6 508 läst ·
51 svar
7k läst
51 svar
Vilken värme för att vinterställa sommarhus
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Det finns frostvakter som är en stickpropp med termometer på kabel. Jag rekommenderar en sån med stor lös elradiator. En liten 400w lär inte funka. Och kommer den över frosttemperatur så slutar den värma, dvs låg risk att betala mer eller än nödvändigt.
Tex denna: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...TRBMzDmpRC3i4tbM_2VZpT161u_NqTSYaAn4iEALw_wcB
Tex denna: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...TRBMzDmpRC3i4tbM_2VZpT161u_NqTSYaAn4iEALw_wcB
Ok då är det bara tappvatten som ska tömmas, troligen kopparrör för det. Egen pump. Allt tömmes ur och det kan säkerställas med att en del kopplingar skruvas isär, där det kan vara en mage på rör. Sätts rören ihop igen så kan man blåsa ur rören med en kompressor. Det går aldrig att få rören helt torra, så efter några timmar/dygn så har fuktdropparna runnit ner till lägsta punkt och isärtagning igen i en del kopplingar, för att få ut det sista. Lika med alla kranar som ska vara helt öppna och finns det termostatblandare, så ska dom tas bort och läggas i varmt utrymma.D Diddle skrev:
Det är nog inte fel, om man är novis, att ta in en röris för att tömma rören, det kan vara billigare än frusna rör. Nu vet vi inte hur allt är monterat, med kök/toa/bad en bit bort från varnadra eller om allt finns i samma rum.
Ett vanligt element med termostaten inställd på exempelvis 5 grader gör väl samma sak och kostar lika mycket som bara den där grejen?Karrock skrev:
Här skulle jag passa mig. Fattar jag rätt slår denna på strömmen om temperaturen understiger tre grader plus. Det kan vara alldeles för snålt för även om temperaturen är tre grader där givaren befinner sig, skulle jag inte vara övertygad om att alla vatteninstallationer håller frostfri temperatur. Det beror naturligtvis på hur det ser ut på plats, vilket jag givetvis inte vet.Karrock skrev:
Vissa påstår att kulventiler med fördel lämnas "precis" halvöppna, då de lättare fryser sönder i helt öppet skick. Vatten kan gömma sig på ett sätt det inte gör vid halvöppen ventil. Jag kan personligen inte förklara bättre men har alltid gjort så och aldrig haft problem.J jonaserik skrev:
Alfredo skrev:
Jag tror att det kan gå bättre om kylen är avstängd och man inte startar den igen förrän huset har värmt upp ordentligt. Att starta i kallt i hus funkade inte. Inte heller att ha den igång i ett hus där det blev under 10 grader tillfälligt.
Båda dessa förfaranden ledde till att kylskåpen gick sönder.
Det är en kula med hål i som ska släppa fram fullt flöde. Om den är helt öppen så är det bara ett hål. Stängs den helt så blir det vatten kvar i hålet och fryser det så spricker ventilen. Med halvöppen så kan det bli kvar vatten i hålet, det är en plast/delrin del som kulan snurrar i och har det då varit en halvöppen ( lite strypning ) så gräver flödet ur tätningen och blir en ficka som kan frysa. Kulventiler ska vara antingen helt öppna eller stängda. Sen om andra har åsikter om det, kan jag inte svara på. Bara det att jag sett/vet/hanterat kulventiler som varit halvöppna, där plast/delrin varit urgrävt av flödet, efter många år. Klart att är det ett lågt flöde så håller dom bättre i tid, men med kraftig flöde så går det åt H-E och kommer inte att täta.Alfredo skrev:
Ingen har påstått att det ska vara halvöppet med något flöde, det förutsätts att det är helt avstängt vid inkommandeJ jonaserik skrev:Det är en kula med hål i som ska släppa fram fullt flöde. Om den är helt öppen så är det bara ett hål. Stängs den helt så blir det vatten kvar i hålet och fryser det så spricker ventilen. Med halvöppen så kan det bli kvar vatten i hålet, det är en plast/delrin del som kulan snurrar i och har det då varit en halvöppen ( lite strypning ) så gräver flödet ur tätningen och blir en ficka som kan frysa. Kulventiler ska vara antingen helt öppna eller stängda. Sen om andra har åsikter om det, kan jag inte svara på. Bara det att jag sett/vet/hanterat kulventiler som varit halvöppna, där plast/delrin varit urgrävt av flödet, efter många år. Klart att är det ett lågt flöde så håller dom bättre i tid, men med kraftig flöde så går det åt H-E och kommer inte att täta.
Vi pratar om andra ventiler på ledningen.
Nu svarade jag på vid tömning av ett system och det med stängda eller öppena ventiler vid drift, var ett sidospår på det hela. Har kulventiler ute i trädgården sen 10 år och dom ställs helt öppna vintertid.Har inte frusit sönder.D Dilato skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg