Har äntligen fått mina IFÖ space 2000 duschväggar och märkte att skruvarna som man får med är helt vanliga skruvar med en vanlig plastplugg (typ liknande som på bilden nedan).

Det känns lite instabilt att använda dessa skruvar för duschväggar som väger ca 35kg styck. Känns som att duschväggarna kommer att glappa efter ett tag.

Hur har ni gjort när ni monterat era duschväggar? Har ni använt liknande standardskruvar med plastplugg eller riktiga skruvar som "hakar" sig fast på gipsväggen?

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

35kg är generellt sett inget problem att skruva fast, med vad har du för material i väggarna, det påverkar i allra högsta grad valet av skruv?

Sen så skulle jag absolut ha valt rostfria skruvar i duschen.

Det är nog inte skruven i sig som är problemet utan hur den fästs in i väggen. En skruv i en vanlig gipsvägg kan ju åka ut för i princip ingen belastning alls.

Hur sitter duschväggarna? Om de hänger ut från väggen kan det bli ganska kraftigt moment högst upp.

De där pluggarna är främst till för att fästa saker i massiva konstruktioner som betong. I våtrum byggda på regelväggar brukar man sätta kortlingar bakom alla ställen där något ska fästas. Alternativt plywood bakom gipsen.

Ska något nytt monteras i ett befintligt våtrum så kanske man ska överväga något som inte ger så stora krafter i infästningarna som dörrar som hänger ut från väggen, eftersom man inte kan ändra på det som är bakom. Och det är viktigt att inte sabba tätskiktet vid monteringen. Något som garanterat kommer att ske om man som du är inne på inte får monteringen tvärstum.

Så svaret är att skruven som IFÖ skickat med är rätt för montering där det finns kortling eller plywood och ihop med pluggen är den rätt för montering i betong.

Observera att det inte är jag själv som kommer att montera väggarna, utan jag har anlitat någon som kommer och monterar dessa. Det jag tycker är konstigt att man får med enkla skruvar med en vanlig plastplugg för att montera så pass tunga duschväggar på väggen.

Jag tror att jag har dubbla gipsväggar (är dock inte helt säker). På andra sidan väggen ligger walk in closet rummet.

Observera att det inte riktigt är samma typ av skruv som jag lagt upp på bilden ovan. Kan fota skruvarna som jag fick med senare ikväll när jag kommer hem igen.

tycker ni att det är någon ide att även passa på att limma fast väggarna? Så att man använder sig både av skruv och lim?

Alltså det spelar egentligen ingen större roll vem som gör jobbet eller vad du väljer för skruv. Att fästa en duschvägg i en gipsvägg (även om det är dubbelt) i ett våtutrymme är inget man gör. Det måste finnas något att skruva i bakom gipset, helst en massiv träregel.

Finns inte det så går det att riva väggen bakom för att pilla dit en (klädkammare bakom sa du). Annars skulle jag helt enkelt låta bli!

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
En fråga när ni säger att det måste finnas en regel i väggen. Nu är jag helt nybörjare när det kommer till bygg osv. Kan någon beskriva för mig vad en regel är?
Är det som en metallvägg mellan gipsväggarna? För jag har märkt att det har varit jävligt svårt att borra ibland väggarna när vi behövt sätta upp handukshållare (typ som en metallplatta, ej bärande vägg). Har oftast varit tvungen att byta till en bättre borr för att komma igenom

R
en regel är en längsgående träregel. Det är i denna regel som man skruvar fast gipset mot och senare även tex handfat, badrumsskåp, duschdörrar osv. Dvs du skruvar en skruv genom gipset rakt in i en träregel. Man beklär dock inte hela väggen I plåt men de finns även stålreglar man kan sätta upp istället för trä, I ditt fall kanske du försökt skruva dig igenom en stålregel vilket ska fungera på samma sätt som om du istället hade trä.

Jag håller tex själv på att renovera mitt badrum och jag använder mig inte av plywood innanför gipset så jag har fätt mäta och sätta ut extra reglar och kortlingar på alla ställen där jag I framtiden kan komma att behöva fästa något.

Redigerat:
Slänger även upp ritningen på badrummen ifall det hjälper, samt vart vi hade tänkt oss ha duschväggarna (2st badrum)

Kan lägga till också att lägenheten är från byggd år 2010 av SSM

väggar.jpg

Redigerat:
Roland112 skrev:
en regel är en längsgående träregel. Det är i denna regel som man skruvar fast gipset mot och senare även tex handfat, badrumsskåp, duschdörrar osv. Dvs du skruvar en skruv genom gipset rakt in i en träregel. Man beklär dock inte hela väggen I plåt men de finns även stålreglar man kan sätta upp istället för trä, I ditt fall kanske du försökt skruva dig igenom en stålregel vilket ska fungera på samma sätt som om du istället hade trä.

Jag håller tex själv på att renovera mitt badrum och jag använder mig inte av plywood innanför gipset så jag har fätt mäta och sätta ut extra reglar och kortlingar på alla ställen där jag I framtiden kan komma att behöva fästa något.

Ahaaa ok då hänger jag med. Men hur får man reda på vart själva "träregel" sitter då? Vi har redan köpt och fått våra 80x90 duschväggar. Duschväggen på tex 90cm är ju 90cm bred så vad händer om det inte sitter en träregel (eller metalplåt).

phattrance skrev:
Ahaaa ok då hänger jag med. Men hur får man reda på vart själva "träregel" sitter då? Vi har redan köpt och fått våra 80x90 duschväggar. Duschväggen på tex 90cm är ju 90cm bred så vad händer om det inte sitter en träregel (eller metalplåt).
Det skrev jag ju ovan. Då river man väggen (från andra hållet) och sätter dit en regel eller så låter man bli att sätta upp duschväggarna.

Nu skrev du lägenhet och då tänker jag genast betongväggar, är det verkligen träregelväggar? Är det betong så är du helt safe, bara skruva upp var du vill. Du kan t.o.m. använda den medskickade skruven och pluggen.

vectrex skrev:
Det skrev jag ju ovan. Då river man väggen (från andra hållet) och sätter dit en regel eller så låter man bli att sätta upp duschväggarna.

Nu skrev du lägenhet och då tänker jag genast betongväggar, är det verkligen träregelväggar? Är det betong så är du helt safe, bara skruva upp var du vill. Du kan t.o.m. använda den medskickade skruven och pluggen.
Nej det är definitivt inte betong. Låter väldigt "ihåligt" när jag knappar på väggen. Nya lägenheter byggs väl inte med betong? Alla nybyggen jag varit och kollat på verkar byggas med gipsväggar eller liknande

Om det är en lägenhet byggd 2010 lär det med största sannolikhet handla om stålreglar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.