Skall renovera en hel lada som har timmerstomme med panel och en murad ladugårdsdel. Ladugårdsdelen har liggande stålbalkar som takreglar i innertaket och stående stålbalkar som håller upp de liggande stålbalkarna. Vid väggarna vilar de liggande stålbalkarna just nu ovanpå de murade väggarna och ska egentligen sitta fast i väggarna, men på de flesta ställen har de släppt från väggarna. Golvet är gjuten betongplatta som det brukar.
Min tanke är att lasta av punkterna där de liggande stålreglarna släppt intill väggen med antingen stående stålreglar eller stående grova reglar i trä, helst trä eftersom det då är lättare att bygga väggar i ladugården. Ladugården ska bl.a användas som sadelkammare, lagerutrymmen, snickeriverkstad, hönshus, eventuellt ett par boxar för häst
Min undran är hur jag lämpligast lastar av och fäster stående balkarna i trä? Någon som gjort liknande projekt?
En till fråga är också hur man gör där väggarna spruckit?
/
Min tanke är att lasta av punkterna där de liggande stålreglarna släppt intill väggen med antingen stående stålreglar eller stående grova reglar i trä, helst trä eftersom det då är lättare att bygga väggar i ladugården. Ladugården ska bl.a användas som sadelkammare, lagerutrymmen, snickeriverkstad, hönshus, eventuellt ett par boxar för häst
Min undran är hur jag lämpligast lastar av och fäster stående balkarna i trä? Någon som gjort liknande projekt?
En till fråga är också hur man gör där väggarna spruckit?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Vad tror du om att använda rejäla ekstolpar att stötta upp med?
Jag har en liknande ladugård, fast även fähuset är byggt i trä. Bärlinorna till fähustaket/rännegolvet* stöttas upp av ekstolpar, vid ytterväggarna är det istället rotknän**. Dessa bärande delar är original och närmare 100 år gamla (även om resten av inredningen gjorts om ett antal gånger genom åren), det har också varit djur i ladugården oavbrutet under denna tid, vilket tyder på att det är en hållbar lösning.
*" ränne" heter höloft på rikssvenska
**"rotknä" tror jag är rikssvenska redan
Jag har en liknande ladugård, fast även fähuset är byggt i trä. Bärlinorna till fähustaket/rännegolvet* stöttas upp av ekstolpar, vid ytterväggarna är det istället rotknän**. Dessa bärande delar är original och närmare 100 år gamla (även om resten av inredningen gjorts om ett antal gånger genom åren), det har också varit djur i ladugården oavbrutet under denna tid, vilket tyder på att det är en hållbar lösning.
C cpalm skrev:
Stålbalkarna i taket är liggande H-Balkar och har fungerat som takreglar åt ladugårdsdelen där djuren hölls för ca: 50 år sedan. Ovanpå ladugården var höloftet. Eftersom balkarna är liggande har man som innertak i ladugården lagt i korta brädor mellan balkarna och sedan spån och hösmul ovanpå som isolering. Ovanpå hösmulet och de liggande stålbalkarna har det funnits längsgående plank som fungerat som golv åt höloftet.
Ovanför/ ovanpå de murade väggarna vilar timmerstommen.
Ekstolpar vore ett alternativ, däremot har jag fri tillgång till gran, tall, Björk och asp i valfria dimensioner.SågspånPappspikEternit skrev:
Vad tror du om att använda rejäla ekstolpar att stötta upp med?
Vilket sätt är det bästa att fästa trästolpar i stålbalkarna i taket respektive betongplattan i golvet tror ni?
Okej, men är tanken att du skall bygga upp ett nytt bjälklag på balkarna?Backaframåt skrev:
Tänker att om de bara skall sitta där av kosmetiska skäl så ställs det inte högre krav på upphängningen än att den hindrar balkarna från att ramla ner i huvudet på någon.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Ek är mitt förstahandsval, men generöst tilltagna furustolp (gärna med töre också, för bättre rötbeständighet) sitter inte heller fel, det är vad jag förstår mest en säkerhetsåtgärd för att det ska upplevas som en stadigare konstruktion?Backaframåt skrev:
Vet inte riktigt vad omfattningen är på den tänkta djurhållningen, men om det inte är mycket bra ventilation blir det ju ofta hög luftfuktighet i ett djurstall, och då är det bra med tåliga träslag.
Hur du bör fästa ihop det har jag bara killgissningar på, så det överlåter jag till andra.
Nä, inget nytt bjälklag på balkarna, tänkte lägga tillbaka innertaket och ha kutterspån som isolering istället för hösmulet låg där innan och sen på med bättre golvplankor till höloftet än innan. Det blir alltså i princip lika som innan fast med bättre isolering i taket/golvet och nån sorts stöttning av stålbalkarna som lossnat vid väggarna.C cpalm skrev:
Precis, det ska bli stadigare konstruktion tänkte jag. Det djur där men inte i den omfattningen som det varit tidigare med kossorna. Det fanns tidigare ett betongrör i taket som ventilation men det tog jag bort i samband med att jag rev innertaket. Det finns ventiler men kommer nog att komplettera med något mer i framtiden. Hästar har vi på lösdrift året runt så eventuella boxar är bara som sjukboxar om det skulle behövas.SågspånPappspikEternit skrev:
Ek är mitt förstahandsval, men generöst tilltagna furustolp (gärna med töre också, för bättre rötbeständighet) sitter inte heller fel, det är vad jag förstår mest en säkerhetsåtgärd för att det ska upplevas som en stadigare konstruktion?
Vet inte riktigt vad omfattningen är på den tänkta djurhållningen, men om det inte är mycket bra ventilation blir det ju ofta hög luftfuktighet i ett djurstall, och då är det bra med tåliga träslag.
Hur du bör fästa ihop det har jag bara killgissningar på, så det överlåter jag till andra.
Då blir det tall som stolp i så fall.
Klicka här för att svara