5 336 läst ·
49 svar
5k läst
49 svar
Vilken typ av koppling behöver jag?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Nu har jag ett litet uppdaterat problem. Som jag nämnt i en tidigare tråd tänkte jag installera en backkamera till bilen. Den ska kopplas in på backljusen. Jag har testat att det fungerar med en tillfällig lösning och det var inga problem. Mitt problem nu är dock att hela lampsatsen går ju att plocka bort om man lossar anslutningen till den kabelsamlare som leder alla kablar till lamphuset (se bild nedan). Om jag kopplar in mig direkt på backlampans kablar så går lamphuset inte att ta bort helt längre. Min fråga är om det istället går att koppla in sig på några av kablarna som går in i anslutningen som sedan kopplas in i lamphuset. Vilka av dessa kablar tillhör i sånt fall backljuset?
Backljusets kablar är blå och svart. Så tyvärr kan jag inte avgöra vilka kablar som är rätt genom att bara titta på färgen.
Backljusets kablar är blå och svart. Så tyvärr kan jag inte avgöra vilka kablar som är rätt genom att bara titta på färgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Äger du en multimeter kanske?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ett annat alternativ kanske kunde vara att kapa kabeln och sätta på en kabelskarv. Då kan man ju lossa den kopplingen också om man behöver ta bort lamphuset. Vad tror ni om det?
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilelektronik/kabelskor/kabelskarv-604234/
Det bästa vore självklart att koppla in sig innan kabelanslutningen som visas i inlägget ovan. Men det kanske blir svårt.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilelektronik/kabelskor/kabelskarv-604234/
Det bästa vore självklart att koppla in sig innan kabelanslutningen som visas i inlägget ovan. Men det kanske blir svårt.
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Slå på blinkers bakljusen och lås bromspedalen mät sedan vilket av dina stift som inte har spänning mellan jord och kontakt stift
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Såg att du hade fått svar på jag rullar innan..
Den andra borde väl vara "vilken jord som helst". Mät spänningen mellan den kabel du identifierat och jord med backljuset på respektive av så ser du om du har rätt kablar.Anna1984 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Hur menar du det måste ju vara en styr+ och en jord-