Hej,
Försöker lista ut typen av parkett i lägenheten. Säljarna är tyvärr inte till mycket nytta så kan inte fråga dem.
Golvet har en ganska matt yta och blir lätt fläckigt av fötter. När jag skrapar ytan med kniv får jag som ett vitt mjölliknande stoff på eggen.
Oljat? Lackat? Vaxat?
Se bild på golvet; och en bild med skrap från kniven. (Kniven ligger på köksbänken, inte golvet.)
Tack på förhand om nån på detta bristande underlag vågar sig på en kvalificerad artbestämning! ;-)
Försöker lista ut typen av parkett i lägenheten. Säljarna är tyvärr inte till mycket nytta så kan inte fråga dem.
Golvet har en ganska matt yta och blir lätt fläckigt av fötter. När jag skrapar ytan med kniv får jag som ett vitt mjölliknande stoff på eggen.
Oljat? Lackat? Vaxat?
Se bild på golvet; och en bild med skrap från kniven. (Kniven ligger på köksbänken, inte golvet.)
Tack på förhand om nån på detta bristande underlag vågar sig på en kvalificerad artbestämning! ;-)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar på vitlackad Ask för att få det så matt. Men lite konstigt det du säger med fotavtryck. Känns ytan fet så kanske det är vaxat?
Vet du hur gammalt det är?
Om man skruvar bort en tröskel eller liknande för att se hur golvet är uppbyggt kan det hjälpa. Tänker på hur tjock parketten är, om den är klick eller inte.
Det jag tycker låter märkligt är kombinationen av att det lätt blir märken och att det lossnar något pulverliknande. Pulvret kan ju vara pigment, men det borde ju inte lossna. Och avtryck brukar det ju eg inte bli lätt på golv eftersom de behandlas för att vara tåliga.
Kanske någon om försökt vitolja själv men misslyckats?
Om man skruvar bort en tröskel eller liknande för att se hur golvet är uppbyggt kan det hjälpa. Tänker på hur tjock parketten är, om den är klick eller inte.
Det jag tycker låter märkligt är kombinationen av att det lätt blir märken och att det lossnar något pulverliknande. Pulvret kan ju vara pigment, men det borde ju inte lossna. Och avtryck brukar det ju eg inte bli lätt på golv eftersom de behandlas för att vara tåliga.
Kanske någon om försökt vitolja själv men misslyckats?
det är modernt klickgolv, lagt för ca 1,5 år sedan.KristinaRT skrev:
Vet du hur gammalt det är?
Om man skruvar bort en tröskel eller liknande för att se hur golvet är uppbyggt kan det hjälpa. Tänker på hur tjock parketten är, om den är klick eller inte.
Det jag tycker låter märkligt är kombinationen av att det lätt blir märken och att det lossnar något pulverliknande. Pulvret kan ju vara pigment, men det borde ju inte lossna. Och avtryck brukar det ju eg inte bli lätt på golv eftersom de behandlas för att vara tåliga.
Kanske någon om försökt vitolja själv men misslyckats?
Kanske också ska förtydliga att det inte lossnar nåt pulver av sig själv utan när jag skrapar med en vass kniv för att försöka utröna vad det är.
Klicka här för att svara