Kan man inte använda Karl XII:s värmeberäkningsprogram för att ta reda på hur mycket man sparar på tokisolering?
Rent ekonomiskt är det väldigt ofta svårt att motivera en bergvärmepump. Det är andra faktorer som ligger bakom som lägre fasta månadskostnader (kanske inför pensioneringen) och en vilja att bli mindre beroende av elbolagens oligopol med oförutsägbara elpriser.
Rent ekonomiskt är det väldigt ofta svårt att motivera en bergvärmepump. Det är andra faktorer som ligger bakom som lägre fasta månadskostnader (kanske inför pensioneringen) och en vilja att bli mindre beroende av elbolagens oligopol med oförutsägbara elpriser.
Kan vara men om du köper Nibe är skillnad mot en IVT 490 inte så stor (exkl borrhåll), ;D ;Dglasis skrev:
Nibes maskinerna är lika bra men billigare
Jag skulle vilja säga att för normalvillan finns det inget givet värmealternativ som garanterat är billigare än alla andra. Man bör satsa på god isolering och någon form av värmeåtervinning och detta är jag säker på att de flesta hustillverkare tillhandahåller.
Sedan kan man spekulera i elpriset, om bergvärmen räcker till på lång sikt, om värmepumpen håller i 10 år eller 20 år, om räntorna kommer vara låga eller höga men det är och förblir spekulationer. Tyvärr finns det inget givet svar. Men visst kan det vara kul att spekulera lite också...
Har man sedan valt det ena eller andra allternativet måste man så klart stå på sig och säga att det är bättre än allt annat så att man kan övertyga sig själv att man lagt pengarna på rätt saker
Sedan kan man spekulera i elpriset, om bergvärmen räcker till på lång sikt, om värmepumpen håller i 10 år eller 20 år, om räntorna kommer vara låga eller höga men det är och förblir spekulationer. Tyvärr finns det inget givet svar. Men visst kan det vara kul att spekulera lite också...
Har man sedan valt det ena eller andra allternativet måste man så klart stå på sig och säga att det är bättre än allt annat så att man kan övertyga sig själv att man lagt pengarna på rätt saker
Varför måste det vara så? Det framställs ofta på detta sätt, min erfarenhet är att många människor inte är sämre än att dom kan ändra sig eller erkänna att dom felat.General Failure skrev:
Det måste det inte men i det här fallet är det inte så många som vet om de har felat eller ej. Det vet man först när man säljer kåken och kan se vad man har haft för kostnader.MathiasS skrev:
Sen är det väl så att man mår bättre om man tror att man valt rätt. Omedvetet så försöker man lura sig själv att man valt rätt för att det känns bättre så.
Amatörpsykologen GF
Vad du fiskar efter här är någon slags Nostradamustalang. Det är inte riktigt det saken handlar om.General Failure skrev:
Vi som försöker svara på frågan "Vilket ska jag välja" känner oss ju manade att svara - i avsikt att försöka hjälpa till - eftersom vi själva har gått igenom hela processen själva. Vi har stött och blött frågan, vägt för och emot och kommit fram till ett slutligt val som resulterat i ett köp.
Det här är inget ställningskrig om vilket som är bäst utan snarare en diskussion där man försöker förmedla de faktorer som påverkat ens eget val.
Kålle håller just nu på och suger på ett betonggolvPelle skrev:Det finns ett begrepp som beskriver det s.k efterköpsbeteendet, "kognitiv dissonans":
Förhållandet mellan konsumentens uppställda förväntningar och de verkliga kvalifikationerna avgör om en kund är nöjd eller inte med sitt köp. Vid nästan alla stora köp uppstår inre konflikter efter ett köp, sk kognitiv dissonans. Köparen kan vara nöjd med produkten men ändå vara ledsen över de fördelarna som man missade på en konkurrerande produkt.
Som CarlXII brukar säga, sug på den...
Tja, vad jag kan minnas så brukar du spå elprisetKarlXII skrev:Vad du fiskar efter här är någon slags Nostradamustalang. Det är inte riktigt det saken handlar om.
Vi som försöker svara på frågan "Vilket ska jag välja" känner oss ju manade att svara - i avsikt att försöka hjälpa till - eftersom vi själva har gått igenom hela processen själva. Vi har stött och blött frågan, vägt för och emot och kommit fram till ett slutligt val som resulterat i ett köp.
Det här är inget ställningskrig om vilket som är bäst utan snarare en diskussion där man försöker förmedla de faktorer som påverkat ens eget val.
Jag försöker också svara på frågan och jag har också gått igenom processen du talar om och min slutsats är att man kan bara gissa vilket alternativ som är bäst och av de alternativ som finns kan jag inte se någon given vinnare.
OK. Det blir alltså det vägledande svaret "Det vete fan" på frågan "Vilket är bäst" i fortsättningen? ;DGeneral Failure skrev: