller på annat sätt inte gjort 100%, så tycker jag det vore skönt att veta att underlaget inte suger åt sig i flera flera år innan man upptäcker det.

Hur många tusenlappar rör det sig om i skillnad på ett normalstort badrum tro.

Var det inte så att Boverkets regler är lag och GVK & BKR bara är rekommendationer?

Varför skulle man upptäcka ett läckage snabbare med en våtrumsskiva?
Och det är ju inte bara prisfrågan det rör sig om, som sagt ovan är det en arbetsmiljöfråga också.
Det är troligtvis 10ggr enklare och smidigare att sätta gips än tunga och klådframkallande våtrumsskivor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.