richardtenggren
Det kan ju vara trixigt att få dit krympslangen om du inte plockar ur stiftet med kabeln du ska in på ur kontaktdonet, men det kan ju vara lite pilligt :)

Edit: Blev trea på bollen, men det finns ju verktyg för att ta ur stiften, om man vill. Det går även med en liten mejsel, men det är helt klart lättare att skippa krympslangen och köra med tejp :)

Redigerat:
Jag skulle skalat upp 2cm och vikt skalningen på mitten och sen använt wagon.
Flexibelt den dan grejerna går sönder och måste bytas :)

Robert-san01 skrev:
Kapar du inte kabeln nu skall skarva in dig på blir det svårt med krympslang...
Thomas_Blekinge skrev:
Du kan inte köra krympslang eftersom du öppnar aldrig matarkabeln och få inte på en slang.
Haha, tänkte inte på det 😄

Fjojtmehmet skrev:
Jag skulle skalat upp 2cm och vikt skalningen på mitten och sen använt wagon.
Flexibelt den dan grejerna går sönder och måste bytas :)
Wagon skadar inte kabeln då om den är dubbelvikt?

Du har ju skaffat bra avgreningsklämmor varför inte använda dem? De röda borde vara rätt dimension för detta. Träna på några sladdstumpar innan och se hur det funkar så blir det inga glapp med den sorten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hörde att det kunde bli glapp med avgreningsklämmorna.

Inte om man gör på ett vettigt sätt som sagt testa på lite stumpar så du får till det med distinkt tryck rakt klämt med lämplig tång. Har du vaselin lägg i lite där trådarna skärs och under locket som fälls över så blir det ännu bättre även om det inte sitter utsatt till.

Principen IDC används ofta i många sammanhang och är bland de bättre metoderna.

Med för stor klämma på klena kablar blir det säkert glapp. Med rätt klämma funkar det säkert lika bra som en lödskarv.

Värsta du kan göra är att försöka ta ut stiftet till kontakten om du inte har rätt verktyg eller kunskap. Ett sabbat stift eller kontakt är svårt att laga.

Jag köpte en lödkolv och lödtenn idag. Så det blir nog att försöka ge mig på en lödskarvning :-)

Varför krångla till det? Har du aldrig lött förut kostar det lite tid att träna/lära sig utan att skapa en kallödning. Det finns ju don avsedda för bil (de blå eller röda på bild ovan) som tar 10 sekunder att montera! Det enda verktyg som behövs är en tång.

• Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Klämkopplingar av IDC-typ ger en fullgod kontakt. Det fina är att det uppstår en gastät förbindelse mellan metallbiten och kopparledare vilket gör att oxidering ej kan uppstå
De används i professionella sammanhang, och duger bra till en backkamera.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
etompau skrev:
Klämkopplingar av IDC-typ ger en fullgod kontakt. Det fina är att det uppstår en gastät förbindelse mellan metallbiten och kopparledare vilket gör att oxidering ej kan uppstå
De används i professionella sammanhang, och duger bra till en backkamera.
Vad menas med IDC-typ? Är dom jag har sådana?

etompau skrev:
[länk]

En metalldel i kontaktdonet skär genom en ledares isolering och gör förbindelse med kopparledaren.
Och dom röda och blå jag har är alltså sådana?

Anna1984 skrev:
Och dom röda och blå jag har är alltså sådana?
Svar: ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.