12 341 läst ·
29 svar
12k läst
29 svar
Vilken typ av snöslunga ska jag skaffa?
Varför skulle de krafsa mer mot marken? De kastar i allmänhet iväg snön sämre. Men krafsar?T TommyC skrev:
Jag har en gammal enstegsslunga avsedd för något helt annat på en Toro groundmaster 117. Det fungerar, men det finns definitivt bättre maskiner.
Det är en enstegs, den fungerar. Men en tvåstegs skulle nog vara bättre.
Jag fick den och den var hyfsat lätt att anpassa till klipparen.
Jag fick den och den var hyfsat lätt att anpassa till klipparen.
Toro 826 OXE uppges väga 81 kg, det är ju väldigt mycket smidigare än vår gamla 828 som väger 108 kg. Undrar hur man lyckades spara 27 kg, kan ju inte bara bero på att den är 5 cm smalare. Kan ju vara många förbättringar, 828 ser ut som Amerikanskt bonnsmide.P P-O Dahlgren skrev:Jag köpte en Toro ifjol men kommer tyvärr inte ihåg vilken modell. Då jag är borta på jobb så kan jag inte kolla heller. Den har el-start med kabel och differential som gör den extremt lätt att styra och vända med. Pris 20000:- men värd varenda krona. Då vi har grusplan så brukar jag börja säsongen med att sänka medarna det som går. Den har inga problem med att kasta iväg snön så långt som det behövs, > 10 meter om det inte är dyngsur snö förstås.
Edit: modellen är Power Max® 826 OXE
Detta är den modell jag fastnat för som verkar väldigt smidig. Skall kolla priserna och sen beställa.T TommyC skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 600 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 600 inlägg
Finns liknande på fler märken säkert men toro gillar jag (fast de är lite dyrare). T.ex.H Huken20 skrev:
Toro power max HD 1028 OHXE. Den har "power steering" dvs. man har små spakar för höger/vänster som man trycker in så svänger den själv. Ganska stor och tung men man behöver inte dra den runt i och med denna funktion.
Finns även Toro power max HD 928 OAE och Toro power max 826 OAE som har "automatic steering" dvs. svänger själv. Ungefär samma som "power steering" men man styr genom att hålla emot/dra vilket kan vara jobbigare speciellt på större maskiner etc. eller vid ojämnt underlag.
Jag köpte en billig kina maskin (metalcraft) med hela 6.5 HK duger för att pluga gångar runt huset på gräsmattan men även att röja på uppfarten med.
Den sprutar ju inte blötsnö 20m bort men vem vill göra det i ett villa område..
Man får ju vad man betalar för men jag använder det ju kanske max 2-3 timmar om året.. Motorn är ju inte direkt tyst så hörselskydd på😆..
Den sprutar ju inte blötsnö 20m bort men vem vill göra det i ett villa område..
Man får ju vad man betalar för men jag använder det ju kanske max 2-3 timmar om året.. Motorn är ju inte direkt tyst så hörselskydd på😆..
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Min Toro har gått 32,5 timmar på 24 vintrar. Det är kanske 1 år av 4 eller 5 år som den verkligen behövs. Övriga år kör jag mest med den manuella snösläden. Är det torr snö så är det ingen mening med att ta fram snöslungan. Trillar det ner 3 dm blötsnö på ett dygn så är jag väldigt glad att jag har slungan. Problemet med billiga Kina-prylar är att man inte vet vilka som tillhandahåller reservdelar under apparatens förväntade livslängd. Jag gav 18 kSEK för Toro 828 OXE CE i slutet av 2009. Jag tyckte att det var dyrt då, en banddriven Honda kostade drygt 30 kSEK då.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden