Tja, jag har 4 st halogenspottar i taket i badrummet. Skulle vilja byta ut dessa till led lampor då de befintliga är för svaga. Dessa är de befintliga trafon
Två elektriska transformatorer monterade på vägg, används för att driva halogenspottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk installation i tak med exponerad transformator och anslutna kablar för halogenspottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad för trafo behöver jag för att kunna ersätta de befintliga? Det ska vara Led gu5.3 lampor och dessa ska även vara dimmbara.
Några tips?

Redigerat:
Det börjar bli många trådar omkring din belysning nu. Bättre att hålla sig till samma inlägg.
Är lite undrande över att du tycker 20 W halogen är svaga. Det ger normalt bra med ljus. Det är inte andra fel i din installation som ligger bakom ev. svagt ljus?
Det ser ut som en lite hemmagjord installation, halvdåligt utförande på jobbet.
Att montera in LED-ersättningsljuskällor behöver inte betyda att ljusflödet blir markant starkare.

Ett exempel på elektronisk trafo som klarar låg belastning och sägs kunna dimmas:
https://www.lamportillallt.se/tillbehor/eglo-dimbar-elektronisk-led-transformator-0-70w.html

0- 70 W, med de ljuskällor du visat upp får du en belastning på ca 20 W.

• Gilla
Phantombeam
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det börjar bli många trådar omkring din belysning nu. Bättre att hålla sig till samma inlägg.
Är lite undrande över att du tycker 20 W halogen är svaga. Det ger normalt bra med ljus. Det är inte andra fel i din installation som ligger bakom ev. svagt ljus?
Det ser ut som en lite hemmagjord installation, halvdåligt utförande på jobbet.
Att montera in LED-ersättningsljuskällor behöver inte betyda att ljusflödet blir markant starkare.

Ett exempel på elektronisk trafo som klarar låg belastning och sägs kunna dimmas:
[länk]

0- 70 W, med de ljuskällor du visat upp får du en belastning på ca 20 W.
Jag lovar att detta är mitt sista inlägg :)
Jag tänkte mer om det behövs en trafo som har 2x anslutningar på primärsidan, då det är 2 faser och nollor? Eller kopplas det bara 2 faser till L och 2 nollor till N?

2 faser lär det inte vara. Sannolikt bara fas och neutralledare som ligger parallellt till de bef. transformatorerna.

• Gilla
Phantombeam
  • Laddar…
E etompau skrev:
2 faser lär det inte vara. Sannolikt bara fas och neutralledare som ligger parallellt till de bef. transformatorerna.
OK men då räcker det nog med trafon som du länkat. Är väl bara att koppla allt till en och samma trafo?

P Phantombeam skrev:
Jag lovar att detta är mitt sista inlägg :)
Jag tänkte mer om det behövs en trafo som har 2x anslutningar på primärsidan, då det är 2 faser och nollor? Eller kopplas det bara 2 faser till L och 2 nollor till N?

Ditt svar signalerar lite att det här är kanske lite svårt för dig, men om du drar lite i dina trådar så är det nog så att du har fas och nolla in till dosan och sedan grenas det ut till två trafos via de röda "tomtehattarna" som heter Torix. Om du kopplar de inkommande direkt till nya trafon och tar bor hattarna så behöver du inte dubbla anslutningar. Typ.

Protte

• Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ditt svar signalerar lite att det här är kanske lite svårt för dig, men om du drar lite i dina trådar så är det nog så att du har fas och nolla in till dosan och sedan grenas det ut till två trafos via de röda "tomtehattarna" som heter Torix. Om du kopplar de inkommande direkt till nya trafon och tar bor hattarna så behöver du inte dubbla anslutningar. Typ.

Protte
Tack så mycket, då förstår jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.