Jag har sett att det poppat upp en ny modell av sticksåg på marknaden:

http://www.clasohlson.com/se/Sticksåg-Dewalt-333K/40-8611

Den skiljer sig alltså i greppet från traditionella sticksågar, som är mer av den här modellen:

http://www.clasohlson.com/se/Sticksåg-Dewalt-XR-DCS331N/40-8721

Nu pratar jag alltså inte om just de här specifika modellerna, utan om de olika utformningarna av greppet.

Jag har bara kört den "gamla" varianten, vad har folk för erfarenhet av den nya (som jag spontant tycker verkar svårare att köra med en hand), vad skiljer dem i hanteringen och vilken föredrar ni?

Troberg skrev:
Jag har sett att det poppat upp en ny modell av sticksåg på marknaden:

[länk]

Den skiljer sig alltså i greppet från traditionella sticksågar, som är mer av den här modellen:

[länk]

Nu pratar jag alltså inte om just de här specifika modellerna, utan om de olika utformningarna av greppet.

Jag har bara kört den "gamla" varianten, vad har folk för erfarenhet av den nya (som jag spontant tycker verkar svårare att köra med en hand), vad skiljer dem i hanteringen och vilken föredrar ni?
Nästan bara fördelar med den modell som brukar kallas "limpa", och som faktist funnits länge, tex möjlighet att såga underifrån, bättre känsla och balans. Den enda nackdelen jag kan komma på är att det inte är lika lätt att ändra hastighet jmf med "handväsk"-modellen.

Redigerat:
Jag vet inte om den är så ny. Tror säkert någon annan kan svara bättre men 10-12 år har dom säkert funnits, säkert längre. Själv tycker jag limpvarianten är smidigare framförallt för att man får ett slätare spår då man håller den under arbetsstycket och tittar på framsidan och följer sin linje.

Min far gillar inte limpan alls. Detta främst för att han är vänsterhänt och han får försöka använda pekfingret för att sätta på/stänga av. Så ett varningen finger till alla vänsterhänta.

Den är väl 15-20 år gammal modell med limpa i alla fall va, hur kan du inte ha sett en sån innan?
Jag skulle aldrig nånsin överväga nån annan modell, handväskemodellen är ju helt oanvändbar när man väl börjat med den andra.

Farsan hade en grön Bosch sticksåg på 80-talet så äldre än 26 år är i alla fall limpmodellen. :rolleyes:

Själv tycker jag limpvarianten är smidigare framförallt för att man får ett slätare spår då man håller den under arbetsstycket och tittar på framsidan och följer sin linje.
Med andra ord, inget vidare om man tex ska ta upp ett hål mitt in en större skiva eller om man inte kommer åt baksidan (relativt vanliga fall för mig)?

Den är väl 15-20 år gammal modell med limpa i alla fall va, hur kan du inte ha sett en sån innan?
Ny i min begreppsvärld i alla fall.

Jag har, av olika anledningar, haft tre sticksågar sedan länge. Nu är bara en kvar, och den börjar också bli dålig.

Troberg skrev:
Med andra ord, inget vidare om man tex ska ta upp ett hål mitt in en större skiva eller om man inte kommer åt baksidan (relativt vanliga fall för mig)?

Ny i min begreppsvärld i alla fall.

Jag har, av olika anledningar, haft tre sticksågar sedan länge. Nu är bara en kvar, och den börjar också bli dålig.
Menade bara att det är lättare att hålla den och få fina sågspår om man kan såga underifrån. Självklart kan man starta mitt i en skiva med en limpmodell också.

Det finns ju inget en väskmodell gör som inte limpmodellen gör samma eller bättre. Kan inte komma på nån nackdel alls faktiskt.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Nej, limpa is da shit!
Mycket smidigare och jag tycker man har bättre kontroll över sågningen - troligen för att man har handen närmare arbetsstycket.

nimhed skrev:
Min far gillar inte limpan alls. Detta främst för att han är vänsterhänt och han får försöka använda pekfingret för att sätta på/stänga av. Så ett varningen finger till alla vänsterhänta.
Milwaukee har en limpa som funkar, där är strömbrytaren ovanpå,istället för på sidan, ja är vänsterhänt så vet vilka bekymmer de innebär ibland

1982 byggde jag mitt första hus. Då hade vi en Bosch, limpmodell. Den hade en osäker fastsättning av bladet. Ett rör med ett bajonettgrepp för sågbladet och en liten skruv som låste fast det. Handtaget var förstås avslaget så om skruven gängade upp sig försvann den som ett skott.

Har fortfarande en tändsticksask med reservskruvar liggande. Samt ett antal extralånga Bacho-skruvmejslar som jag modifierat för att de skall gå ner i röret.

mvh Findus

Ja findus den modellen kommer man ihåg.

Min första Festo från 1986 var en sticksåg limpmodell. Jag kommer i håg när chefen kom med en sådan. Själv hade jag bochen. Jag bara gapade när jag såg den. Den var så mycket bättre och sågade skjortan av boschen då. Talade om att jag också ville ha en sådan. Han skrattade och sa att den var för dyr. Tog inte mer en ca månad så hade jag en.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Jag kunde inte låta bli att googla lite, "vintage electric jigsaw" gav endel intressanta träffar och bilder.
Det verkar som om limpmodellen har funnits sedan åtminstonde tidigt 1950 tal. Det kanske t.o.m. är den ursprungliga designen. Enligt texten så skulle denna kunna vara ganska nära originalet:
http://picclick.co.uk/Scintilla-SA-LESTO-Vintage-Electric-Jigsaw-122084241593.html

In 1946 Albert Kaufmann, an engineer of Scintilla AG company in Solothurn, Switzerland, replaced the needle on his wife's sewing machine with a saw blade. In 1947, after development of Kaufmann's invention, Scintilla started producing jigsaws under name "Lesto jigsaw". In 1954 Scintilla was acquired by Bosch and in 1964 the name "Lesto" was replaced with Bosch. In 1966 Bosch added the pendulum action to the blade movement and in 1989 it added the tool-less blade replacement device.

Jag tycker att jag läst någonstans att limpmodellen inte alls är lika vanlig i t.ex. UK som här. En anledning skulle kunna vara att hantverksbranchen är ganska konservativ av sig och av någon anledning har limpmodellen bitit sig fast. När sedan den gode Timell började leka hantverkare i TV så använde han natutrligtvis limpan, sågade upp-och-ned osv. Vips så skulle alla icke-proffs också ha limpor och det kom ut fler sådana i de svenska butikerna.

ullberg
Stefan N skrev:
Det finns ju inget en väskmodell gör som inte limpmodellen gör samma eller bättre. Kan inte komma på nån nackdel alls faktiskt.
Handväskan har normalt hastighetsreglering i avtryckaren vilket kan vara smidigt ibland. Dock skulle jag tveklöst ta limpa om jag bara fick välja en...

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.