Hej.
Bor i en 250 m2 stor sutterängvilla där nedre delen är av betong och övre i trä. Idag är den uppvärmd med bergvärme men anläggningen är drygt 15 år gammal och jag vet inte hur djupt förra ägaren borrat. Effekten idag är inte speciellt bra och elpatronen går mest hela tiden vid temperaturer under minus 10. Så risken är att jag måste borra om ifall jag väljer att enbart byta bergvärmepumpen och då är frågan om det finns ett billigare alternativ för att värma hus och varmvatten.

Jag har tittat lite på luft/vatten och luft/luft vilka ger en investeringskostnad på hälften av vad det skulle kosta att borra om och byta bergvärmepump.
Jag ska låta mäta upp hålet och räcker effekten där byter jag enbart värmepumpen. Men är effekten för dålig så är jag öppen för andra alternativ.

Vad tror ni blir billigast för mig. Bor i Norrbotten.

Det finns absolut alternativ som är billigare att installera, men dessa är ofta dyrare i drift också. Vad har du för energiförbrukning per år i nuläget? Bergvärme är en bättre lösning än luft vatten-värmepump. Speciellt i Norrbotten. Luft luft-värmepump är inte ett komplett uppvärmningssystem, men billigare är det. Kanske uppenbart, men om du behöver borra igen så behöver du inte borra hela djupet nytt. Du kan använda det gamla hålet tillsammans med ett nytt.

Har inte räknat ut energiförbrukningen men snittkostnaden per månad under ett år är 2500 kr för värme och hushållsel. då har vi bytt fönster och energisanerat med ledlampor och energisnåla vitvaror och liknande.
Vi räknar med att bo kvar i huset ungefär 10-15 år till så investeringskostnad och driftkostnad ska ju beräknas med detta i åtanke också.

30000 kr/år för el alltså? Jag betalar 2900 kr/år i fasta avgifter och ungefär 1 kr/kWh inklusive överföring. Om motsvarande siffror gäller för dig så förbrukar du ungefär 27000 kWh per år. För en bättre uppskattning kan du titta på en elräkning. Där brukar uppskattad årsförbrukning framgå.

Problemet med att säga vad som lönar sig är att det inte utifrån dina uppgifter går att veta hur bra nuvarande bergvärmeinstallation fungerar. Det kan vara ett mediokert isolerat hus och en usel bergvärmeinstallation. Då kan det säkert löna sig att byta till en bättre. Eller så kan det vara en medioker bergvärmeinstallation och ett uselt isolerat hus. Då är det inte säkert att det lönar sig att byta till en bättre. Spontant skulle jag vara tveksam till att byta en fungerande bergvärmeanläggning mot luft vatten. Speciellt i Norrbotten.

Det finns inget billigare uppvärmningsalternativ än befintlig bergvärme, även om hålet är underdimensionerat.

Har du kamin eller liknande? Isåfall kan en rejäl brasa när det är kallt avlasta värmepumpen. Jag hade också låtit en firma räkna på alternativet att borra ett till hål när värmepumpen ändå behöver bytas.

Har du mekanisk frånluft i huset kan det vara ide att komplettera med en frånluftsmodul och på så vis slippa borra ett extra hål. Har du tomtmark till det kan även en kompletterande slinga markvärme vara ett alternativ.

Om din värmekrets kräver hög framledning (> 55 grader) kan det också vara något att se över och eventuellt justera.

Eventuellt kan en kombination av ovanstående vara en kostnadseffektiv variant.

Okey. Då låter jag mäta upp hålet först. Har tyvärr inte mekanisk frånluft då huset är byggt 1970.
Det jag reagerat på är att bergvärmen klarar att få upp tempen på vattnet till radiatorerna till 37 grader och sen slår elpatronen på. Beror detta på en gammal ineffektiv pump eller ska det vara så?
En annan fråga då. Bottenvåningen är ju i betong och det blir ganska kallt där på vintrarna. Jag har haft funderingar på att sätta in en luft/luft pump där för att få upp värmen lite grann och dessutom få till cirkulationen och rening av luften. Tvättstuga, dusch och bastu ligger i bottenvåningen. Är det feltänk att komplettera bergvärme med luft/luft pump?

peternicklas
Sätter du in en Luft/Luft i källaren så hjälper det rätt mycket. Jag hade kollat bergvärmen först och sedan ev. kompletterat med en Luft/Luft. Luft/Vatten lämplar sig inte för dig då du bor i Norrbotten.

