Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att det inte fungerar bra i drift eller menar du verkligen att de inte tål som att de skadas?
Jag vet inte vad som skulle skadas. Jag har 3 kyl/frys skåp som står i kallställda hus under vintrarna och har inte haft konsekvenser av detta.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Glykol 🤔
Nää , t-sprit är bättre för omgivningen / reningsverket / miljön .
Detta för samtliga vattenlås .
Iofs men spriten dunstar över tid.
 
  • Gilla
Jan Bz
  • Laddar…
D Diddle skrev:
Är det en frostvakt, eller något annat som vi behöver, och vilken temperatur bör man sikta på?
Om de gamla elradiatorerna kunnat hålla huset varmt när svärmor bott där lär de fungera även denna vinter. Sikta på minst +5°C eller den temperatur som försäkringsbolaget kräver.

Om äldreboendet blir permanent bostad för tanten kan man ju överväga att komplettera med en luft/luft värmepump i köket på gamla boendet för att sänka energiförbrukningen.

Jag tycker inte man egentligen behöver värma en sån gammal kåk som inte används, tappa ur vattnet så sjunker de fasta kostnaderna för kåken betydligt när det kan stå kallt.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Glykol 🤔
Nää , t-sprit är bättre för omgivningen / reningsverket / miljön .
Detta för samtliga vattenlås .
etanol dunstar bort efterhand. och det är klart; om man öst på med t-sprit finns inte mycket vatten kvar att frysa när så eventuellt sker.

vill man undvika glykol är salt ett alternativ. om det inte förväntas alltför sträng kyla.
 
Vi använder "Vake" miljöglykol i våra vattenlås och det har funkat bra. Sedan tömmer vi värmesystemet men det är ju lite pyssel att se till så att allt går att tömma. Har en spindel på vattenledningen i marken under källaren så det går att öppna och tömma efter att det är avstängt på inkommande. Vvbn sitter i källaren så man kan tömma den och vara säker på att allt varmvatten rinner ut. Trots detta har det fryst sönder några gånger. Vore ju trevligt att kunna hålla det varmt men det skulle kosta skjortan.
 
Jag kallställde precis ett hus med ungefär samma förutsättningar. Tömde ut allt tappvatten och hade spolarvätska i alla vattenlås och golvbrunnar. Lämnade alla blandare öppna. Stängde av kyl och frys helt och lämnade öppna. Vi har fördelen att dels tidigare ägare satt kulventiler på tappvattensystemets lågpunkten så att det kan tömmas helt, dels att vi nyligen satte in en självdränerande servis som gör att även ledningen för inkommande vatten töms fram till ventilen inne i huset.

En gällande inkommande tappvatten: finns det en pump eller en hydropress eller liknande? Den måste ju i sådana fall också tömmas.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
lutorm lutorm skrev:
Vi använder "Vake" miljöglykol i våra vattenlås och det har funkat bra. Sedan tömmer vi värmesystemet men det är ju lite pyssel att se till så att allt går att tömma. Har en spindel på vattenledningen i marken under källaren så det går att öppna och tömma efter att det är avstängt på inkommande. Vvbn sitter i källaren så man kan tömma den och vara säker på att allt varmvatten rinner ut. Trots detta har det fryst sönder några gånger. Vore ju trevligt att kunna hålla det varmt men det skulle kosta skjortan.
det kostar inte många spänn att hålla en varmvattenberedare igång över vintern. vi lämnar den alltid på, och tömmer övrigt system. en tidigare ägare brukade tömma beredaren, och fick byta ut den med jämna mellanrum.
 
Redigerat:
Ledningar måste (som diskuterats) vara säkrade om de kan frysa.
I övrigt finns ingen given temperatur ett hus måste ha för att må bra. Försäkringsbolagens rekommendationer är tilltagna för att dom aldrig ska få problem.
-> När temperaturen går ner kan man låta huset följa med och frysa.
-> När yttertemperaturen stiger igen (duggregn/milt) behöver man se till att innertemperaturen med marginal är högre än yttertemperaturen, annars får man fuktvandring in i de nedkylda väggarna.

Skaffa en Ontech 9060 och en fläkt av hög kvalité.
Då kan du övervaka, larma, styra och ha temperaturvakt för 264:- om året via webgränssnitt.
Finns slavenheter om du behöver värma flera rum.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
det kostar inte många spänn att hålla en varmvattenberedare igång över vintern. vi lämnar den alltid på, och tömmer övrigt system. en tidigare ägare brukade tömma beredaren, och fick byta ut den med jämna mellanrum.
Hm det var ju en tanke. Fast vår vvb måste vara 30 år gammal och den har inte gått sönder än, så det har inte varit några problem för den delen. Största problemet är att det tar sån jävla tid att tömma den.
 
M MagHam skrev:
Ledningar måste (som diskuterats) vara säkrade om de kan frysa.
I övrigt finns ingen given temperatur ett hus måste ha för att må bra. Försäkringsbolagens rekommendationer är tilltagna för att dom aldrig ska få problem.
-> När temperaturen går ner kan man låta huset följa med och frysa.
-> När yttertemperaturen stiger igen (duggregn/milt) behöver man se till att innertemperaturen med marginal är högre än yttertemperaturen, annars får man fuktvandring in i de nedkylda väggarna.

Skaffa en Ontech 9060 och en fläkt av hög kvalité.
Då kan du övervaka, larma, styra och ha temperaturvakt för 264:- om året via webgränssnitt.
Finns slavenheter om du behöver värma flera rum.
Den där OnTech verkar ju intressant. Kan den även själv agera termostat, dvs slå på strömmen när en viss temperatur överskrids?
 
rakt09 rakt09 skrev:
en tidigare ägare brukade tömma beredaren, och fick byta ut den med jämna mellanrum.
Och vi tömmer vår 40-åriga beredare varje vinter… Sen vet jag inte riktigt hur man behåller beredaren i drift men tömmer allt annat i ett normalt system.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
D Diddle skrev:
dvs slå på strömmen när en viss temperatur överskrids?
Menar du underskrids?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har fått intrycket att om man helt kallställer ett hus (dvs INGEN uppvärming av något slag) så blir det fuktproblem på lite längre sikt. Speciellt om man inte använder det ens på sommarhalvåret.
Däremot om man håller en temp som är några få grader över utomhustemperaturen så hjälper det mycket. Dvs temperaturskillnaden håller fukten i schack i huset.

Åsikter?
 
  • Gilla
ivarr
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du underskrids?
Ja precis
 
L lbgu skrev:
Så du valde att ha 15 grader istället för att bara tömma ur allt vatten. Finns inget vatten som fryser sönder rör m.m. så blir det inga skador vid strömavbrott. Konstig prioritering med tanke på hur mycket extra det lär ha kostat att ha 15 grader i huset över vintern.
Fast om det är 15 grader i huset så luktar det fräschare och huset mår garanterat bättre.

Vet inte hur många gånger jag kommit hem till olika sommarstugor som kallställs som luktar unket och jävligt.

"Vi brukar vädra ur ordentligt på våren så det blir fräscht och fint"

Jotack. 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.