5 312 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Vilken typ av sticksåg?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
jac skrev:Jag kunde inte låta bli att googla lite, "vintage electric jigsaw" gav endel intressanta träffar och bilder.
Det verkar som om limpmodellen har funnits sedan åtminstonde tidigt 1950 tal. Det kanske t.o.m. är den ursprungliga designen. Enligt texten så skulle denna kunna vara ganska nära originalet:
[länk]
In 1946 Albert Kaufmann, an engineer of Scintilla AG company in Solothurn, Switzerland, replaced the needle on his wife's sewing machine with a saw blade. In 1947, after development of Kaufmann's invention, Scintilla started producing jigsaws under name "Lesto jigsaw". In 1954 Scintilla was acquired by Bosch and in 1964 the name "Lesto" was replaced with Bosch. In 1966 Bosch added the pendulum action to the blade movement and in 1989 it added the tool-less blade replacement device.
Jag tycker att jag läst någonstans att limpmodellen inte alls är lika vanlig i t.ex. UK som här. En anledning skulle kunna vara att hantverksbranchen är ganska konservativ av sig och av någon anledning har limpmodellen bitit sig fast. När sedan den gode Timell började leka hantverkare i TV så använde han natutrligtvis limpan, sågade upp-och-ned osv. Vips så skulle alla icke-proffs också ha limpor och det kom ut fler sådana i de svenska butikerna.
Hehe så vi kan konstatera att den funnits i alla fall i 66år
Nja, min gamla AEG-limpa hade en rundad knopp rakt över bladet och nuvarande Bosch något liknande. Så kan man hålla en hand över den delen och sedan skjuta på med den andra så blir bättre precision vid kurvsågning även med limpan.pär h skrev:
Du får då vridpunkten rakt över bladet, men kräver två fria händer.
Även jag säger Limpa, min gamla svarta AEG var av modell 70/80-tal (gissar på det) ärvd av släkting som hade finsnickeri.
Ok, det här en gammal tråd men skriver ändå för jag hittade den när jag själv googlade efter vilken typ av sticksåg en skulle införskaffa sig.
Limpan är säkert bra, men den ska passa din hand också. Gå till en affär och testa hur de känns! Jag som har mindre händer (av tjejmodell) tyckte att jag inte fick något bra grepp om limpan alls så för min del fick det bli en "handväska".
Limpan är säkert bra, men den ska passa din hand också. Gå till en affär och testa hur de känns! Jag som har mindre händer (av tjejmodell) tyckte att jag inte fick något bra grepp om limpan alls så för min del fick det bli en "handväska".
Klicka här för att svara