richardtenggren
GK100 skrev:
.... Har du vaselin lägg i lite där trådarna skärs och under locket som fälls över så blir det ännu bättre även om det inte sitter utsatt till.
På 3M Scotchlok är det väl något vaselinliknande applicerat redan vid köp?

Ja där finns många sorter men TS variant från Biltema har det nog inte.

Nu har jag ett litet uppdaterat problem. Som jag nämnt i en tidigare tråd tänkte jag installera en backkamera till bilen. Den ska kopplas in på backljusen. Jag har testat att det fungerar med en tillfällig lösning och det var inga problem. Mitt problem nu är dock att hela lampsatsen går ju att plocka bort om man lossar anslutningen till den kabelsamlare som leder alla kablar till lamphuset (se bild nedan). Om jag kopplar in mig direkt på backlampans kablar så går lamphuset inte att ta bort helt längre. Min fråga är om det istället går att koppla in sig på några av kablarna som går in i anslutningen som sedan kopplas in i lamphuset. Vilka av dessa kablar tillhör i sånt fall backljuset?
Backljusets kablar är blå och svart. Så tyvärr kan jag inte avgöra vilka kablar som är rätt genom att bara titta på färgen.

Bilkabelsamlare kopplad i bilens kaross som används för att identifiera backljusets kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kablage med flera färgade kablar i en bil, nära mötet med en ljusgrå kabelsamlare.
Skapa konto

Äger du en multimeter kanske?

Farsan har glömt kvar en sån här hos mig:

Gul-svart multimeter av märket Fluke med digital display och testsladdar.
Skapa konto

Ingen aning om hur den funkar dock :-)

Vad är det för bil?
Märke, modell, årgång, mm?
Utan dessa uppgifter går det inte att svara på vilken tråd som går till backlampan.

Sorry :-)

Det är en Volvo XC70 från 2014.

Ett annat alternativ kanske kunde vara att kapa kabeln och sätta på en kabelskarv. Då kan man ju lossa den kopplingen också om man behöver ta bort lamphuset. Vad tror ni om det?

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilelektronik/kabelskor/kabelskarv-604234/

Det bästa vore självklart att koppla in sig innan kabelanslutningen som visas i inlägget ovan. Men det kanske blir svårt.

Redigerat:
Slå på blinkers bakljusen och lås bromspedalen mät sedan vilket av dina stift som inte har spänning mellan jord och kontakt stift

Såg att du hade fått svar på jag rullar innan..:-)

Både ja och nej. Fick endast delvis ett svar. Fick veta en av kablarna som ska gå till backljuset. Men inte den andra tyvärr. Det är ju två kablar som ska kopplas in.

Anna1984 skrev:
Både ja och nej. Fick endast delvis ett svar. Fick veta en av kablarna som ska gå till backljuset. Men inte den andra tyvärr. Det är ju två kablar som ska kopplas in.
Den andra borde väl vara "vilken jord som helst". Mät spänningen mellan den kabel du identifierat och jord med backljuset på respektive av så ser du om du har rätt kablar.

Hur menar du det måste ju vara en styr+ och en jord-

Andreas_kalmar skrev:
Hur menar du det måste ju vara en styr+ och en jord-
Frågar du mig? Ja om hon nu har rätt "styr+" så är det väl bara att mäta mellan den och jord typ "vilken skruvskalle som helst".

Ett alternativ är ju att koppla in sig på backljuskablarna direkt och sen kapa kabeln och koppla på en sån här. Då går den ju att ta bort. Skulle det vara en bra lösning?

Elektriska kontaktadapterar med 1, 2 och 3 stiften på en webshop-sida, priser visas på svenska kronor.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.