2 082 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Vilken uppvärmning ska jag välja
Med riktigt kallt menar jag under -15 grader, nu bor dock jag i södra Sverige så det kanske är varmt för vissa.Avemo skrev:
Kolla tester som är gjorde, de brukar ge bra guidning. Det flesta idag fungerar ner till -25 grader.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
OM det är så att borrhålet är för dåligt så visar det sig på låg brinetemp, alltså tempen i hålet. Den skall helst ligga på någon plusgrad, men det är först om den sjunker till några minusgrader (osäker på hur låg den får bli, men nedåt -2 tror jag är OK om än inte så bra) som man kan säga att hålet är "tömt".
Det klarar sig troligen bra i början av säsongen, temperaturen sjunker sakta under hela vintern.
Om borrhålet är VÄLDIGT dåligt så kommer du att se en sådan sänkning under varje pumpcykel, alltså när kompressorn startar har du kanske +2 till +4, strax innan kompressorn stannar är du nere på -4 eller lägre. Då har du ett alldeles för dåligt hål.
Jag skulle föreslå att du i första hand beställer hem en service som kanske kan justera värmepumpen.
Med ett sådant hus i det geografiska läget skall du definitivt ha bergvärme, inte luftvärmepump.
Det klarar sig troligen bra i början av säsongen, temperaturen sjunker sakta under hela vintern.
Om borrhålet är VÄLDIGT dåligt så kommer du att se en sådan sänkning under varje pumpcykel, alltså när kompressorn startar har du kanske +2 till +4, strax innan kompressorn stannar är du nere på -4 eller lägre. Då har du ett alldeles för dåligt hål.
Jag skulle föreslå att du i första hand beställer hem en service som kanske kan justera värmepumpen.
Med ett sådant hus i det geografiska läget skall du definitivt ha bergvärme, inte luftvärmepump.
Det är säkert olika från kommun till kommun men hos mig har kommunen karta på hemsidan där man kan se alla borrhål och hur djupa de är. Alternativt kan du kontakta: http://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet/
Lättare än att försöka mäta...
Lättare än att försöka mäta...
Klicka här för att svara
