Vi ska vinterställa svärmors hus, då hon flyttat in på äldreboende, och behöver nu lära oss hur vi vinterställer huset, då hon inte är kapabel att ge råd just nu.
Det är ett gammalt Per Albin-torp i Jämtland som inte har särskilt bra isolering. Vi tänker oss i första hand att det nog behövs någon grundvärme i köket som gränsar till passage med varmvatten beredare och WC. Köket är ca 25 kvadrat.
I nuläget finns bara gamla el-element som inte känns pålitliga.
Är det en frostvakt, eller något annat som vi behöver, och vilken temperatur bör man sikta på?
Det är ett gammalt Per Albin-torp i Jämtland som inte har särskilt bra isolering. Vi tänker oss i första hand att det nog behövs någon grundvärme i köket som gränsar till passage med varmvatten beredare och WC. Köket är ca 25 kvadrat.
Är det en frostvakt, eller något annat som vi behöver, och vilken temperatur bör man sikta på?
Kan vara bra att även tömma allt vatten ur ledningar mm. Vid strömavbrott eller liknande så kyls huset snabbt och vattnet kan frysa.D Diddle skrev:Vi ska vinterställa svärmors hus, då hon flyttat in på äldreboende, och behöver nu lära oss hur vi vinterställer huset, då hon inte är kapabel att ge råd just nu.
Kolla med försäkringsbolaget vilken temperatur de kräver för att ersätta om strömmen försvinner under längre tid och vattenrör fryser sönder och ger vattenskada
Tex så ägde jag ett bostadshus i Norrland som ingen bodde i och var under försäljning och kollande med mitt dåvarande försäkringsbolag. De sa att huset var tvungen ha garanterat 10C efter timmars strömavbrott mitt i vintern, så de rekommenderade 13-15C beroende på husmodell, isolering och var huset befinner sig i Sverige
Dvs köpte en temperaturlogger (tiden innan smarthubbar o dyligt fanns) och satte tempen på 15C
Tex så ägde jag ett bostadshus i Norrland som ingen bodde i och var under försäljning och kollande med mitt dåvarande försäkringsbolag. De sa att huset var tvungen ha garanterat 10C efter timmars strömavbrott mitt i vintern, så de rekommenderade 13-15C beroende på husmodell, isolering och var huset befinner sig i Sverige
Dvs köpte en temperaturlogger (tiden innan smarthubbar o dyligt fanns) och satte tempen på 15C
Så du valde att ha 15 grader istället för att bara tömma ur allt vatten. Finns inget vatten som fryser sönder rör m.m. så blir det inga skador vid strömavbrott. Konstig prioritering med tanke på hur mycket extra det lär ha kostat att ha 15 grader i huset över vintern.M MrDizzy skrev:Kolla med försäkringsbolaget vilken temperatur de kräver för att ersätta om strömmen försvinner under längre tid och vattenrör fryser sönder och ger vattenskada
Huset var ute på till försäljning och behövdes visas titt som tätt.L lbgu skrev:
Hade jag kunnat kantställa det helt hade jag gjort det, men det var tillräckligt svårsålt iaf.
Aha, så om man tömmer ut allt vatten, vilket vi planerat göra så är det i praktiken ingen fara, men att det är försäkringsbolaget som har ett tempraturkrav om något händer.
Vilken värmekälla skulle vara mest lämpligt för de ca 25 kvadrat, är det en frostvakt med termostat, eller är ett riktigt fristående element bättre?
vi bor 3 timmar därifrån och nätuppkoppling till huset är ostabilt, så vi kan inte övervaka på distans.
Vilken värmekälla skulle vara mest lämpligt för de ca 25 kvadrat, är det en frostvakt med termostat, eller är ett riktigt fristående element bättre?
vi bor 3 timmar därifrån och nätuppkoppling till huset är ostabilt, så vi kan inte övervaka på distans.
Med Ontech kan du kommunicera via SMS, det finns säkert andra märken också med den funktionenD Diddle skrev:Aha, så om man tömmer ut allt vatten, vilket vi planerat göra så är det i praktiken ingen fara, men att det är försäkringsbolaget som har ett tempraturkrav om något händer.
Svårt med att tömma ett värmesystem på vatten så det inte kan frysa sönder. Ingen som vet hur rören går i ett äldre hus, kan vara lite hur som helst. Vara som en liten mage på något ställe. Men många gånger så ligger rören fritt, så dom syns. Är det från början självdrag så ligger alla rör liksom i nedförsbacke, med totala returen i källargolvet om källare finns. Lägsta punkten är då någon avtappning i källargolvet/pannrum.
Men man ska ha i åtanke på att tappar man ur, så kan gängkopplingar med lin i torka och börja läcka vid påfyllning igen. Men som plus så användes på äldre tider både lin och linolja i kopplingarna och då klarade det sig. Att fylla Glykol i systemet är inte fel, men det blir många liter och kostar en del.
Men man ska ha i åtanke på att tappar man ur, så kan gängkopplingar med lin i torka och börja läcka vid påfyllning igen. Men som plus så användes på äldre tider både lin och linolja i kopplingarna och då klarade det sig. Att fylla Glykol i systemet är inte fel, men det blir många liter och kostar en del.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det finns inga gamla vattenelement i huset, bara gamla el-element där de flesta slutat funka.J jonaserik skrev:Svårt med att tömma ett värmesystem på vatten så det inte kan frysa sönder. Ingen som vet hur rören går i ett äldre hus, kan vara lite hur som helst. Vara som en liten mage på något ställe. Men många gånger så ligger rören fritt, så dom syns. Är det från början självdrag så ligger alla rör liksom i nedförsbacke, med totala returen i källargolvet om källare finns. Lägsta punkten är då någon avtappning i källargolvet/pannrum.
Vad tror du - är en frostvakt, eller ett nytt el-element att föredra?
Din värmekälla måste ha tillräcklig effekt för att klara att hålla rummet till din önskade temperatur även om vintern blir kall. Exakt vad "tillräcklig effekt" är, är svårt att veta.D Diddle skrev:
En frostvakt har ofta bara några hundra watts effekt och jag är rädd att det kan vara för lite. Med ett element med större effekt får du större marginaler.