Ja det är feltänk. Luft/luft fungerar som sämst när det är som kallast, och bergvärmen inte räcker till. Det som kommer att hända (lite tillspetsat) är att elpatronen i luft/luftpumpen går parallellt med elpatronen i bergvärmepumpen vid stark kyla. När det är varmt räcker bergvärmen, och då behöver du inte luft/luftvärmepumpen. Ska du komplettera så ska du välja en värmekälla som är effektiv vid låga temperaturer. Som t.ex. en braskamin, pelletskamin eller liknande.

Har du kallt idag så låter det som att du ska se över befintlig pump, och möjligen skaffa ett hål till.

peternicklas
Luft/Luft finns idag som går ner till -25 med hyfsad effekt. Dock så bör man kolla hur temperaturen ser ut över året. Är det många kalla nätter/dagar, ny bergvärme eller någon typ av kamin.

Kayano skrev:
Det jag reagerat på är att bergvärmen klarar att få upp tempen på vattnet till radiatorerna till 37 grader och sen slår elpatronen på. Beror detta på en gammal ineffektiv pump eller ska det vara så?
Hur kallt är det ute när du behöver framledningstemperatur över 37º? Troligen skall det inte vara så, men det behöver inte bero på en gammal ineffektiv pump. Det kan också bero på en underdimensionerad pump eller för grunt borrhål.

Kayano skrev:
En annan fråga då. Bottenvåningen är ju i betong och det blir ganska kallt där på vintrarna. Jag har haft funderingar på att sätta in en luft/luft pump där för att få upp värmen lite grann och dessutom få till cirkulationen och rening av luften. Tvättstuga, dusch och bastu ligger i bottenvåningen. Är det feltänk att komplettera bergvärme med luft/luft pump?
Troligtvis är det feltänkt. Det är en enkel genväg som kan fungera, men det är bättre att åtgärda befintligt system. Det går att byta till större element, komplettera med fler element eller komplettera med en fläktkonvektor. När bergvärmen inte räcker till är det kallt, och då fungerar en luft luft-värmepump sämre.

Som jag förstått det (kan vara fel) så är det främst på pappret som luft/luft verkligen fungerar bra när det är riktigt kallt. Det går åt en hel del energi till avfrostning t.ex.

Annars är ju elen billig just nu, så det kanske är ett bra alternativ att helt enkelt sätta upp fler radiatorer där det är kallt och acceptera att elpatronen går rätt ofta.

peternicklas
pelpet skrev:
Som jag förstått det (kan vara fel) så är det främst på pappret som luft/luft verkligen fungerar bra när det är riktigt kallt. Det går åt en hel del energi till avfrostning t.ex.

Annars är ju elen billig just nu, så det kanske är ett bra alternativ att helt enkelt sätta upp fler radiatorer där det är kallt och acceptera att elpatronen går rätt ofta.
De angivna värdena som kommer med en Luft/Luft stämmer rätt bra. Du har runt COP 2 även då det är riktigt kallt. Har hänt en del de senaste åren. Det är därför viktigt att kolla hur dygnstempen ser ut.

peternicklas skrev:
De angivna värdena som kommer med en Luft/Luft stämmer rätt bra. Du har runt COP 2 även då det är riktigt kallt. Har hänt en del de senaste åren. Det är därför viktigt att kolla hur dygnstempen ser ut.
Vet du var man hittar mer info? Det stämmer säkert, men det blir lite diffust påstående när man inte vet vad "riktigt kallt" innebär eller vilken pump det gäller.

Lite info om värmepumpen jag har nu. Det är en Thermia Villa med effektområde 4,5-12kW. Elkassetten är 6 kW och max framledningstemperatur 55°.
Jag har ju en öppen spis i gillestugan på bottenvåningen men måste sätta in en insats då man nu eldar mest för kråkorna. Iofs en ganska billig lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.